Artikelkommentarer
Hemmakatten: Mycket fint hus som har ett samspel mellan ute och inne.
cpalm: Kände mig otroligt inspirerad idag efter att ha studerat denna skattkista :crysmile: [bild]
Redaktionen: Ett helt nybyggt hus har saboterats av okända gärningsmän bara dagar innan familjen skulle flytta in. Du kan läsa artikeln här: Någon försökte elda upp nybyggt hus
Redaktionen: Hur mycket har ett hus i Sverige ökat i värdet sista fem åren och vilka län sticker ut? Du kan läsa artikeln här: Så mycket har husen ökat i värde på fem år
trähandtag: Det finns ett system som heter Netatmo och jag vet att mina fd kollegor tittar på denna data för bilda sig en uppfattning om någon parameter, exvis temperatur. Se https://weathermap.netatmo.com/
Redaktionen: Alger kan förbättra solcellers förmåga att ta upp ljus. Du kan läsa artikeln här: Alger ska ge bättre solceller
Thomas': [citat] Vad händer när folk behöver bostäder men priserna är uppe i drömnivåer? När folk inte får dessa låna på till dessa sjuka priser?
Redaktionen: En längre tids grannfejd har resulterat i skadegörelse. Du kan läsa artikeln här: Husägare fick altandörr skadad av granne
Redaktionen: 83 procent skulle kunna sänka sin bolåneränta enligt en ny undersökning. Du kan läsa artikeln här: SBAB: Många har högre bolåneränta än nödvändigt
Pytt: [citat] Ja alltså BO som i "bo på landet", fast med betoning. ;) Kanske skulle använt fetstil istället. :p Jag är absolut med på att det kan vara bra att underlätta exploateringen, men för egen del känns det liksom menlöst att bygga ett hus någonstans där jag inte kan hitta något jobb och måste åka mil efter mil för att handla eller få sjukvård. Frågan är väl i vilken ände
J-stedt: [citat] Min morfar byggde en tvåplansvilla med källare på 40-talet där det aldrig varit fuktproblem vare sig i badrummet på övervåningen (då de flesta hade sånt i källaren) eller i källaren. Nu var han för all del en duktig möbelsnickare som bland annat byggt pianon, och huset var byggt med nästan samma precision. (Jag skulle kunna ge flera exempel på detta.)
STB: Jag tittar just nu på manualen till åskskyddet från Hylte-Lantman. En bild där visar tydligt att tre transientskyddskomponenter är kopplade i serie mellan slingorna ner till jord. Skulle det inte vara mycket bättre att koppla dem parallellt? Kopplade i serie lägger man ju ihop komponenternas alla sämsta egenskaper. För mig känns det mest logiskt att sätta en TVS (transientskyddsdiod)
Jarlingar: Platsbyggt för mig är när man bygger något att passa just den platsen. Att smälla upp en skåpstomme på väggen är inte platsbyggt. När du däremot måste hyvla av ena sidan 5mm för att den ska få plats.. Ja då tycker jag att det är en platsbyggd stomme. "platsbyggd vägg med förvaring, byggd av valnöt" Blir ju därför självklart platsbyggd för just den väggen. Men platsgjuten
Ingeborg Ankare: [citat] Vilken sorts pump har du köpt? Jag tycker det är svårt att välja bland alla märken och nu när man hör att det finns tystare pumpar så skulle jag gärna vilja veta.
mumiemonstret: Eller gör som min systers familj. När jag var på besök sprang hon in och fyllde kanna efter kanna som hon vattnade trädgården med. Det var badvattnet som fyra personer i tur och ordning hade badat i! :surprised: I den familjen hade det knappast varit vattensnålt att gå över till att duscha.
Redaktionen: Trots att bostadspriserna haft medvind ett par år är det många som amorterar. Du kan läsa artikeln här: Många väljer att amortera på bolånet
hakan_o: [citat] Men man skyddar ju de andra kanalerna i skorstenen. Jag har sex st olika kanaler i min skorsten och bara en av dom är för eldningen i kakelugnen. En del av dom andra kanalerna används inte (borttagna eldstäder t.ex) och några är för ventilation/imkanal. Känns väl ändå som ett bättre alternativ att skydda fem av sex kanaler om man drar upp ett rör genom huven än att inte
Tord_Lj: Hur är det med kaminskydd i BBR, någon som vet nåt?
Redaktionen: Både bostadsrätts- och huspriserna ligger oförändrade på en månads sikt. Du kan läsa artikeln här: Stillastående priser enligt Mäklarstatistik
Redaktionen: Var fjärde svensk tror på att en räntehöjning kommer inom tre månader, och en majoritet på att den kommer inom ett år. Du kan läsa artikeln här: Hushållen fortsätter att tro på räntehöjningar
jac: Välgjort och informativt som vanligt. (y) Tack vare filmen så fick jag äntligen tummarna loss och använde min egen när jag behövde ett litet spår idag. Till detta så var det klart smidigare att spåra på bordssågen och rensa ur med grundhyveln än att rigga fräsbordet. (Kan till viss del också bero på ett antal oavslutade projekt som effektivt blockerar fräsbordet.) [bild]
gbgustaf: [citat] Ditt bolån har ett stort värde för banken, eftersom det är pengar som du är skyldig dem. Konkursförvaltaren kommer att hitta någon som tar över bolånet. Den som tar över bolånet kan förstås ändra villkoren, eller välja att inte förnya ditt bolån, men de kan inte ändra i ditt avtal. Har du bundit räntan på en viss tid så gäller det.
Anders9823: Har anlitat byggare tre gånger och blivit blåst två gånger med saltade o märkliga fakturor. Sedan dess gör jag allt själv som inte har med vatten o el att göra. Mycket fuffens i byggbranchen och alldeles för många blir lurade tyvärr. En jobbarkompis byggde hus och hade många firmor som var där och ständiga problem med felaktiga fakturor. Ett råd vid nybygge är att sätta upp en
Enolf: [citat] Då du tydligen missat ordet ironi skulle du tvärtom fått underkänt. Bara så du kan få ro och inte få lördagskvällen förstörd med att brusa upp ytterligare och kalla mig efterbliven igen så ska jag förklara: rubriken stämmer inte med textinnehållet. Det var det som var det lilla problemet jag ironiserade över. Nu kanske du förstår. Sen tänker jag inte skriva ett ord till
Redaktionen: Mäklarnas bild av bostadsmarknaden blir allt mer positiv. Du kan läsa artikeln här: Mäklarna tror på stigande bostadspriser
Redaktionen: Det är små variationer prismässigt på husmarknaden just nu. Du kan läsa artikeln här: SCB: Oförändrade huspriser
Redaktionen: Färre tror på sjunkande huspriser enligt två oberoende undersökningar. Du kan läsa artikeln här: Mer positiv syn på husmarknaden