Artikelkommentarer
Redaktionen: Minskat inflationstryck gör att storbanken inte tror på en höjning av reporäntan. Du kan läsa artikeln här: Prognos: Oförändrad reporänta
Hasse2: [citat] Nej Länsstyrelsen hade redan godkänt bygglovet. Jag vet inte vart den uppgiften kommer ifrån att dom inte gjorde det. Det var det första som blev klart innan bygget drog igång. Problemet var endast missförstånd med att tillfråga åtta av de sexton berörda närliggande mark och Fastighets ägarna. Två av dessa protesterade att dom inte fått bygglov men övriga godkände. De som
Dan_Johansson: Här är min förändring; :thinking::rolleyes::mad:
hyggabus: Vrickade kommentarer är bästa sorten :) - Men vi behöver flera "udda verktyg man inte visste fanns" i denna tråd !
sturban: Jag satte upp solpaneler på sommarstugan i maj i år så jag är en av de 3 procenten. Det tog ett antal veckor innan alla avtal var på plats men från 1/8:e var allt klart. Under ett par veckor bjöd jag på överproduktionen men från mitten juni fick jag in pengar för såld el. Det jag direktkonsumerade av min solel var dock en minskad kostnad från dag ett. Det kommer att dröja innan jag
pacman42: [citat] Nu har tonårsdottern också ett eget projekt där hon bygger om en lampa från IKEA (SOLBO) till att innehålla lysdioder i flera färger för mys/natt-belysning som hon kan styra via webbläsaren i telefonen. Jag kanske hjälper henne med att göra en Android-app till telefonen också... :D IKEAs lampa har 24V in , så en vanlig buck-converter kan användas för att mata en
Redaktionen: SEB:s Boprisindikator fortsätter att sjunka i december. Du kan läsa artikeln här: Boprisindikatorn fortsätter att backa
Söderort: [citat] Om firman har VAT-nummer söker du upp bolaget i VIES-basen och säkerställer det är aktivt, samt ber dem lämna kopior av sina anställdas A1-intyg och pass/ID-kort - sådana måste de ha om de är utsända utomlands. A1 visar vem som är arbetsgivaren samt att denne erlägger deras sociala avgifter i hemlandet. Be även om regbevis samt kolla att den som säger sig företräda firman
Mogg: Vi som varit med ett tag har bara negativa associationer till Teckomatorp.. Men det finns ju så mycket mer än denna förfärliga historia, som detta underbara hus!!! Grattis!!! ❤️
OskarJ: Problemet för många är nog att det bara är storstäder som duger när det kommer till jobb och boende. Det finns ju en liten bit av sverige som inte består av storstäder också. Har bott på små orter där det tillochmed nu går att hitta boende på rimlig tid och det saknas arbetskraft inom många områden. Som jag bodde förut (två år sedan) så låg hyrorna för en stor trea på runt
Redaktionen: Företag fick betalt för att anlägga stenkista men kopplade istället dagvattenledningen till avloppet. Du kan läsa artikeln här: Bakläxa för företag som tog betalt för jobb de inte utfört
KnockOnWood: [citat] Du hade bättre tur än jag, men jag kom dock rätt lindrigt undan: https://www.byggahus.se/forum/threads/elektrisk-handdukstork-brand-varning.195763/
KnockOnWood: jag bor i Halland, där förändringen alltså är 1%. Hur kan man ange detta som något annat än ett troligt/möjligt mätfel? Vad är "osäkerhetsintervallet"? Siffrorna för olika perioder är ju inte helt jämförbara, då det är olika objekt som ingår i dem.
Alfredo: [citat] Nej det är oacceptabelt lång tid. Håller med. [citat] Kände bara till tjänsten som förhindrar/försvårar att någon annan ändrar min folkbokföringsadress. Hittar inte denna men söker väl dåligt. Har du någon länk? Hursomhelst är väl problemet i princip löst för de som oroar sig över att få en "inneboende". Det väl bara är att spärra att någon skriver sig på ens
Lutte: Staten försämrar och fördyrar boende utanför storstäderna och blir sen förvånade över att bostadsköerna blir längre. Ja jisses. Vad blir nästa grej som det inte gick att förespå?
