L
Lippi: Hej! Jag söker tips på hur jag på ett mer hållbart samt gärna kostnadseffektivt sätt kan leda bort dagvatten från ett av mina stuprör vid husgaveln, så att dagvatten ej samlas för nära husgrunden. Husgaveln ligger mot min uppfart, som lutar ner mot en backe. Så vinkel för avrinning är ej något problem. I dagsläget använder jag en Rainguard, en vinyltub som automatiskt vecklas ut
0 svar · 1,3k läst
·
M
micke_c72: Ska bygga en avskiljare ca 30 cm mellan gräsmattan och asfalten. Ska bara vara dekoration med marmorssten. Frågan är nu hur ska jag tänka vid återställningen av mitt grävda hål/dike Tänker så här Grus Fiberduk Marmorkross Tänker jag rätt? Blir inte direkt någon bärvikt
0 svar · 664 läst
L
LUDDET: Har rullande glasdörrar som mötas på mitten mot ett fast parti. Det fasta partiet är alltså en glasdörr som inte skall röra sig. Har själv monterat det hela men minns inte hur det fasta partiet halls fast. Har lyckats skuffa iväg övre eller nedre halvan så att det lutar och inte kan täta längre. Någon lika knasig som jag men som vet hur man fixar det??
0 svar · 468 läst
N
najks: Beställde 2st sådana verktyg från Essve, men tror ni dessa skruvar passar? https://doldaskruvar.se/produkt/dold-trallskruv-camo-protech-c4/?gclid=Cj0KCQjwgO2XBhCaARIsANrW2X2wciU2nfhSNmb8Pgmkauecvw6BrO4rmmh_Agr9yx8QW7uZJUnnntgaArYHEALw_wcB Behöver nämligen ca 2000st.. och Essves egna kostar ca 700kr (250st) Tips önskas på var jag kan hitta större mängd korrekt skruv till en rimlig peng!
0 svar · 949 läst
M
Mredv: Så fick jag äntligen tid att montera ned befintligt räcke. Efter lite puts och filande lyckades jag friställa nedanstående konstruktion under nedersta stolpen. "Spettet" sitter hårt och inte att rubba en millimeter så jag antar att det är borrat i stentrappan. Vad som ligger runt den fyrkantiga brickan mot stenen vet jag inte. Någon massa/board som nu blivit porös. Verkar som någon
7 svar · 3,4k läst
·
T
TheGame: JAg har en drake på tomten på ett långt spö som flyger i vinden. Den håller alla fåglar borta men skatorna verkar fatta att det är fake då dom vågar hålla sig på ena sidan tomten iaf.
13 svar · 13,3k läst
D
Dawoo: [citat] Ja från betongplattan (garaget tak) är det tätt. Däremot så kommer det lite fukt från golvet, gammalt hus och byggt på berggrund
9 svar · 3,4k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Den är inte sprucken, det är bara ytan. Men be honom byta om det stör estetiskt.
1 svar · 1,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Eller behåll den tills den dag när någon som går med rullator kommer på besök (vanligt med gamla föräldrar).
9 svar · 3,4k läst
R
rikardg: [citat] Tack. Ska prova att göra så!
6 svar · 2,6k läst
·
A
AndersS: [citat] Blir nästan alltid märken efter det du placerar tätt mot trall, lägg under några trälister så fungerar det bättre. Även efter oljning och lite märken kan man leva med. Ta inte illa upp, men som "ny" letar man efter det perfekta istället för att acceptera att saker får lite skavanker, patina och att det tillhör.
4 svar · 2,2k läst
kaked08
kaked08: Hej Vi har en 7,2x1,6 meter balkongång med tak över som är i behov av lite kärlek. Bifogad bild antyder hur det är byggt nu och att det har slitits med naturlig kärlek på i några decennier. Vi har vissa tankar om att glasa in detta, från golv till tak, men att det ligger en bit framåt i tiden. Jag skulle dock redan nu vilja riva bort dessa brädor och sätta ett ordentligt golv med
0 svar · 860 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Det går bra om du lägger singel/grus på marken om den är packad och sedan plintar direkt på gruset.
36 svar · 15,0k läst
·
G
gusjohjoco: Det blev jättebra. Plattor där det fanns packat grus och plintar där det var fyllnadsmaterial. I slutändan handlade det bara om att få reglarna att stå stabilt och sen lägga trall
2 svar · 1,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Troligen, risken är väl att frosten lyfter gjutningen. Annars, om du har lera i grannskapet så är det bara att trycka ned det i svackorna. Håller vattnet borta. Det växer inte under trädäck, för mörkt och torrt. Kross 0-18 eller liknande går säkert också bra. Klistrar liksom lera ihop sig så att regnvattnet inte flyttar på det.
