3 950 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Atriumhus i kontakt med Mälaren
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
I det här atriumhuset på Ekerö har man maximal kontakt med Mälaren, både genom fönstersättningen och trädgårdens utformning.
Du kan läsa artikeln här: Atriumhus i kontakt med Mälaren
Du kan läsa artikeln här: Atriumhus i kontakt med Mälaren
Är det verkligen så klokt med träd så nära ett hus även om det är snyggt?
Jag har precis besegrat ett körsbärsträd (iofs avsevärt större) som hade rotat sig minst 3m ner sedan under huset. Av någon anledning hade det missat dräneringen men trots detta har jag börjat ta ned alla träd nära fasaderna.
Jag har precis besegrat ett körsbärsträd (iofs avsevärt större) som hade rotat sig minst 3m ner sedan under huset. Av någon anledning hade det missat dräneringen men trots detta har jag börjat ta ned alla träd nära fasaderna.
Mycket bling, men köket gillar jag inte. Får radhuskänsla med grannen så nära inpå vid vattnet, men utsikten är i övrigt fin.
Attriumgården ger säkert en fin känsla, men är det inte besvärligt med ett träd och hur hanteras snö på vintern?
Attriumgården ger säkert en fin känsla, men är det inte besvärligt med ett träd och hur hanteras snö på vintern?
Träd ska man undvika nära hus. De skräpar ner, kvarhåller fukt och sen finns ju en rasrisk inbygd. Finns kanske en risk att rötter förstör också. Men det kan vara väldigt snyggt!E emifog skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Tror ni inte att de har säkrat upp konstruktionen med hänsyn till trädet redan när huset projekterades?
Det något syniska och ganska realistiska delen av mig säger att det har de nog absolut inte gjort men självklart, den som tänker till bygger ju en betongkruka under träden. Då begränsar man tillväxten också. Men det är som sades ovan, träd ställer till med massor av problem med löv och djur och snö, grenar, rötter...ovan jord kan man ju klippa eländet.Marlen Eskilsson skrev:
Intressant rent arkitektoniskt, men också lite prångigt på sina ställen.
Lite fundersam över snickarboa med mera på överplanet, men bör väl kollas i praktiken.
Stora sovrummet verkar långt till just ingen nytta.
Vardagsrummet har samma problem som alla alltför öppna planlösningar ger – de är svåra att möblera. Allt kan inte stå fritt.
Köket är jag tveksam till, för att ta det kort.
Det har visats andra hus där mitt intresse väckts vartefter. Här snarare sänks det.
Lite fundersam över snickarboa med mera på överplanet, men bör väl kollas i praktiken.
Stora sovrummet verkar långt till just ingen nytta.
Vardagsrummet har samma problem som alla alltför öppna planlösningar ger – de är svåra att möblera. Allt kan inte stå fritt.
Köket är jag tveksam till, för att ta det kort.
Det har visats andra hus där mitt intresse väckts vartefter. Här snarare sänks det.
Klicka här för att svara