Jag är i färd med att bygga ihop en altan kring huset. Har studerat appen "lathund" men blir inte riktigt klok på hur jag skall använda alla olika mått. Därför började jag i andra ändan, och började skissa på ungefärliga mått och så får jag därifrån ta och justera där så behövs.

Så därför att jag inte riktigt blir klok på appen, så ber jag här om lite hjälp med att snabbt bara se över om jag är inom marginalerna för detta bygge.
Ritad konstruktionsskiss med mått och anteckningar, linjal, penna, spiralblock, datorhörn, text "bärning galvregel plåt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skissen visar hur jag har tänkt mig. Bärlinor av 45x195. 3 meter mellan plintar. (plintar utmärkta med små kryss)
Golvreglar av 45x145, cc60 med fritt avstånd mellan bärlinor på 2.75 meter. Den kommer inte fästas i huset.

Ni som byggt altan innan, tror ni altanen är stabil nog?

Frågor:
* Bärlina, är det att föredra 45x195 mot 2st sammasatta 45x145? alltså att den blir 90x145. Anledningen är till att jag behöver gräva ur för att få plats med altanen och då behöver jag gräva ur mindre volym. (Kanske t.om inte gräva ur alls)

* Bärlinorna har jag monterat en bit in ifrån ytterkanten på altanen. Men när jag funderar på hur jag skall göra med räcke till altanen så funderar jag på om det verkligen räcker att montera stolparna i golvreglerna (vilket det blir på skissen ovan) eller skall de helst gå hela vägen ner till bärlinor/plintar för att bli riktigt stabila, mao flytta ut bärlinor till slutet på altanen.

* Tänker använda mig av färdiga markplintar med justerbar stolpsko. Jag tycker vid enkel överslagsräkning att detta blir billigare än att gjuta egna. Stämmer min tanke? Jag har svårt att veta hur mycket betong som går åt för att gjuta en markplint.

Skulle bli mycket glad för tips och ideer!

Edit: "Rimliga dimensioner" kanske är mer korrekt utryck i titeln då måtten på altanen inte är det jag önskar ideer om :D

Redigerat:
Hur långt från marken kommer trallen? Har du funderat på marksten om det är nära mark? Bilder på huset?

• Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur långt från marken kommer trallen? Har du funderat på marksten om det är nära mark? Bilder på huset?
hej. tack för ditt svar. Menar du marksten istället för trall eller marksten istället för plint? Trallen kommer ca 30-40 cm upp ifrån gräsmattan

Marksten bara! Många tänker inte ens på det alternativet och det passar ibland bättre till husets stil samt minde jobb och underhåll.

• Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Marksten bara! Många tänker inte ens på det alternativet och det passar ibland bättre till husets stil samt minde jobb och underhåll.
Ja jag har funderat på det men jag önskar ha ytan högre upp tyvärr. Gillar marksten men tycker det är bättre känsla i trä och så skall badtunnan byggas in i altanen med.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M
Jag kanske missförstår ditt mått på 2,75m spännvidd för reglarna. Med 45x145 brukar man säga max 2,3m vid CC60. Går du upp till 45x170 så kan du ha 2,7m spännvidd.

• Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag kanske missförstår ditt mått på 2,75m spännvidd för reglarna. Med 45x145 brukar man säga max 2,3m vid CC60. Går du upp till 45x170 så kan du ha 2,7m spännvidd.
Nej du har inte missförstått. Det är 2.75 som jag måttsatt med som golvreglarna liksom hänger i luften.

Hur tänker man med utstick utanför bärreglarna? Finns det något maxmått på detta eller är detta något som jag gjort fel med?

tack!

M
A Axiotrade skrev:
Nej du har inte missförstått. Det är 2.75 som jag måttsatt med som golvreglarna liksom hänger i luften.

Hur tänker man med utstick utanför bärreglarna? Finns det något maxmått på detta eller är detta något som jag gjort fel med?

tack!
Om skalan är något sånär så ser det ut att vara 50-60 utstick och det ser jag inte som nån störra fara. Även om man kanske ofta eftersträvar att sätta bärlinorna så långt ut som möjligt. Men håller ska det nog göra.

• Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Om skalan är något sånär så ser det ut att vara 50-60 utstick och det ser jag inte som nån störra fara. Även om man kanske ofta eftersträvar att sätta bärlinorna så långt ut som möjligt. Men håller ska det nog göra.
Det måttet du uppskattat stämmer. Den är gjord skalaenlig..får jag fråga varför man strävar efrer att sätta bärlinor ytterst?

M
A Axiotrade skrev:
Det måttet du uppskattat stämmer. Den är gjord skalaenlig..får jag fråga varför man strävar efrer att sätta bärlinor ytterst?
Du får ju en hävarmsverkan ju längre in du placerar bärlinan. Lasten är ju beräknad enligt cc-avståndet mellan bärlinorna. Om du lägger golvreglarna med överhäng så ökar ju lasten på bärlinan.

Tänk dig att du har ett överhäng på 1m utanför yttersta bärlinan. Du lägger en vikt på 1000kg centrerat mellan 2 bärlinor, då får du 500kg fördelat på vardera bärlina. Lägg vikten mitt över en bärlina och du får 1000kg på denna. Lägg sedan vikten längst ut på änden av golvreglarna, då får du en hävarm över yttersta bärlinan.

Jag är ingen beräkningsingenjör men har du t.ex. 3m cc mellan bärlinorna och golvreglarna sticker ut 1m utanför sista bärlinan så borde belastningen bli 25% större med hävarmen som uppstår längst ut. Men som sagt, 60cm är nog inga konstigheter alls.

• Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
En variant om man vill ha längre utstick är att sätta ett stag mellan regel och stolpe. Då kortas spännvidden och det blir också en triangel som är stadigare än ett T.
Eftersom staget inte bygger på bredden och inte heller behöver vara särskilt långt så ger det fortfarande ett intryck av att vara fritt undertill.

• Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.