Nils 72: Provat NEXA, Housegard dessutom någon designad skit och nu senast Deltronic. Och jag kan säga att de som fungerar är Deltronic. Dom har brandvarnare med inbyggda batterier som är garanti på i 10 år. Mycket bra. Har dessutom värmedetektor till garaget och pannrum där det alltid var falsklarm tidigare. Skit i byggvaruhusen där det säljs en hel del billigt skräp. Titta på nätet, det
Redaktionen: Både hus och bostadsrätter sjunker lite i pris under november månad enligt senaste Mäklarstatistik. Du kan läsa artikeln här: Svagt sjunkande priser på bostäder
PBL-nörd: [citat] För de fyra av fem kommuner som sköter sig kommer det istället innebära mer formella processer och mer administrativt arbete vilket kommer göra handläggningstiden längre. Dessutom finns det risk för fler avvisningar och avslag eftersom tiden blir kortare för dialog. Det kommer innebära att mer folk behöver anställas vilket belastar skattekollektivet. Ni som söker bygglov
Diablito: Känns bra att vi band på 30 öre i 2,5 år förra sensommaren.
Jönas: [citat] Eller nått vitalt i din och min förståelse kring dessa typer av solceller. Det finns just nu 113 rapporter presenterade hos IEC som rör standardiseringsarbetet för TC 82. Sen verkar TC 47 beröra liknade frågor och dör finns massor av ytterligare rapporter och dokument. Ska vi läsa igenom och se om vi kan förstå hur de menar med verkningsgrade i dettta fallet?
AndersS: Men summa summarum så är även detta en rubriksättning i en artikel för att skapa intresse och där sedan en eller två enskilda person tar på sig att vara allmänheten.
Broken arrow: [citat] Dock är behovet för stort, tvingas folk flytta till andra städer. Så man måste hålla kön i rimlig längd. Jag vet att närliggande stad här, har kö över 10.000 och det hållet inte, även min kommun blir drabbad och många tvingas flytta hit och det ökar priset på bostäder. Så när staden inte kan fixa bostadskrisen, så hamnar andra städer runtom i kris också. Nu tar det
Anonymiserad 88753: [citat] Aha. Tack för tipset :D
KnockOnWood: Den lilla badbaljan ser väldigt lockande ut! Alltså https://www.coolstuff.se/Badbalja-for-Vuxna/15111 Nu när vi inte har badkar känns det väldigt lockande att sjunka ner i hett vatten i en sådan då och då. Och den bör få plats i vår lilla extradusch dessutom. Det vore en dröm! Och på sommaren borden man kunna ställa den ute också, och fylla den med duschslangen genom
KnockOnWood: [citat] Ja, men den tidningens affärsidé är väl just att sprida kändisskvaller :p
Redaktionen: Takföretaget Arga takläggaren AB får skarp kritik från Arbetsmiljöverket efter att det uppdagats att deras anställda saknat fallskydd på ett flertal arbetsplatser i Skogstorp. Företaget åläggs att betala 46 000 kronor. Du kan läsa artikeln här: Takfirma blåser kunder och saknar fallskydd
MathiasS: Intressant. Finns hela ärendet att läsa någonstans? Har ALDRIG sett ett pooltak haverera av 11cm snö, inte ens den låga lastkänsliga sort jag själv har. Ej heller blöt snö i den mängden. Utan att veta ett skit om omständigheterna här så gissar jag att infästningen av skenorna varit bristfälligt och att skenorna helt enkelt glidigt iisär. Det är den enda rimliga förklaringen jag
twoody: [citat] Var någonstans i artikeln står det varför hen valde att betala den andra dörren.
banjoragge: [citat] Helt rätt Wikstroem! Har KA certifikat så är han att betrakta som lämplig. Hans fackkunskaper på djupet har inget med hans arbetstid som KA att göra. Jag har haft olika KA som varit antingen idoga eller summariska i sina uppföljningar.