5 151 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Pensionera pool - trädäck och regnvattensamling
Byggnovis
· Stockholm
· 76 inlägg
Hej Bullburk!
tack för frågan! Trädäcket blev hur stadigt som helst med en bärlina i mitten så som du ser på bilderna. Känns bra och det har firats midsommar med många gäster och varit en populär plats att ställa solstolar mm på.
Vi har inte styrt någon regnvatteninsamling där pga för svalt intresse hos fastighetsägaren, men det är nästan att jag ångrar att vi inte ställde ner några smarta tankar/behållare för att kunna fylla upp och ha att ösa ur till gräsmattan och andra växter som verkligen hade behövt vattnet. Vi vill inte slösa grundvatten på gräsmattan där. Så om du har liknande ambitioner, go for it och berätta gärna vilken lösning du valde och hur du tänker kring vinter och vatten som fryser till is ifall det är kvar i tanken, hade ju varit bekvämast att inte behöva vintertömma menar jag.
tack för frågan! Trädäcket blev hur stadigt som helst med en bärlina i mitten så som du ser på bilderna. Känns bra och det har firats midsommar med många gäster och varit en populär plats att ställa solstolar mm på.
Vi har inte styrt någon regnvatteninsamling där pga för svalt intresse hos fastighetsägaren, men det är nästan att jag ångrar att vi inte ställde ner några smarta tankar/behållare för att kunna fylla upp och ha att ösa ur till gräsmattan och andra växter som verkligen hade behövt vattnet. Vi vill inte slösa grundvatten på gräsmattan där. Så om du har liknande ambitioner, go for it och berätta gärna vilken lösning du valde och hur du tänker kring vinter och vatten som fryser till is ifall det är kvar i tanken, hade ju varit bekvämast att inte behöva vintertömma menar jag.
Tack så mycket! Nu gjorde du genast vårt projekt mycket lättare!L LillaRackaren skrev:Hej Bullburk!
Ja det är lite lurigt med just vintertid, ska fundera lite på det.
Vi har en gjuten trappa ner i poolen och jag tänkte sätta en lucka i trädäcket så att man kan gå ner under och greja (eller gömma sig ).
Återkommer om vi smäller in någon slags vattenlösning eller vinkällare
Sätt skenor på långsidan av poolen samt på trallens långsidor så att den kan glida som på räls så kan ni dra däcket åt sidan och komma åt poolen under, då kan ni fixa med tunnor och pumpar eller vad man nu önskar i efterhand. =)
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Luta en lång bräda från kanten ner till botten, så har eventuella möss kaniner etc en ramp att gå upp på om de ramlar ner i poolen. Fråga mig inte hur jag vet 
Ahh! så det är en tom pool jag behöver för att bli av med problem med gnagare! Är den stor nog tar den nog rådjuren också.. mössen/råttorna kanske kan äta rådjuren så att de komposteras snabbare.. win win.I InsidersUnited skrev:
Byggnovis
· Stockholm
· 76 inlägg
Även grävlingar hade en god förmåga att gå ner sig i den tomma poolen för att statuera exempel åt sina artfränder - nu när den är helt täckt (syns inte på bilderna) så har lyckligtvis inga djurstackare trillat ner.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Friggebod som poolhus med bastu och wc/dusch - vad tycks?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Dags att pensionera gamla el-element?
Värme allmänt -
Vilken pool-dammsugare passar en pensionär?!
Pool -
Pooldäck runt glasfiberpool - såga bort hela eller delar av kanten?
Pool -
Poolvärmepump YC-005, manual
Pool