Redaktionen
Redaktionen: Byggkostnaden för flerbostadshus och gruppbyggda småhus fortsätter att öka. Du kan läsa artikeln här: Dyrt att bygga i Sverige
0 svar · 1,2k läst
S
SnickareHobb: [citat] Förvisso inte 100% fel men.. Tänk på hävstångseffekten. Om sickeln trycker mot filen så nära punkt A, och skruven är en bra bit in på träbiten, så kommer skruven att belastas med kanske 1/10 av kraften som sickeln trycker mot filen. Ytterst liten belastning på skruven alltså. Om man hade vänt den andra vägen så hade belastningen i stället varit förstärkt mot skruven,
32 svar · 6,7k läst
·
S
Squall Leonhart: Kanske inte ett oväntat svar, men det gjorde mig inte klokare heller. Jag tänkte något mer konkret såsom att "alla lägenheter måste byggas med våtrumsskivor i alla utrymmen för att Sverige anses ha blivit fuktigare av klimatet" eller "alla snickare måste använda handverktyg till allt arbete för att inte slösa ström". Jag menar, förändringarna verkar ha skett efter 90-talet eller
13 svar · 2,1k läst
·
hsd
hsd: Samtidigt anställs 11500 personer Temat verkar vara ut med kontorsråttorna och in med mer säljpersonal ,focus på näthandel
3 svar · 1,4k läst
T
tompaah7503: Det var inte han som högg ner träden, men nu när det ändå var gjort så blev det så himla fint och dessutom borde samhället vara tacksamma över det ökade brandskyddet (just här var tydligen risken enorm?). OKEJ
59 svar · 11,2k läst
·
J
Jonas_81: Borde inte granarna bli bruna av torkan:thinking:
3 svar · 925 läst
T
Thomas': "Vattenfall, Ellevio och EON, har flaggat för att denna lagändring kan göra att våra elnät halkar efter i utveckling.". Tillåt mig skratta, dags att börja investera "lite" av vinsterna dessa bolag suger ur konsumenterna.
4 svar · 2,0k läst
Cancerman_777
Cancerman_777: Detta är verkligen inte konstigt, men otroligt kontraproduktivt och hämmande för en hållbar utveckling. Desto fler energieffektiva produkter vi utvecklar (värmepumpar, Led-lampor, osv), desto mer tappar elbolagen i intäkter. För att inte behöva banta sin verksamhet så MÅSTE bolaget få in minst lika mycket pengar som när elförsäljningen var som högst. Det enda de har kvar att ta in
7 svar · 1,9k läst
D
daVinci: [citat] Det är nog rationellare om energi lagringen görs mer centralt av energiproducenterna. Har man säg 100 lagringsställen i landet så skulle det bli 420 meter i sida och 10 m högt. (för 4 M bostäder). Låter inte otänkbart. Nu vet jag inte vad en sådan bassäng skulle kosta att producera. Men det ser inte ut som att det är ett bekymmer utslaget per hushåll. Vad kostar vätskan?
36 svar · 3,8k läst
yonna
yonna: Detta gäller ju de flesta moderna hus med stora glaspartier! Speciellt om man inte har tunga draperier från golv till tak. Jag har inga gardiner i mitt minimalistiska lilla hus. Insynsskyddande häckar mot vägen. Kohage mot norr. Vill någon flukta - så varsågod! Är man rädd ska man inte bo på landet. I min ungdom bodde jag längst upp på åttonde våningen i en europeisk storstad och en
34 svar · 6,8k läst
R
sven_1234: [citat] Spännande att du har kollat upp lite vem som kan vara delägare i s:1 egentligen? Hur kollar man sådant? Vilka juridiska dokument behövs för att man kan bevisa ägarandel`? Kan ju säga att bygglovet är godkänt det var en person i samfälligheten som inte fick utskickat infromation om bygglovet på kvarnen, alla andra grannar och samfällighetsmedlemmar har godkänt detta bygglov.
