B
Bjarnsten: Hej hej! Har köpt in ett parti med glasräcken från Rusta som jag tänkte sätta som pool staket på befintliga stolpar. Dock upptäckte jag nyss att där är en aluminiumlist på båda sidorna av glasräcket som jag måste ta bort. Då det är härdat glas så vill jag inte vara för ”aggressiv” utan tänkte kolla om någon här ha ett bra tips på att ta bort listen? Den ser ut att sitta
0 svar · 1,2k läst
·
MollyMoon
MollyMoon: [citat] Jag skulle begärt avdrag på fakturan och gjort om själv, det som går att korrigera tex kortare skruvar, klyva brädor, mm Oj, oj dom måste haft bråttom, med tanke på deras utlovade professionalitet?! En miss eller två står man väl ut med, men det här var lite för många tycker jag. :thinking: Hoppas det löser sig. /Molly Moon
29 svar · 13,8k läst
D
Drance: Hyrde en igår på hygglo fungerade mycket bättre än borsta, dock så kommer den inte åt överallt tex under staket. Kommer införskaffa mig en nästa år
1 svar · 3,6k läst
MollyMoon
MollyMoon: Hej, Vi har en stor men blåsig altan 2,5 m upp i vårt suturänghus. Är less på parasollet som aldrig är stilla... Tänkte köpa en pergola, som bara väger ca 25 kg. Tänkte förankra den med genomgående skruvar med brickor i tjocka reglarna. Nu till min fråga. Svajar en pergola mycket? Har du erfarenhet? Skriv gärna en rad eller två. ps.Vi monterar ner stolparna till vintern. Tack på
0 svar · 2,8k läst
·
S
Solbacken (Lindome): Sånt här är ju kul att läsa flera år efteråt också :) Om TS är kvar skulle jag vilja veta hur det gått med ogräsväxterna under trallen, för på bilden såg det inte ut att finnas nån fiberduk mot underlaget?!
27 svar · 17,8k läst
·
anders07
anders07: Och för en pegola spelar det ju inte någon roll om det "skruvar" sig några millimeter... Stolparna kommer ju att slå sig oavsett när du gör den klar...
4 svar · 1,6k läst
S
Stefan Bengt: [citat] ingen aning, är xl-bygg som säger deras trall är G4-1 och en del av g4-2
8 svar · 4,0k läst
·
H
hans-ivar: Hej, våra trästolar ("grönt" hårdträ) glider dåligt på altanen (vanligt trallträdäck) har prövat olika plast/nylontassar men resultatet imponerar inte, har någon kanske hittat en bra lösning..? /// Hans-Ivar S.
0 svar · 731 läst
P
Pin: Högtryckstvätt kan fungera. Jag har provat stålborste på borrmaskinen och det var tröttsamt att använda. Kanske finns bättre maskiner.
2 svar · 3,0k läst
·
F
Frågan: [bild]
85 svar · 47,6k läst
·
F
85 svar · 47,6k läst
·
I
ing0065: Maken fyllde igår och fick en Kärcher PCL4 av mig. Idag testar jag den, och den verkar ta det mesta av lavan/mossan, men det är styrketräning på ett nytt sätt, nu stående med all min tyngd lutad framåt.
2 svar · 3,2k läst
M
M.W.: [citat] Ja det var ju en himla bra idé Med glas och häck! :) Men sen är det så fint med ett lite högre staket/plank också! Det är tänkt vara sektioner som ger ljusinsläpp men samtidigt förhindrar andra att plocka i odlingar. :cry:
8 svar · 2,8k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Nja, det är nog snarare skorstenen i ditt fall... Men bryr du dig inte om försäkringen gäller om garaget brinner ner så kan du nog strunta i det.. Både vermiculit och perlit är isolerande material, så det är klart att det blir svårt att hålla hög temperatur om den andelen är för stor... Men som sagt, är pizza (dvs hög temperatur) prio ett, så hade jag lagt tanken om ett
10 svar · 6,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det är t o m så att kommunens byggnadsnämnd har rätt långtgående möjligheter att ingripa via tillsynen även för icke bygglovspliktiga åtgärder som inte uppfyller bygglagstiftningen. Det är bara att det är ovanligt och kanske känns otidsenligt auktoritärt för de flesta att kommunen stolpar in i ens hem och börjar ställa krav på en det ena än det andra som inte kräver
8 svar · 2,8k läst
·
M
MayaLisa: Jag har en altan (ej hela väggar, bara glas mot norr) där jag kommer att behöva byta tak när som helst. Det jag har nu är billigaste sortens PVC från Byggmax. Det har hållit i 11 år, men har nu börjat spricka i anslutning till plåttaket. Sitter och tittar och jämför... hittade armerad PVCplattor som har 15 års garanti, men även polykarbonat. Vad har ni för erfarenheter av olika
0 svar · 1,5k läst
H
HERO73: Hej Ska lägga altan och vill bli av med en gammal "stentrapp" (har säkert ett mer fackmannamässigt namn men jag är således ingen fackman). Den väger säkert ett par 100 kg och jag funderar på att ta fram släggan men oklart om den går att demolera till mer bärvänliga block. Någon som har erfarenhet av dessa och hur man enklast förpassar den till tippen?
