Per-Henrik Lundblom har scannat av nyheterna på verktygsmarknaden och delar med sig av fyra verktygsnyheter som han tycker sticker ut.

Du kan läsa artikeln här: Verktyg - fyra nyheter 2018 som sticker ut
 
Den vinkelslipen blir det beställning på!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Den vinkelslipen blir det beställning på!

Medan du väntar .. ;)
 
  • Gilla
gasolgrill
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[media]
Medan du väntar .. ;)
Har du sett det? Kanske har du något referat? Jag klarar inte riktigt av den kanalen.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Har du sett det? Kanske har du något referat? Jag klarar inte riktigt av den kanalen.
Gillar du inte AvE ? Är ju typ den enda på youtube utan Amazon affiliate links... :thinking:

Jag har sett den, bra byggkvalitet och välkonstruerat, men det förväntar man sig ju från Metabo...
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Mats-S
Den VERKLIGA nyheten på det här ämnet kommer den dagen man kan presentera en enhetlig standard för batterier, så att du kan välja verktyg efter behov OCH det fabrikat som passar DIN plånbok bäst.
Per-Henrik Lundblom, inte med ett enda ord nämner du det här, som är det största hindret för att få innovativa PRISVÄRDA lösningar på batterifronten ...

Jut nu kör man den kända tråkiga instängda "Apple-doktrinen" dvs att total inlåsning av kunderna gynnar vinsten för tillverkaren. Vi som kunder har ingen som helst mervärde av det här beteendet, konstigt att inte fler vänder sig mot det ...

Det här är lika sjukt som när varje mobiltillverkare hade sina egna på laddarkontakter ... ända tills androidtelefonerna kom och bröt den trenden. Samma sak här, gäller att några tillverkare går ihop och enas om en standard för skalet på batterierna, så tvingas övriga följa med. Ju fler som hoppar på tåget, desto mer utsatta blir dom som vägrar ...
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Mr. Smith, kan du ange något som helst skäl för tillverkarna att komma överens om en standard? För att minska sin försäljning och vara schyssta mot oss kunder? Det kommer inte att hända förrän det ställs krav från någon myndighet. Jag hoppas att det aldrig händer.

För övrigt; i artikeln står det ”strömkrävande”, men det ska vara ”effektkrävande”
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
När det gäller mobilladdare så var det EU som införde regler om kompatibilitet. Det var inget som tillverkarna tog fram.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Mr. Smith, kan du ange något som helst skäl för tillverkarna att komma överens om en standard? För att minska sin försäljning och vara schyssta mot oss kunder? Det kommer inte att hända förrän det ställs krav från någon myndighet. Jag hoppas att det aldrig händer”
När jag valde surfplatta senast, var det ett absolut krav att den skulle laddas med USB-C. Så om tillverkaren vill sälja till mig, ser dom till att inte ha märkesspecifik laddkontakt.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
När jag valde surfplatta senast, var det ett absolut krav att den skulle laddas med USB-C. Så om tillverkaren vill sälja till mig, ser dom till att inte ha märkesspecifik laddkontakt.
OK, men när det gäller batterier till verktyg är dessa en väsentlig del av systemet, liksom laddaren. Jag antar att batteriet i surfplattan är märkesspecifikt? Moderna laddare till verktygsbatterier har inbyggda övervakningsfunktioner för batteriet. Jag gissar (utan att veta säkert) att den övervakningen sitter i själva surfplattan, och inte i laddaren. Så situationen är inte jämförbar.
Jag vill att de bra tillverkarna ska tjäna pengar och fortsätta utveckla nya verktyg.
 
Jag läste ditt inlägg slarvigt, och trodde det handlade om mobiltillverkare (och inte verktygstillverkare).

Du och jag är ense.
 
Så då börjar man med en batteristandard, sen inser man att lådorna inte passar ihop så då behöver man en lådstandard. Men då kommer det klagas på att rött, blått och grönt inte matchar så då behöver man en färgstandard.
Vad blir resultatet av det? En stor legotillverkare av alla handhållna maskiner som sedan får en dekal av respektive företag och säljs till slutkunden.

Men vänta, är det inte så man gör med billigt trams från TV-shop och liknande? Hmmm..... :thinking:
Valmöjligheterna och möjligheten att påverka bankkontot försvann där.

(Noname-batterier finns till alla maskiner så om ekonomin fastnar på batterierna kan man ju köpa nakna maskiner och kinabatterier. Personligen ser jag dock ingen större prisskillnad på batterierna till respektive tillverkare)
 
Mats-S John Smith skrev:
Den VERKLIGA nyheten på det här ämnet kommer den dagen man kan presentera en enhetlig standard för batterier, så att du kan välja verktyg efter behov OCH det fabrikat som passar DIN plånbok bäst.
Per-Henrik Lundblom, inte med ett enda ord nämner du det här, som är det största hindret för att få innovativa PRISVÄRDA lösningar på batterifronten ...

Jut nu kör man den kända tråkiga instängda "Apple-doktrinen" dvs att total inlåsning av kunderna gynnar vinsten för tillverkaren. Vi som kunder har ingen som helst mervärde av det här beteendet, konstigt att inte fler vänder sig mot det ...

Det här är lika sjukt som när varje mobiltillverkare hade sina egna på laddarkontakter ... ända tills androidtelefonerna kom och bröt den trenden. Samma sak här, gäller att några tillverkare går ihop och enas om en standard för skalet på batterierna, så tvingas övriga följa med. Ju fler som hoppar på tåget, desto mer utsatta blir dom som vägrar ...
Det hade varit en vacker tanke, men ditt resonemang förenklar batterierna en hel del. Problemet är att batterierna, enheten de ska driva och laddaren är konstruerade ihop. Vissa tillverkares batterier är "bara batterier", i bästa fall med en temperatursensor i, och all elektronik för att övervaka batteriet under drift sitter i maskinen, och all elektronik för laddning sitter i laddaren. Andra har batterier som är betydligt intelligentare, där övervakningen sker direkt i batteriet. Så var knappast fallet med laddkontakten ...Där fanns det också färdiga standarder (USB och 3,5mm-pluggen) som man kunde ta direkt, det gör det ju inte i batterifallet ..
 
S
Vet inte om detta redan nämnts. Men det är det överlägset och i särklass bästa verktyget jag köpt på många år. Sparar så många handledsrörelser varenda dag. Jobbar med lås och larm, när man monterar lås och sånt så kan man stå o skruva en halv evighet på vissa skruvar som är gängade 20 varv innan dom börjar dra. Funkar även klockrent att koppla passage, larm, elcentraler osv. med.

Skruva i trä och gips är hopplöst dock då den inte orkar det, och är inte gjort för det heller iofs. :)

 
  • Gilla
breakman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.