Artikelkommentarer
Autodidak1: [citat] Tyvärr är det så. Har själv varit med om att en halvbekant rev sin stuga för att den var farlig för folk som tog in sig i den. Ett par år senare sökte han bygglov, det blev nej. Idag en värdelös tomt, med stugan kvar hade värdet varit minst 500.000:-.
Appendix: Sen kan det även ha att göra med att när man tittar på hus som byggdes för 10 år sen så är Älvsbyhus ofta i väldigt dåligt skick. Men ja. Det är ju en stor kostnad idag att bygga nytt i Sthlm då en tomt i ett bättre läge kostar 2 miljoner plus anslutning och grovplanering. I sämre lägen och längre ut kostar tomten 1 miljon. Det gär ju att även med budgethus så hamnar man
Robert-san01: Tyvärr har även svenska kronan fallit i samma takt (nästan iaf) som solcellerna gått ner och aluminium, inverters mm är alla påverkade av Euron. Panelerna står för ca halva kostnaden av en anläggning så sjunker panelpriserna med 10% så blir det max 5% av totalkostnaden. Visst kommer det bli lite prissäkningar, men inga som man kommer att göra glädjeskutt av.
Redaktionen: Många ville snickra trots det varma vädret. Du kan läsa artikeln här: Försäljningen av byggvaror ökar
tompaah7503: [citat] Börjar bli vanligt med 20 mils räckvidd nu med elbilar. Även om batteriet degraderas med tiden till 10 mils räckvidd är det fortfarande ett attraktivt fordon för den som ska pendla till jobbet ett par 5-8 mil om dagen på ett miljövänligt sätt. Däremot börjar den ju tappa sitt värde rejält när den når under runt 5 mil i räckvidd. Då går den inte längre använda till en
Redaktionen: Med bra badrumsskåp får du möjlighet att gömma kladdiga tandborstar och halvtomma flaskor och få lugn och harmoni när du pysslar om dig själv. Du kan läsa artikeln här: Badrumsskåp och badrumsmöbler – välj rätt och få ordning i badrummet
hyggabus: Hi-Sport har väl haft "konkursutförsäljning" i rätt många år nu ? - de måste haft lager stora som ett mellaneuropeiskt land om de fortfarande har varor kvar att sälja...
Bertil Wagner: [citat] Givetvis ska markis anslutas utomhus när den är monterad utomhus.
Redaktionen: Efter en längre tid med både sjunkande och oförändrade huspriser i landet, ökar nu priserna igen. Du kan läsa artikeln här: Nu stiger huspriserna igen
Squall Leonhart: Kan nog tänka mig att byggreglerna för vissa områden också sätter käppar i hjulen. Kommunen har styckat av en bunt med tomter där jag bor och haft utlottning för att intresset började högt. Min bror var en av de som fick en tomt men efter en massa vändor med kommunen har tomten fått återgå till kommunen och det har tydligen gällt flera av tomterna (det hölls ett byggmöte för
fredl: Många LED ljuskällor är inte tillräckligt testade ur safety and health synpunkt. Så länge glaset var helt på en vanlig glödlampa så var det små hälsorisker med dem, speciellt om man följde angiven max effekt.
Jan Hammargren: [citat] Jag kan inte se om det är med eller utan moms på kostnadsdelarna. Jan
Appendix: Man ska inte underskatta hur mycket taket på att låna 4,5 av inkomsten stoppar bostadspriserna. Visst. det är ett "amorteringskrav". Men här i Sthlmsområdet har bankerna ett rätt hårt tak där. Oavsett hur mycket kontanter eller dylikt du har vid sidan av. Dessutom med osäkerheten vid nybyggnation så är det väldigt svårt idag att få sålt till fjolårets priser.
Marlen Eskilsson: Hittar inte just den igen, men här är en liknande ljuskrona mässing, 1900-tal hos Aucionet. https://auctionet.com/sv/894294-ljuskrona-massing-1900-tal
Jehu: Jag gör inga prognoser eller profetior eller kommer med några ogrundade påståenden så jag vet inte var jag skulle fastna. Tror på observerbara fakta och mindre på datormodeller. Vad är det som förnekas? Att Rockströms förutsägelser kanske är överdrivna? Trolla bort vad? Torkan år 1955 var värre än 2018. Om det var torrare då, berodde det på CO2? Nollnederbörd i juli har bara
AndersPS: Det är stor skillnad på att uppleva något som kränkande och att känna sig kränkt, dessutom ;)
Stefan555: Väldigt nyfiken blir man efter den sommaren vi nu haft år 2018. Hur hanterar man extrem hetta inuti ett sånt växthus?
Ronekma: Jadå hade uppdrag på storbyggen både i Sthlm och i Gtbg, husbyggnationer och renoveringar i mellansverige så nog var vi representerade ute på fältet...
Redaktionen: Hyreskontrakt som säljs under bordet, och hyror långt över godkäntgränsen, ska tacklas med nya lagar. Du kan läsa artikeln här: Regeringen vill kriminalisera köp av hyreskontrakt
Redaktionen: Kunskapen om elpriser och elförbrukning varierar i landet. Du kan läsa artikeln här: Många hushåll har dålig koll på elen
J-stedt: Intressant rent arkitektoniskt, men också lite prångigt på sina ställen. Lite fundersam över snickarboa med mera på överplanet, men bör väl kollas i praktiken. Stora sovrummet verkar långt till just ingen nytta. Vardagsrummet har samma problem som alla alltför öppna planlösningar ger – de är svåra att möblera. Allt kan inte stå fritt. Köket är jag tveksam till, för att ta
hempularen: Om man nu inte råkar ha en älgstudsare, så är man troligen ursäktad om man inte försöker fösa bort en ilsken älg.
Redaktionen: Bakterien har vuxit till sig i både jord och vatten. Du kan läsa artikeln här: Många fall av legionella i sommar
Redaktionen: Utbudet av fritidshus minskar år för år enligt färsk statistik från Booli. Du kan läsa artikeln här: Lågt utbud av fritidshus
claesborjesson: [citat] Det finns flera konstigheter i original-artikeln som är skriven av en frilansande reporter till tidningen "Elinstallatören". Felaktigheterna beror dock inte enbart på reportern utan att hon tagit informationen rätt upp och ner från en pressrelease från ESV, inte från någon färdig rapport, rapporten kommer först om en tid. Några konstigheter är siffran 1800 elfel som nämns i
Redaktionen: Badrumsföretag vill inte åtgärda vattenskada efter felaktigt utfört badrum. Du kan läsa artikeln här: Fick vattenskada efter badrumsrenovering
Nalleman64: [citat] Företaget i fråga har en styrelse och en VD som har en stor del av ansvaret för kolaffärer i Tyskland och Nuonaffären. Jag skyddar verkligen inte vare sig Centern (hu vilket parti) eller Maud men allt går inte att skylla på dem. I synnerhet inte att företaget inte gjort fortlöpande avsättningar för nyinvesteringar i sitt eftersatta nät och därför nu ockrar sina kunder genom
Broken arrow: [citat] Ja och blåsigt. När vi ändå är inne på referenser så kan det blivit som med hindenburg, där en kastvind kan ha orsakat olyckan. Kan ju komma bara bit om vinden är kraftig nog.
Tokslut: [citat] Ha, där har du helfel. + Har tom. erbjudit han en tomt från en av mina fastigheter gratis, lite kuperat dock...