Artikelkommentarer
Freedee: [citat] Just i detta fall är ju kommunens handlande väldigt olyckligt, självklart borde det ju vägas in att det i nylig dåtid funnits en byggnad på platsen och därmed borde dispensen vara tryggad. Däremot anser jag att om man nu ska väga in fastigheters värde i besluten så måste man även väga in hur omkringliggande fastigheters värde påverkas av beslutet, exempelvis som minskad
Kultypjämt: [citat] Jag använde mig av Radea för installation av FTX. Rekommenderas INTE. Det mesta blev fel och de fick göra om väldigt mycket. Så har du inte kommit vidare, ta in en bra ventilationsfirma med goda referenser istället. Du får garanterat ner värdet med FTX så deras garanti på att de når under 200Bq är egentligen onödig, ett sätt att locka osäkra kunder. Vi gick från 500 till
Holger Wendt: Kul har vi på andra sätt. Samtalet från Eon förra veckan var en höjdare. - Eftersom ni bor där så har ni oss som elleverantör. - Nej det har vi inte. - Jo det har ni, man kan inte välja. - Nej vi har inte valt någon elleverantör. - Ja men då har ni ju oss. och vi vill nu..., - Nej vi har egen el. - Du menar att ni har solceller? - Ja. - Ja men då säljer ni ju överskottet till oss.
antto77: [citat] Nice med egen produktion. Irriterande värre är dock att elnätsbolagen sett till att höja de fasta avgifterna så mycket de bara kan under de senaste åren. Den fast kostnaden för att vara ansluten till elnätet ligger för mig (SE3) på 7570 kr per år. Detta utgör ca. 25% av totala årskostnaden för min el, och det är absurt! Så oavsett om man producerar elen själv så behöver
Redaktionen: Tillhör du de husägare som fortfarande värmer huset med en oljepanna? I så fall kan du tjäna en slant på att hitta rätt bränsleleverantör. Här ger vi aktuella prisexempel på villaolja. Du kan läsa artikeln här: Priser på villaolja
phälle: [citat] Konsumenttjänstlagen gäller alltid och den tvingande delen har alltid företräde gentemot avtal. I övrigt baseras nog även dessa s.k. "hantverkarformulär" på AB. Även utan avtal har AB stor inverkan eftersom AB oftast tolkas som norm för vad som är brukligt inom byggsektorn. [citat] Ingen kan tänka sig in i alla tänkbara situationer. AB är som en sporadisk uppreglad
Bo.Siltberg: Den branta strömrusningen får JFBn ur balans. Detta är vanligt hos JFBer äldre än 1995 som var väldigt känsliga. Obs att JFBn alltså tjyvlöser, den löser inte som en skyddsåtgärd mot åsköverspänningar.
Baltasar: Som jag ser det, är det som sker i branschen, hur de stora företagen utnyttjar situationen, och det liknar vad som sker inom bankväsendet. Det ska ju inte vara fult att tjäna pengar, det ska ju inte vara fult att utnyttja de svagare att agera översittare på de svagares situation, men just detta är ett enormt misstag som håller på att skapa mer och mer elände, när det som nu verkar ske
Nötegårdsgubben: [citat] Fast arg på staten kan man väl få vara om det finns sätt att hindra/motverka erosionen men länsstyrelsen hindrar det.
Daniel 109: Min brunn har historiskt tydligen varit stabil. Det finns inga brunnar i området som vattnet kommer ifrån. Andras uttag påverkar ju grundvattet minst lika mycket.
Jarlingar: Om du redan har bergvärme så finns två vägar framåt. Antingen sätter du in ett kylbatteri till FTX'en eller fläktkonvektor. Antagligen billigast, om man inte gör jobbet själv, att köpa en LLVP och köra kyla med den.
martin43: https://timbro.se/skatter/den-kostsamma-varnskatten/ Ränteavdragen (samtliga antar jag då, inte bara bolån) "kostar" väl nånstans runt det tiodubbla.
Marlen Eskilsson: Det skulle inte förvåna mig om de är självrengörande http://www.gbf.se/anlita-foretag/glasmasteriarbete/sjalvrengorande-glas
stefancrs: [citat] Jag tror inte att de som inte tycker estetiken är väldigt viktig kommer välja ett Tesla-tak eller motsvarande (de är ju inte ensamma om typen). Tycker man däremot att estetiken är viktig så kanske man inte vill ha standardpaneler på sin villatomt öht.
blackarrow: Dessutom är det inte skattepliktigt att elda med fastighetens ved i sin eget bostad. Inte heller är moröter från egen trädgård skattepliktiga att äta. Inte än i alla fall. Jag tror att avsaknaden av 50+-are i gamla gravlämningar är att de blev gamla och dementa, gick vilse, och hittade inte hem. Dessa lämningar är lika svåra för oss att hitta som för dåtidens anhöriga. Som bevis
twoody: Fler priser som inte stämmer i artikeln.
DennisCA: Vet inte riktigt vart jag skulle sätta detta, men kanske hit passar. En svensk intervjuv med Mark Blyth https://www.di.se/ditv/ekonomistudion/ekonomistudion-21-juni--expertens-betyg-pa-trumps-finanspolitik/
Marlen Eskilsson: Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen, jag stänger tråden. /Moderator
Holmspel: [citat] Svårt är det väl iofs inte men t ex Hitta.se samarbetar eller köper information från diverse olika. Bland annat Bisnode, Metria och Lantmäteriet.
blackarrow: [citat] Nej, det betyder att man spekulerat fel på framtida elpris, och man vill ta sig ur ett för kunden dåligt avtal. Annars finns det väl ingen anledning att byta leverantör? Man tecknar väl ett rörligt avtal med lägre pris om man vill byta leverantör ofta. Det finns väl ingen poäng att betala ett högre bundet elpris och sen extra avgifter för att byta?
Redaktionen: Boverket konstaterar minskat byggande men fortsatt stort behov av nya bostäder. Du kan läsa artikeln här: Minskat byggande men bestående behov
Redaktionen: Mäklarföretag har undersökt vad vi tycker om nyproduktioner. Du kan läsa artikeln här: Många tycker nyproduktion är för dyrt
Redaktionen: Det här renoverar och bygger husägarna på i sommar. Du kan läsa artikeln här: Detta bygger husägarna på under semestern
Anonymiserad 122206: De runda plaströrensskåpen som väl innehåller teleplintar, står kvar opåverkade i alla fall 45 år efter att de sattes upp, så helt värdelösa kan de inte vara... Sen beror det väl på vilken sorts plast det gäller, vissa är bra, vissa dör unga.
MagHam: Gäller inte bara lägenheter utan även äldre hus är en tickande bomb. Många verkar tro att installationer som el, VVS, tak, har en oändlig livslängd.
Redaktionen: En majoritet tror på stigande priser, men också höjd reporänta. Du kan läsa artikeln här: Fortfarande fler som tror på stigande priser framöver