Hej!
Har 95mm stolpar (ca55st!) som idag sticker ut lite och har inte rak snitt. Jag vill kapa i linje med översta planket 128x22 för att sedan sätta en överliggare/vattbräda och sedan eventuellt plåta in den.
1. Hur får jag till en snygg och rak kapning med den enklaste och billigaste metoden? Kanske cirkelsåg som tar ett djup på 117-120mm. Dyrt och tungt?
2. Dyrt med plåt. Försöker hitta en standard U-plåt som är vikt ca 50mm på var sida och en 140mm rak. Tips på var jag hittar
Har 95mm stolpar (ca55st!) som idag sticker ut lite och har inte rak snitt. Jag vill kapa i linje med översta planket 128x22 för att sedan sätta en överliggare/vattbräda och sedan eventuellt plåta in den.
1. Hur får jag till en snygg och rak kapning med den enklaste och billigaste metoden? Kanske cirkelsåg som tar ett djup på 117-120mm. Dyrt och tungt?
2. Dyrt med plåt. Försöker hitta en standard U-plåt som är vikt ca 50mm på var sida och en 140mm rak. Tips på var jag hittar
Besserwisser
· östergötland
· 2 780 inlägg
En bra fogsvans och ett stadigt handlag...
Närmaste plåtslagare....
Närmaste plåtslagare....
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Vinkelhake för att få en linje runt, fast du gör linjen med kniv istället för penna. Såga sen i linjerna med japansåg för kap lite på varje sida. När du sågat nån centimeter in borde du kunna såga diagonalt och komma genom med rätt bra resultat.
Tycker du att detta verkar himla drygt när du har femtiofem stycken bygger du någon form av jigg som kan fästas på stolpen eller liggande plankan som du kan köra en handöverfräs i.
Tycker du att detta verkar himla drygt när du har femtiofem stycken bygger du någon form av jigg som kan fästas på stolpen eller liggande plankan som du kan köra en handöverfräs i.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden