Marc och Therese bygger arkitektritat hus av frigolit

17k läst  86 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    När medlemmarna i indie-popbandet Marc and the Matron vill ha ett nytt hus, blir det inget vanligt hus. De bygger ett energi- och kostnadseffektivt hus av frigolit inspirerat av containerhus.

Du kan läsa artikeln här: Marc och Therese bygger arkitektritat hus av frigolit

2. R
    Nybyggare Nivå 4
    Interssant läsning. Det vore roligt att få se ännu fler bilder när bygget är klart!

• Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 6
  4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 18
  5. Y
    Medlem Nivå 1
    Spännande projekt och roligt med lite nya tekniker men det väcker en del frågor.. Vad blir installerad effekt när man har två luft/luftpumpar samt fjärrvärme - Klarar man kraven från BBR?? Vad kostar det inte att köpa två stycken luft/luft av bra kvalitet inkl. installation? Kapitalkostnad per år ska väl också läggas till driftkostnaden och jämföras med fjärrvärmen som de redan betalt för?? Även om elen är billig för tillfället så kommer det skrika i kompressorerna när temperaturen sjunker.. 200 mm cellplast i plattan är väl mindre än normen idag? även isolering uppåt låter mindre än vad som är normalt? Eller är det bättre u-värde i den cellplast som används?

6. K
    Medlem · Nivå 10
    Tycker det är spännande när folj vågar lämna den smala fåran. Detta huset är så långt från min stil man kan komma. Hade de inte åtminstone kunnat ha fönster av trä/aluminium för att bryta av mot all plast?

Stålplåtat i golv och bjälklag är det för att hindea brandspridning?

Funderar också på hur de kommer undan kravet på max installerad effekt. Kravet gäller ju inte om man ANVÄNDER fjärrvärme eller vedpanna etc. Men här är det ju uppenbart att det rör sig om ett eluppvärmt hus

7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    De har inte installerat fjärrvärme som jag förstod det, bara dragit fram det till tomten.

8. G
    Anonym
    Jag trodde inte Frigolit fanns längre. Har dom börjat tillverka cellplast igen?

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Frigolit är vad vi vanliga människor kallar styrencellplast.

Ungefär som alla väl kallar tunna träfiberskivor masonit :)

10. G
    Anonym
    Förtydligande precis som Marlén säger: fjärrvärmeanslutning ingick i tomtpriset men vi har valt att inte ansluta oss. Sett över 15 år så är det inte så stor skillnad i pris (investering av nya pumpar osv) men jag gillar att vara lite mer oberoende och kunna tänka själv.

11. G
    Anonym
    - Huset värms inte alls av fjärrvärme - det är bara indraget till gatan och det ingick installation i vårt tomtpris som vi inte har utnyttjat.
    - BBR: 40 kw/h per m2, helt eluppvärmt.
    - 35 - 40 000 kr kostar det. Att jämföra med att dra in element/golvvärme + frånluftsvärmepump som skulle ha kostat ca 70 - 80 000 kr mer i investering.
    - Som sagt tidigare så slår det ut sig ganska jämt men med fördel LVP över 10 - 15 år. Och då valde vi LVP pga att jag vill vara lite mer oberoende + fördel med AC på sommaren.
    - Cellplast isolerar bättre än vanlig stenull och 200 mm cellplast utan reglar motsvarar nog ca 250 - 270 mm isolering stenull med reglar. Angående plattan så är det lite mindre än vad man brukar använda i betongplattor ja. Fast om jag minns rätt så isoleras plattor oftast bara delvis med 300 mm cellplast och sedan är det lite olika (voter osv), så snittet ligger nog inte jättelångt från 200 mm. Men lite mer isolering är det nog i en betongplatta.

12. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Väldigt lite isolering i golv med tanke på att det svävar , en platta idag på mark har minst 300mm och då har man mark under som inte kyler som denna konstruktion.

13. K
    Medlem · Nivå 10
    Snittet i en normal betongplatta med 300 mm cellplast ligger jättelångt från 200 :) närmre 280 mm.. i övrigt stämmer det bra. Heltäckande isolering är bra! Är ändå förvånad över att ni får godkänt med llvp, hur värmer ni vattnet?

Står huset på pålarna utan kontakt med marken?

14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Intressant projekt!

Och verkligen givande att byggarna/ägarna är här och ger svar på alla våra frågor (y)

När det gäller cellplast:
    Som jämförelse kan jag ta vårt hus byggt år 2010.
    Byggt konventionellt, men med förhoppningen om låg energiförbrukning.
    Byggyta 120 kvm, 300 mm cellplast i grunden (plus all cellplast i kantelementen :confused: ),
    och 100 mm cellplast på taket = ungefär 240 kvm cellplast.
    I väggarna har vi mineralull, men väggytan är bara ca 85 kvm om man räknar bort fönster och dörrar.

Så med ett konventionellt byggt hus har vi också rätt mycket cellplast, även om vi inte vill erkänna det.

• Laddar…
  15. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    När man gör huset svävande så ökar man på ytan som blir kall med många många procent så det är en förlust.
    Sen är komforten lvp kontra golvvärme ljusår ifrån varandra, skulle aldrig sätta in lvp i ett nytt hus som den ända värmekällan.

Redigerat 13 okt 2016 23:09

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: