16 318 läst ·
77 svar
16k läst
77 svar
Stor ilska mot Ernst kvarnrenovering
Sida 1 av 6
På konsumentens sida
· 3 618 inlägg
Sommar med Ernst i blåsväder efter renovering av en kvarn.
Du kan läsa artikeln här: Stor ilska mot Ernst kvarnrenovering
Du kan läsa artikeln här: Stor ilska mot Ernst kvarnrenovering
Förhoppningsvis kan det här istället bana väg för att fler gamla byggnader tillåts att renoveras till något som går att använda, något som i Sveriges näste av bajsnödiga byggnadslagar idag verkar vara i princip omöjligt. 
"Kånsta kvarn är mycket speciell då den drevs med både vind- och vattenkraft och är den enda kvarn i sitt slag som finns kvar i Sverige." Står det på kommunens hemsida. Är det verkligen något att släppa lös Ernst i?? Konstigt att den inte är kulturminnesmärkt.
Allt är inte värt att skydda.
Klipp från Länsposten:
"Kvarnen är byggd i mitten av 1800-talet. Den är speciell så till vida att den är en av få kvarnar som byggdes för att drivas både med vatten och vind. Det är den enda kvarnbyggnad av det slaget som finns bevarad i landet. All kvarnutrustning är dock utriven. Kvarnen drevs med el på slutet. Den användes som kvarn fram till 1939. Det faktum att byggnaden inte är komplett, att kvarnutrustningen är urriven, har gjort att byggnaden inte kommit att omfattas av byggnadskulturskydd."
Hela artikeln:
http://lansposten.se/2018/03/rykte-ernst-kirchsteiger-spelar-in-tv-i-skollersta-i-sommar/
Stickan
Klipp från Länsposten:
"Kvarnen är byggd i mitten av 1800-talet. Den är speciell så till vida att den är en av få kvarnar som byggdes för att drivas både med vatten och vind. Det är den enda kvarnbyggnad av det slaget som finns bevarad i landet. All kvarnutrustning är dock utriven. Kvarnen drevs med el på slutet. Den användes som kvarn fram till 1939. Det faktum att byggnaden inte är komplett, att kvarnutrustningen är urriven, har gjort att byggnaden inte kommit att omfattas av byggnadskulturskydd."
Hela artikeln:
http://lansposten.se/2018/03/rykte-ernst-kirchsteiger-spelar-in-tv-i-skollersta-i-sommar/
Stickan
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Jag har bott ca 1,5 mil från "Kånsta Kvarn" i 27 år, och har aldrig hört talas om den förens nu .. Säger väl en del om hur skyddsvärd den är.. 