1 svar · 776 läst
·
A
AnBjaBoo: Hur blev det efter några år med denna konstruktion? Sitter med samma problem
6 svar · 8,2k läst
K
Klara k: Hej, På min balkong har jag flera stora krukor för perenna växter/träd som övervintrar. Krukorna är för stora för att vara praktiska att ha fat under. När jag vattnar rinner det ibland ut på balkongplattan och ner på uteplatsen under mig. Jag försöker naturligtvis vattna försiktigt så det inte blir för mycket att det rinner ut massa, men ibland händer alltså detta. Grannen under
0 svar · 1,5k läst
Skumpe
Skumpe: [citat] Jag klickade på deras modell "classic" och valde några standardmått.... 33 000 kr.
30 svar · 5,3k läst
maah
maah: [citat] Ja det har du rätt i, det med stolpen rakt upp också. Det blir nog det eller som @z_bumbi skrev.
4 svar · 1,3k läst
·
Z
z_bumbi: De blir svagare med tiden och smälter in med den patina som bildas på all betong. Nästa år kommer nya fläckar och så blir betongen vackrare (pja det är fortfarande betong) år för år.
1 svar · 3,5k läst
H
Haas84: Jag har tittat på lite videor på när man behandlar med såpa. Finns det inget smidigare sätt att lägga på slutbehandlingen än med en stor trasa på en borste? Ser otroligt tungjobbat ut. Hur blir det om man bara kör med en vanlig borste utan trasa som man gör i steg 1 när man tvättar? Får man inte "rätt yta" för såpan då? Jag har annars kört med olja som det är pigment i och
13 svar · 7,1k läst
·
Dagalufh
Dagalufh: Ursäkta det sena svaret. Jag använde fransk träskruv, M8x70 för att fästa mot altanen.
6 svar · 6,6k läst
·
F
Feskekörka: Hej! Har ett trävalv med klätterväxter. Tror det hade mått bra av att oljas in men det är ganska smutsigt. Även om man lägger en del tid på att tvätta det kommer viss påväxt och ingrodd smuts att finnas kvar. Är det någon risk att köra med linolja över isåfall? Eller är det bara att tuta o köra? Tack!
0 svar · 1,2k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Man lägger rekommenderat avstånd , inte imellan utan kant till kant så alla trall får samma varvet runt altanen. Dvs från kant till kant på nästa trall. Exempelvis 152+152+152 osv. Då blir man oberoende av variationer i bredd pga olika fuktighet i trallen, och det blir RAKT. Mer jobb att mäta hela tiden men resultatet blir perfekt när all trall livar. En del tycker det blir för stora
2 svar · 10,5k läst
·
lunnabo
lunnabo: [citat] Trodde att det kostade betydligt mer. Då hade jag också tagit hemleverans!
4 svar · 2,8k läst
Unikt namn
Unikt namn: Har en markis modell okänd av äldre snitt som har börjat knarra lite när motorn drar in den. Så jag tänker att den kanske behöver smörjas upp lite. Är det bara att spruta på stora mängder 5-56/WD40 lite var som helst eller behöver man ha lite finess och göra detta med eftertanke?
0 svar · 1,2k läst
R
Rupert: Hej på er! Har några frågor kring dimensionering av altantak. Använder Svenskt träs byggbeskrivning dimensioneringsprogram för att beräkna hur jag ska bygga ett altantak. Några frågor Bärlinorna som fästes i väggen? De redovisas inte i detta program? Hur ska jag tänka? Övre och nedre bärlina - är den nedre bärlinan altangolvets yttre bärlina som avses? I exemplet nedan har jag
0 svar · 1,7k läst
·
K
kjelle11: Hej, har haft vårat kompositgolv sedan 2014, alltså i 8 år. För två år sedan började golvet glipa vilket blev värre och värre (upp till 8 mm). Hade hantverkare här i juni (2 månader sedan) som jämnade till det. Nu har gliporna börjat komma tillbaka.. Vet någon om man kan lägga i elastisk fog eller annat som håller, och i så fall - vad? /Kjell
0 svar · 986 läst
·
T
tille1: [citat] Tack för svar, håller på att utvärdera era tips gällande pris o leverans
8 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.