Hej!
Har 95mm stolpar (ca55st!) som idag sticker ut lite och har inte rak snitt. Jag vill kapa i linje med översta planket 128x22 för att sedan sätta en överliggare/vattbräda och sedan eventuellt plåta in den.
1. Hur får jag till en snygg och rak kapning med den enklaste och billigaste metoden? Kanske cirkelsåg som tar ett djup på 117-120mm. Dyrt och tungt?
2. Dyrt med plåt. Försöker hitta en standard U-plåt som är vikt ca 50mm på var sida och en 140mm rak. Tips på var jag hittar

• Kvällshimmel över trästaket, hus och träd, månen lyser högt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket i fokus, skymning, träd och buskar i bakgrunden, gatuljus skimrar genom grenar.
    Skapa konto
  • Träplankor på terrass, två träd, himmel, gatlykta, morgon eller eftermiddagssol.
    Skapa konto
  • En vit hyllplan eller hyllskiva sett från sidan, med en synlig kant och tjocklek, på en vit bakgrund.
    Skapa konto
En bra fogsvans och ett stadigt handlag...
Närmaste plåtslagare....

• Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
C
Jag skulle använda en Japansåg som briljerar på detta med att kapa jämns med något med minimal risk för att skada underlaget.

• Gilla
mili1983
  • Laddar…
Vinkelhake för att få en linje runt, fast du gör linjen med kniv istället för penna. Såga sen i linjerna med japansåg för kap lite på varje sida. När du sågat nån centimeter in borde du kunna såga diagonalt och komma genom med rätt bra resultat.
Tycker du att detta verkar himla drygt när du har femtiofem stycken bygger du någon form av jigg som kan fästas på stolpen eller liggande plankan som du kan köra en handöverfräs i.

• Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Låt bli att kapa dem, placera den U-formade plåten på plats över stolparna och skruva fast i sidan av stolparna och/eller den översta vågräta brädan. Plåten gömmer de okapade stolpändarna.

• Gilla
Peter #11 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.