0 svar · 993 läst
·
O
ollo: [citat] Tack, de ska skruvas fast men jag har inte gjort det än och det blir nog inte så heller, de har stått stilla i fem år så jag är nöjd De känns väldigt stumma, inget vickande, inget ljud eller att det låter ihåligt. Så ska du bygga med sten så kör på, jag är väldigt nöjd.
13 svar · 14,5k läst
·
N
Nybörjare86: Hej! Haft en snickare på besök under semestern som lämnade efter sig ett ytterst tvivelaktigt arbete. Jag hoppas att jag tack vare er duktiga medlemar här kan åtgärda detta fast jag har tummen mitt i handen. Fix Nr.1 = Övergånen mellan altan och inglasad altan. Som ni kan dömma utefter bilderna så är övergången inte särskilt estetiskt tilltalande. Mina små barn trampar även en del
0 svar · 1,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Kolla med LIP om det finns nåt att svärta ner fogen med?
1 svar · 2,8k läst
·
SteffeTornado
SteffeTornado: [citat] Det är denna yta som gäller.
1 svar · 3,2k läst
·
H
Haas84: [citat] Tack! Det fungerade utmärkt!
5 svar · 3,3k läst
·
Macksta
Macksta: Tack för tips! Skulle absolut kunna vara en lösning :D
3 svar · 3,4k läst
·
B
bossespecial: Stolparna ser relativt höga ut så en diagonal parallellt med långsidan är absolut ingen dum idé.
12 svar · 2,4k läst
·
J
Julistormen: Inga bilder på färdugt resultat?
1 svar · 1,7k läst
·
mioo
mioo: [citat] Ja man får borsta eller (rondell slipa lätt) bort det! Jag gjorde först är högtryckstvätta altan, sedan låta det torka ut sedan gjorde jag med slipmaskin (rondell) lätt och drog för varje 3 plankor i taget och så vidare, så flisorna/ludnorna försvinner innan man stryker med kisel.
2 svar · 6,7k läst
·
K
kabo80: [citat] Hur gick det för er med detta projekt? Har du bilder på det färdiga resultatet?
1 svar · 8,4k läst
N
Anonymiserad 156538: [citat] Bara att skruva ur skruvarna utan verktyget men det kan vara lite knepigt att få in bitsen då skallen ju sitter en bit ner i träet som sluter sig runt hålet efter ett tag.
4 svar · 2,3k läst
E
Elvvsbygg: [citat] Jag brukar följa byggmax guider på deras hemsida för att dimensionera altan. Då kan man parkera en bil på altanen uran att den sviktar:D
1 svar · 1,7k läst
E
Elknuffo: Hejsan! Håller på att färdigställa golvet på en altan i dagarna. Staket ej monterat ännu, ska vi ta sedan. Vi vill ha metall i vågrätt mellan trästolpar. Detär en ganska stor altan (ca 130 kvm), så att köpa färdiga metallstaket kommer bli dyrt. Är därför starkt inne på att köpa metallrör som träs in i hål som vi borrar i trästolpar. Min fråga är nu: Vad ska jag tänka på
0 svar · 883 läst
G
Greytooth: Än har vi inte byggt takkonstruktionen då inte frågan med takutsprång är utredd och det påverkar avstånd mellan takbjälkar. Men planen var att använda balkskor som skruvas genom husets träfasad så att de fäster i husets trästomme. Vet inte om jag tänker fel, men jag tänkte att frågan om takutsprång handlade om styrkan i bärregeln (45x70) och inte plasttaket.
4 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.