Z
z_bumbi: [citat] Jag tycker det är majoriteten på hemnet som drabbats av "vi vill bo i en brädgård"-sjukan. Synd då det jag iofs kan göra fågelholkar av virket men inte har någon lust att riva en altan där någon förköpt sig på skruv.
4 svar · 2,5k läst
raveper
raveper: Undvik att blöta ner dem om du inte gillar lukten.
1 svar · 962 läst
seafarer
seafarer: [citat] hej! Jag är nyfiken och höra hur det gick och om du fick till det med pergolan?
7 svar · 4,2k läst
Z
z_bumbi: Ta bort befintlig fog och lägg sedan hårdfogen. Om stenen, mot förmodan, verkar röra på sig så foga om några fogar i taget.
1 svar · 1,8k läst
Singenjören89
Singenjören89: Väckningsförsök av tråden med besläktad fråga. Har någon erfarenhet av att torka impregnerat virke inomhus? Jag har börjat lägga en trall och köpte nytt virke idag, men detta visade sig inte ”passa” - gissningsvis pga högre fuktigkvot. La därför upp allt inomhus med distanser på bredden och höjden, spände ihop och täckte över lätt med kartong. Vad tror ni, borde det fungera
13 svar · 7,7k läst
S
STB: [citat] Tja, det är ju inte så att man sågar isär betongplattor med vattnet, men jag lyckades göra ytan på mina sandpapprig istället för det släta som var från fabrik. Det var säkert inte den bästa kvalitén på plattorna eftersom de befanns sig bland de billigaste jag kunde hitta.
75 svar · 26,4k läst
·
M
MattisNoName: [citat] ah men strålande. Tack :)
4 svar · 948 läst
Byggglädje
Byggglädje: Jag hade inte gjort någotting. Du säger själv att de ser fräscha ut och det är impregneringen som gör det. Olja kan man lägga på men tveksamt om det ger längre livslängd. De kommer hålla bra ändå.
2 svar · 2,1k läst
H
halj: Jag klädde reglarna undertill med fibercement med luftspalt för att skydda träet. https://www.cembrit.se/fibercement-guide/brandguide/brand-eldstad
3 svar · 5,1k läst
·
L
lillav: Har tvättat med grönsåpa o strukit med ovanstående. Efter nån månad när det kom mycket regn blev det som på bilden. Vad har jag gjort för fel?
0 svar · 1,6k läst
·
Hemmasnickarn85
Hemmasnickarn85: [citat] Snyggt!
11 svar · 8,7k läst
·
J
JonteP83: [citat] Jag har googlat en hel del men vet inte om jag blir klokare. Budskapet jag återkommer till är att gräva till frostfritt eller lägga en markisoleringsplatta och det senare verkar innebära en massa grävande. Hittar heller inget tydligt besked om hur mycket isolering minskar djupet. Jag landade i att det enklaste ändå är att gräva så djupt jag kan med jordborr. Har du mer tips om
7 svar · 2,3k läst
·
Lojs1
Lojs1: Hej Har haft problem med montering av denna Malmbergs utomhuspollare. Utomhuskabeln som används har tidigare varit till en lyktstolpe och är ingjuten i marken, så därför begränsad längd, se bild 1. Markfästena till pollaren har försvunnit sedan länge och den ursprungliga betonggjutning för fäste av pollaren har spruckit och måste göras om. Elkablarna för anslutning är således
0 svar · 1,2k läst
·
P
Peter_K: [citat] [bild]
9 svar · 2,5k läst
·
P
9 svar · 2,5k läst
·
P
Peter_K: Stadigt blev det. Trallen är 145x45 mm reglar.
2 svar · 766 läst
·
Zoolook
Zoolook: [citat] Beror lite på vem som har byggt, nogräknade snickare som hämtar direkt från byggvaruhus sorterar bort de redan på byggvaruhuset. Beställer du hem buntat virke så får du behålla dem om du inte har avtalat annat med leverantören, de behöver ju inte läggas dock om man inte vill. När det gäller hållbarheten så spelar det ingen större roll.
7 svar · 2,9k läst
·
J
JonasHem: Jag har samma problem. Har du kommit på någonting som fungerar?
1 svar · 2,4k läst
·
maah
maah: Ser skitbra ut, bra jobbat!
19 svar · 9,6k läst
·
Cheesen
Cheesen: [citat] Bild hade underlättat enormt.
1 svar · 3,6k läst
FreQa
FreQa: Jag är klar [bild] Hoppas och tror jag. Lite städa bort virke, ordna gräsmatta, plantering. Sen har jag lovat att senare ta trappan...
138 svar · 45,8k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Är det eternit (asbest) så tycker jag du skall låta dom vara. Jag skulle gjutit eller köpt en färdig plint istället och ställt ned brevid
1 svar · 1,2k läst
·
Z
z_bumbi: Den kommer inte hålla som grind. Den är avsedd att ha stöd på båda sidor och inte bara en som en grind har. Det går antagligen att förstärka den men de brukar inte vara så stadiga så det blir nästan mer jobb än att bygga en grind från grunden. Det är inte så svårt att sätta ihop en enkel grind så hittar ni inget färdigt så kan ni säker lösa det.
1 svar · 1,2k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Då hade jag somnat om :) inga problem
4 svar · 2,0k läst
·
T
TheGame: Det behövs inte under trädäck
1 svar · 714 läst
E
eran: Hej. Håller på och ska sätta kanalplasttak (32mm) på en Willab sadeltaksstomme. Bakkant mot gavel på huset. Hur tar man sig runt på taket för att sätta nocktäckning samt slå fast alla lock som låser skivorna? Lägga ut reglar tvärs takstolarna ja, men fästa i vad? Hjälp mig tänka, kanske ögon här som gjort detta? Tack, Erik
0 svar · 861 läst
E
Ester99: Någon som har tips på varmgalvaniserade stolphattar som är högre/längre än de som finns som standard i byggvaruhus? Exempelvis denna 97x97 är bra, men jag behöver en sådan där plåten går längre ner över träet, en centimeter eller två. Detta på grund av att stolpen är skarvad och den vanliga stolphatten täcker inte skarven. Alltså, om jag uttrycker mig obegripligt. Skruvhålet
0 svar · 1,0k läst
L
Lillekitte: Ni vill inte lägga terrasslasyr med lite halv-transparent färg, då? Vi hade ett gammalt, mindre trädäck, och byggde mer däck, samt slipade det gamla. Även efter slipning av det gamla så var det självklart tydlig skillnad på gammalt och nytt - men det blev fint med ett lager med terasslasyr.
4 svar · 3,1k läst
·
F
fb35523: Uterummet kommer att fungera utmärkt för att förgylla kvällar och även vår- och höstdagar. Med skjutdörrar på alla håll kommer ni att kunna reglera värmen ganska bra. Jag kanske var lite väl pessimistisk tidigare, men de senaste veckorna har varit varma här så det ligger närmast i minnet så klart :) Det är dock inte orealistiskt att täcka för med t.ex. markis eller annan
3 svar · 5,0k läst
·
H
Huzzbutt: Jag tror visserligen att din far har rätt i sina resonemang, han kan nog sin sak. Men det finns en annan aspekt och det är hur du vill att det ska vara byggt, kommer du att ifrågasätta på 22mm virket så kommer du att göra det. Vad gäller klossarna så är det bäst att hålla sig till 22mm, du har inte mycket att skruva i och skulle du gå upp i virkesdimension behöver du gå upp i
1 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.