Artikelkommentarer
Redaktionen: Bankerna där kunderna gör bäst bolånedeals just nu. Du kan läsa artikeln här: Här prutas det mest på bolånen
arowe17: [citat] Kul med ett WST-hus från Forserum! Werner Svensson var min farfars farfar. Lite kuriosa är att Werners barn fick namnet Werneskog efter sin far som var i "skog/träindustrin". Jag vill minnas att det ska finnas någon kortare typ dokumentär på SVT om WST-hus. Ska leta lite..
Turbo_Tail: [citat] Det kan jag tänka mig! På mitt förra bostadslån (t.o.m. 2013) hade jag endast 0,29% i marginal, med Euribor 3kk som referensränta. Men i samband med att jag byggde hus så blev jag tvungen att ta nytt lån och lösa ut det gamla. Med den ränta skulle banken idag ha betalt mig för att ha bostadslån (-0,016%)! :) Svenskar vet inte hur mycket det kostar för dem privat att stå
Redaktionen: Svenskt Trä tar fram rekommendationer för hur altantrallen bör monteras. Du kan läsa artikeln här: Nya rekommendationer för montering av trall
Darling McFluff: Det intressanta med att köpa t.ex. ett bergrum är att staten kan återta det om så skulle behövas.
Appendix: Här hade det varit smurt med bilder på arbetet istället för att vi ser en karta över skåne. Nog för att resten av Sverige tycker att skåne är ett fuskbygge men det känns lite taskigt låta det illustrera artikeln ;)
Appendix: Om det verkar för bra för att vara sant så är det det. Här kändes artikeln verkligen som clickbait. Nog måste väl Byggahus kunna hitta mer husrelaterade saker än ett "lotteri" som en rikemanstant håller för att tjäna pengar?
Cica: Man kan också köpa begagnade proffsprylar som är riktigt bra och håller i många år till. Köpte en Festool 12V skruvdragare för över tio år sedan och har använt den väldigt mycket. Till och med batterierna är fortfarande bra. Men den kostade ju 1500 begagnad då på en konkursauktion. Kan tänka mig att den hållit mycket bättre än en ny "halvproffsmodell" från den tiden.
lärjungen: [citat] Artikeln här på byggahus anger aftonbladet som källa. Sen om AB hämtat info från tredje part kan inte jag avgöra eftersom jag sannerligen inte betalar för att läsa deras plusartiklar ;) Men nu när du varit duktig och hittat en mer pålitlig källa kan jag lättad skåda historien ur ett annat ljus. Aftonbladet har jag dock samma låga förtroende för.
HusägarenTobbe: Har hört och läst både det ena och det andra om outl1. Enda man sysslar med är grå import av undermåliga kinesiska varor för att sedan Inte ta något ansvar alls när dom går sönder.
lärjungen: Ok, på ARNs hemsida hävdar man att totalt 79% rättade sig efter deras beslut. Det får ju anses som rätt bra ändå.
Henrik52: [citat] Jag fick inte det i badrummet, som kakel spruckit i. Nej, tror det inte går. Men om det är i kök eller icke tätat rum, gäller avräkning 1/13 per år av nuvarande investering.
Fairlane: [citat] H-däcket klarar sig, det är V-däcket som inte uppfyller sin klassificering. Det är illa, men i praktiken klarar man sig nog. På min bil ska jag ha minst V-däck, fast bilen nog knappast kommer över 210. Jag kanske trots allt kör 200 kom/h länge på autobahn någon gång så jag kör med v-däck ändå. Lite fånigare var det när det krävdes V-däck på en tidigare bil som
twoody: Det har kommit många nya mäklare efter alla goda år. Och där av mycket problem.
Marlen Eskilsson: Diskussionen har spårat ur till att handla om politik (vilket iofs inte är så konstigt). Det borde inte gått att kommentera den från första början, så jag ber om ursäkt och stänger kommentarsfältet. /Moderator
J-stedt: Husets form är betingat av tomtens utseende. Så långt är allt gott och väl. Arkitekturen känns välbalanserad, men visst finns det underligheter. Dessa stora fönster kräver en genomtänkt placering.Alltför ofta ser man hus med generande insyn. Här verkar det dock inte vara något större problem, trots den diminutiva tomten. Väl genomfört! Någon energimässig fördel har de ändå
Marlen Eskilsson: Han heter Lars Wide. Sök i hitta.se på namnet så står adressen där.
Gårdsboende: De som bodde i vår villa innan oss "slogs" mot trafikverket tillsammans med de 2 närmaste grannarna och en fastighet som ligger närmare platsen för sprängningen. Problemet som uppstod, och som trafikverket erkände, var att entreprenören som skötte sprängningen inte sprängde i uträknad följd utan drog av alla fyverkerier på samma gång. Våra hus står delvis på samma berg som man
yonna: Förutsättningen är naturligtvis att arkitekt och byggare kan kommunicera med varandra. Tyvärr är det oftast inte så. När jag byggde var arkitekten delaktig fram till dess huset var färdigt.
useless: Det ska väl vara 'självkostnadspris', dvs kostnaden ska motsvara den faktiska kostnaden? Dom kan säkert motivera att det blir dyrare under högtryck på grund av övertid, extraintagen personal, etc. Men om det är tillräckligt rent juridiskt vet jag inte.
Appendix: [citat] Där är ju en grundproblematik Hyresgästerna har tagit det kontrakt de fick tag på. Hyresvärden hade antagligen inte rätt att hyra ut lokalen som bostäder. När myndigheter sen ställer krav på hyresvärden så är deras fokus främst att lagar och förordningar ska följas. Primärt att lokalerna inte ska ha hyresgäster tills problemen är åtgärdade. Vilket leder till att
Gambino: I slutändan känns det som att man ska vara bered att byta kontinuerligt för att hålla nere räntan... Den som har billig ränta idag behöver inte automatiskt betyda över tid också. Jag spekulerar när jag säger: ”de sänker för att få marknadsandelar, bygger upp kundstocken, höjer marginalen.. SEB gjorde det för ett par år sen, danske bank började för drygt ett år sen, få se
Redaktionen: Förundersökning om urkundsförfalskning inledd mot politiker som fejkade bygglov. Du kan läsa artikeln här: Fejkade bygglov - nu inleds förundersökningen
Dan_Johansson: Dags att göra ett återbesök kanske? Nu finns det ju ett till "växthushus" .. :)
Redaktionen: Granne åtalas för ofredande efter att ha satt upp flertalet skyltar, bland annat "Lilla trollet NN (målsägande) vaktar vår tomt" Du kan läsa artikeln här: Grannfejd till tingsrätten - kallar granne för troll
Redaktionen: Majoriteten av bostadstyperna tappade lite i pris under 2018, men några tappade mer än andra. Du kan läsa artikeln här: Bostadsåret 2018: Vilka bostadstyper sålde bäst?
Gerd61: [citat] Vilka köksleverantörer tog ni in offerter från?