Byggahus.se

Sjunkande elcertifikatpriser håller elpriset nere

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 706 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. M
    Medlem · Västra götalands län · 852 inlägg

magnetens

Medlem
    Elcertifikatpriset är dock en väldigt liten del av det totala elpriset (spotpris + påslag + överföringsavgif + energiskatt+ moms) som man betalar.

På min senaste faktura betalade jag lite drygt 2 öre/kWh i elcertifikat (totalt elpris ca 100öre) så även om elcertifikaten hade varit gratis = 0 öre så hade det totala elpriset bara påverkats med ynka 2%.

Tycker således det är direkt fel att påstå att det är enbart sjunkande certifikatpriser som håller nere elpriset...

Dessutom har man höjt kvotplikten för elcertifikat för elhandels bolagen vilket gör att vi fortfarande betalar samma eller till och med lite mer för elcertifikat till våra elhandelsföretag jämfört med för något år sedan...

Redigerat 1 feb 2017 18:12
  3. M
    Medlem · Västra götalands län · 852 inlägg

magnetens

Medlem
    Läste visst fel på fakturan... 2015 betalade jag drygt 2 öre/kWh I certifikatkostnad och på fakturan från januari 2017 så har jag fått betala drygt 3 öre/kWh för elcertifikat.

Så även om själva priset på elcertifikat har blivit lägre/halverats så får man som kund ändå betala ca 30% mer i certifikat kostnad på sin elräkning på grund av den höjda kvotplikten!!!

Ser inte sambandet hur detta skulle kunna göra att en villakund får ca 500 kr lägre elräkning/år?

Redigerat 1 feb 2017 20:00
  4. G
    Anonym

gäst

Anonym
    När elmarknaden avreglerades- eller hellre reglerades så att folk kunde byta elleverantör så flyttade energibolagen elavgifterna från "elström" till elnätet. Detta för att andra bolag inte kan överta deras intäkt. Hur du än väljer så får din nätdistributör en stor del av kakan. Konkurrensen fungerar inte som man avser i detta riksdagsbeslut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.