Byggahus.se

Verktyg - fyra nyheter 2018 som sticker ut

1. F
    Medlem Nivå 5
    Hur högljudd är laddaren? Hitachis laddare kräver hörselskydd om man skulle vistas i närheten utan att bli tokig.
    Tror aldrig jag upplevt en mer störande laddare än de till mina Hitachi-maskiner, går laddaren i andra änden av huset så hörs den.
    Slutade använda Hitachi i jobbet då kunder klagade på ljudet från laddaren om man var tvungen att ladda batterier hos kund.

• Laddar…
  2. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Ja, mycket irriterande med Hitachis laddare, jag har även 36 volts laddaren, den låter som ett reaplan.
    18 voltarna laddar jag i bilen, då går inte fläkten, tar längre tid, men då jag huserar i Stockholm är tid i bilen ingen bristvara.

3. L
    Medlem Nivå 1
    Det finns en funktion som jag saknar i alla av dagens batterier. Att ta ner dom kapacitetmässigt till optimal nivå för lagring.

Litumbaserade batterier skall inte läggas på lagring i 100% utan mera på 80% enligt vissa förstå sig påare 50%. Sedan så gäller det att komma ihåg att underhållsladda dom igen innan dom sjunkigt till 20%.

Jag gillar att ha bra grejor men dom används definitivt inte särskillt flitigt. Så mina batterier skrotas mest för att dom inte har använts...

4. S
    Medlem Nivå 8
    Blir det inte mer ekonomiskt då att köpa sladdrivna maskiner om de används så lite att batterierna måste underhållsladdas mellan användningarna?

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Sladdanslutna verktyg brukar väl vara billigare än batteridrivna utan batteri

6. F
    Medlem Nivå 3
    Kan ha fel men att lagra ett fulladdat lithium batteri är väl inte skadligt, liksom att självurladdning är obefintlig i lithium, lipo, lifepo4 osv.
    Däremot lipo batterier ska inte lagras fulladdade.