36 svar · 8,2k läst
·
J
J-stedt: Omdömena verkar vara disparata. Nytt, fräsch och ljust. Bevarat i underbart originalskick. Smaken är som baken. Jag gillar det färgade badrumsporslinet från tiden det begav sig. Minns reklam genom tiderna. Det tråkiga vita skulle ge plats för personlig färgsättning, typ avokadogrön spis med schatteringar. Sen skulle det avlösas av det rena, ljusa vita. Furu avlöstes av mörka
8 svar · 4,4k läst
Redaktionen
Redaktionen: Att spika fast plåtarna för golvvärmen är inte godkänt, menar Allmänna Reklamationsnämnden. Du kan läsa artikeln här: Företag får backjobb på golvvärmeinstallation
0 svar · 1,6k läst
K
karlmb: [citat] Hur gick det?
8 svar · 3,0k läst
swealp
swealp: [citat] Man får ont i magen när man googlar sig fram till detta. Vi har också LIP system 25, som gjordes i år. Är det någon som förstår hur LIP kan bli icke godkänt i länsförsäkringars test hos Sveriges tekniska forskningsinstitut men samtidigt få godkänt i ett annat test hos Sveriges tekniska forskningsinstitut. Godkänt:
46 svar · 11,4k läst
A
Ahm.s: Hej Marc & Therese, Spännande projekt. Vi har nästan bestämmt oss att göra en liknande förvaringsbodet och musikrummet ni har. Har några frågor som följande om ni kan svara: 1. Hur bra isolering finns i kylskåpsvagnen att förvara kläder och likadana grejer ? Hur tjocka isolering har det och vad är material ursprungligen ? Någon hälsorisk i längden ? 2. Vad är livslängd av en
86 svar · 25,7k läst
Redaktionen
Redaktionen: Det är lätt att sitta och spå bostadsmarknadens utveckling hemma, men vad tror resten av hushållen? Du kan läsa artikeln här: Hushållens syn på bostadsmarknaden
0 svar · 630 läst
J
J-stedt: Det påminner mig om när jag i en utbildning matade in uppgifter i fyra olika kalkyler (varav en egentligen var en av de andra inverterad). Tre kalkyler såg helt okej ut, men den fjärde avslöjade att det fiktiva företaget var en katastrof. Det gäller alltså att förstå kalkylerna och inse vilken som är tillämplig. Nu är inte detta direkt ett affärsdrivande företag, men likheterna
4 svar · 2,6k läst
F
Fredrik-: [citat] Kan ha fel men att lagra ett fulladdat lithium batteri är väl inte skadligt, liksom att självurladdning är obefintlig i lithium, lipo, lifepo4 osv. Däremot lipo batterier ska inte lagras fulladdade.
35 svar · 6,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Förklara gärna relationen mellan byggkostnad och lån i en nyproduktions-BRF!?
2 svar · 1,2k läst
Redaktionen
Redaktionen: Byggnadsnämnden och markägaren slogs för bygglov, men förlorade i högsta instans. Du kan läsa artikeln här: Bygglov på punktprickad mark dras tillbaka
0 svar · 837 läst
Redaktionen
Redaktionen: Nu stiger huspriserna igen både på årsbasis och sett till senaste tremånadersperioden. Du kan läsa artikeln här: Huspriserna klättrar uppåt
0 svar · 743 läst
P
Pappa1986: Vedkamin i kombination med att leka tagen med 3 barn fördelar värmen fint ;):D
13 svar · 7,5k läst
Redaktionen
Redaktionen: Finansinspektionen slår fast att bruttomarginalerna på bolån är höga. Du kan läsa artikeln här: Bankerna gör fortsatt stora vinster på bolånen
0 svar · 1,1k läst
Redaktionen
Redaktionen: Många försäljningar men oförändrad prisutveckling. Du kan läsa artikeln här: Försiktiga förändringar på bostadsmarknaden
0 svar · 1,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Exakt så
31 svar · 10,4k läst
Appendix
Appendix: Sen läser man om personer som byggt pool för flera hundra tusen... Borde man tine ta in referenser och inte anända ett helt nystartat bolag? Det spelar ju ingen roll hur många gånger ARN eller byggahus säger att ett bolag som är satt i konkurs gör fel. Det är desto viktigare lära folk hur man kollar upp byggbolag. Exv så har jag tagit kreditupplysning på båda bolagen som byggt
5 svar · 2,4k läst
K
KriZomb: Ja man måste då ha det svårt i livet när man lagt 17 miljoner på en lya...
2 svar · 1,2k läst
M
Manhunter: Störtbåge hade han kanske klart sig.
6 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.