så här är det VARJE år. alltid folk som klagar. men det är väl bättre att de rustas upp alls, än att det står och förfaller?
 
  • Gilla
Asbesträdd och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Det är väl kvällstidningarnas affärsidé att leta reda på någon som gnäller på något.
Sedan vinklar man en artikel som att "Många rasar mot att ........"

Stickan
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
ja de brukar vara duktiga på att göra en höna av en fjäder. "svenska folket rasar" betyder för det mesta "fem personer på twitter är tveksamma"
 
  • Gilla
Asbesträdd och 15 till
  • Laddar…
J
Förhoppningsvis kan det här istället bana väg för att fler gamla byggnader tillåts att renoveras till något som går att använda, något som i Sveriges näste av bajsnödiga byggnadslagar idag verkar vara i princip omöjligt. :)
 
  • Gilla
Asbesträdd och 6 till
  • Laddar…
Stickan56
Det här fallet verkar man ha en kommun som godkänner förändringar.
Man får väl kolla när programmen sänds.

Stickan
 
Byta ut gamla fina fönster är inte renovering, jag håller med om att kvarnen helst skulle återställas till en fungerande kvarn och ingen flumrenovering, man förstör ett kulturarv, väldigt trist.
 
  • Gilla
Håkan V och 6 till
  • Laddar…
"Kånsta kvarn är mycket speciell då den drevs med både vind- och vattenkraft och är den enda kvarn i sitt slag som finns kvar i Sverige." Står det på kommunens hemsida. Är det verkligen något att släppa lös Ernst i?? Konstigt att den inte är kulturminnesmärkt.
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
Det låter som att flera av er har sett vad som gjorts men kvarnen. Själv är jag nyfiken så ni kan väl berätta.

Stickan
 
  • Gilla
Höök och 1 till
  • Laddar…
Hmm ja det är svårt att tolka texten. Har vi en situstion där Aftonbladet försöker skaka fram klick eller offrar kommunen ett kulturmärke för att få synas lite i tv??
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Allt är inte värt att skydda.
Klipp från Länsposten:
"Kvarnen är byggd i mitten av 1800-talet. Den är speciell så till vida att den är en av få kvarnar som byggdes för att drivas både med vatten och vind. Det är den enda kvarnbyggnad av det slaget som finns bevarad i landet. All kvarnutrustning är dock utriven. Kvarnen drevs med el på slutet. Den användes som kvarn fram till 1939. Det faktum att byggnaden inte är komplett, att kvarnutrustningen är urriven, har gjort att byggnaden inte kommit att omfattas av byggnadskulturskydd."

Hela artikeln:
http://lansposten.se/2018/03/rykte-ernst-kirchsteiger-spelar-in-tv-i-skollersta-i-sommar/

Stickan
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 7 till
  • Laddar…
G Gavel skrev:
Byta ut gamla fina fönster är inte renovering, jag håller med om att kvarnen helst skulle återställas till en fungerande kvarn och ingen flumrenovering, man förstör ett kulturarv, väldigt trist.
Ja förjävligt att man inte kastar ut några miljoner på en kvarn som ingen har nytta av.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Jag har bott ca 1,5 mil från "Kånsta Kvarn" i 27 år, och har aldrig hört talas om den förens nu .. Säger väl en del om hur skyddsvärd den är.. :rolleyes:
 
  • Gilla
Asbesträdd och 3 till
  • Laddar…
P
Nä, bara hur mycket av din tid du spenderar här på forumet ;p
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
T Polos skrev:
Ja förjävligt att man inte kastar ut några miljoner på en kvarn som ingen har nytta av.
Det är ju det man gör. Hallsbergs kommun låter renovera byggnaden och sedan skall Ernst stajla den.

Stickan
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.