Byggahus.se
Jag satte upp solpaneler på sommarstugan i maj i år så jag är en av de 3 procenten. Det tog ett antal veckor innan alla avtal var på plats men från 1/8:e var allt klart. Under ett par veckor bjöd jag på överproduktionen men från mitten juni fick jag in pengar för såld el. Det jag direktkonsumerade av min solel var dock en minskad kostnad från dag ett.

Det kommer att dröja innan jag får något bidrag. Jag har fått besked att min ansökan behandlas under våren 2019 vilket kanske är värt att notera. Man måste alltså ligga ute med hela summan under rätt lång tid.

Räknar jag på det jag konsumerat av solelen (minskad inköpt el=reducerad el- och nätkostnad) och det jag sålt (intäkt) ligger jag på 5,4 procent jämfört med den beräknade slutsumman (total-30%). Och då är som sagt inte hela året med även om den soligaste delen definitivt är det. Så 5-7% är rimligt per år. Naturligtvis beroende på vädret vilket var väldigt soligt under sommarmånaderna i år! Dessutom är husplaceringen och takvinkel viktig misstänker jag. Jag har inte optimal takvinkel, för flackt, men definitivt ett perfekt läge mot söder utan träd eller annat i vägen
Stapeldiagram som visar total avkastning jämfört med genomsnittliga avkastningsförväntningar för solel per månad 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.