Hej,
Byter golv på en altan som är byggd på 90-talet. Trallen är i dåligt skick och murken.
Reglarna (195x45) verkar vara i bra skick, förutom ytan upptill, som dels har legat i kontakt med det dåliga trallvirket och dessutom har utsatts för att jag nu bänt upp många skruvar (vilka har varit omöjliga att skruva upp pga gamla rostiga skruvhuvuden).
Jag funderar på att helt enkelt vända på dessa reglar. Det skulle bespara mig lite arbete och ett par tusenlappar.
Jag har täljt lite på sidan och träet ser helt okej ut.

Reglarna ligger på 50 cc och spänner över 3 m, men eftersom dom är 195 djupa känns det som en stabil konstruktion.

Skulle ni passa på att byta bjälklagret, eller funkar min idé att bara vända på reglarna?

Bild?

PeteYoung PeteYoung skrev:
Hej,
Byter golv på en altan som är byggd på 90-talet. Trallen är i dåligt skick och murken.
Reglarna (195x45) verkar vara i bra skick, förutom ytan upptill, som dels har legat i kontakt med det dåliga trallvirket och dessutom har utsatts för att jag nu bänt upp många skruvar (vilka har varit omöjliga att skruva upp pga gamla rostiga skruvhuvuden).
Jag funderar på att helt enkelt vända på dessa reglar. Det skulle bespara mig lite arbete och ett par tusenlappar.
Jag har täljt lite på sidan och träet ser helt okej ut.

Reglarna ligger på 50 cc och spänner över 3 m, men eftersom dom är 195 djupa känns det som en stabil konstruktion.

Skulle ni passa på att byta bjälklagret, eller funkar min idé att bara vända på reglarna?
Kanske t.o.m.räcker med syllpapp på de gamla reglarna för att skydda dem och skruva fast den nya trallen med längre skruvar? Om de har mycket mjukt i överkant skulle jag vända dem.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Syllpapp var en bra idé, det hade jag inte tänkt på.
Ett till skäl att vända på reglarna är ju att ovansidan är fulla med skruvar som jag inte förmått skruva ur... Övergiven, sönderfallande träkonstruktion med mossa och skräp i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel med sågspån, grönmålning, slitage, mögel, och naturligt förfall. Utomhus, sannolik förruttnelse eller renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PeteYoung PeteYoung skrev:
Syllpapp var en bra idé, det hade jag inte tänkt på.
Ett till skäl att vända på reglarna är ju att ovansidan är fulla med skruvar som jag inte förmått skruva ur...[bild] [bild]
Jag hade använt dem igen. Antingen vänt på dem eller kapat all gammal skruv med tigersåg eller vinkelslip och lagt syllpapp. Finns ingen anledning att byta ut friskt virke för att det är gammalt.

• Gilla
Pyka och 2 till
  • Laddar…
Tack!
Om jag bara kapar skruvarna, kommer jag inte ständigt slå i gamla skruvar när jag sätter i nya?
Men hur som helst bevarar jag dom gamla, tack för hjälpen!

Dels så är oddsen rätt små att du träffar så exakt, dels så är skruvarna, utan skalle, så små att skruvarna kommer dra in bredvid istället.

• Gilla
PeteYoung
  • Laddar…
är det härdad skruv som sitter fast brukar det räcka med ett slag med hammaren för att knäcka dem

• Gilla
PeteYoung och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.