P pleqtiz skrev:
Sen kan jag ge en eloge för Hikokis nya Multivolt batterier.. Där man kan plugga in 230 volt i maskinen med hjälp av en batteriadapter, i samma stil som Dewalts Flexvolt men där har man bara för dubbla batterier (y) jag kommer att investera i detta system!

PS: tigersågen skall vara den första på marknaden som har pendel funktion! (Batteri). Hikoki Heter MetaboHPT i USA om ni med stör er på maskinens namn :geek:
Hur högljudd är laddaren? Hitachis laddare kräver hörselskydd om man skulle vistas i närheten utan att bli tokig.
Tror aldrig jag upplevt en mer störande laddare än de till mina Hitachi-maskiner, går laddaren i andra änden av huset så hörs den.
Slutade använda Hitachi i jobbet då kunder klagade på ljudet från laddaren om man var tvungen att ladda batterier hos kund.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ja, mycket irriterande med Hitachis laddare, jag har även 36 volts laddaren, den låter som ett reaplan.
18 voltarna laddar jag i bilen, då går inte fläkten, tar längre tid, men då jag huserar i Stockholm är tid i bilen ingen bristvara.
 
Det finns en funktion som jag saknar i alla av dagens batterier. Att ta ner dom kapacitetmässigt till optimal nivå för lagring.

Litumbaserade batterier skall inte läggas på lagring i 100% utan mera på 80% enligt vissa förstå sig påare 50%. Sedan så gäller det att komma ihåg att underhållsladda dom igen innan dom sjunkigt till 20%.

Jag gillar att ha bra grejor men dom används definitivt inte särskillt flitigt. Så mina batterier skrotas mest för att dom inte har använts...
 
Blir det inte mer ekonomiskt då att köpa sladdrivna maskiner om de används så lite att batterierna måste underhållsladdas mellan användningarna?
 
S Squall Leonhart skrev:
Blir det inte mer ekonomiskt då att köpa sladdrivna maskiner om de används så lite att batterierna måste underhållsladdas mellan användningarna?
Sladdanslutna verktyg brukar väl vara billigare än batteridrivna utan batteri
 
L Limpan4all skrev:
Litumbaserade batterier skall inte läggas på lagring i 100% utan mera på 80% enligt vissa förstå sig påare 50%. Sedan så gäller det att komma ihåg att underhållsladda dom igen innan dom sjunkigt till 20%
Kan ha fel men att lagra ett fulladdat lithium batteri är väl inte skadligt, liksom att självurladdning är obefintlig i lithium, lipo, lifepo4 osv.
Däremot lipo batterier ska inte lagras fulladdade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.