F fribygg skrev:
Byggnadsvirke från byggvaruhusen är väl knappast lämpligt till möbelsnickeri, träslag, kvist, och årsringsbredd gör att jag skulle välja nått bättre än 45x95 om jag tänkte mig att göra furumöbler.
De hade ju planhyvlat på byggmax 21x118 bland annat. I stort sett kvistfritt. Väldigt fin finish på det, men så är det ju det där med att det är vridet, kupat och allt annat. Jag tänker mig mer bygga något litet väggskåp i inte alltför stora mått. Såg att Beijer saluför virke med 12% fuktkvot. Är det rakt osv borde det väl nästan räknas som möbeltorrt?

I irrbloss skrev:
De hade ju planhyvlat på byggmax 21x118 bland annat. I stort sett kvistfritt. Väldigt fin finish på det, men så är det ju det där med att det är vridet, kupat och allt annat. Jag tänker mig mer bygga något litet väggskåp i inte alltför stora mått. Såg att Beijer saluför virke med 12% fuktkvot. Är det rakt osv borde det väl nästan räknas som möbeltorrt?
Köp furu direkt av nån som sågar om du har möjlighet att själv rikta och plana det.

I irrbloss skrev:
Nu väcker jag liv i denna gamla tråd genom att fråga följande: Kan man köpa virke lämpligt för enklare möbeltillverkning på någon av dessa större kedjor, t.ex. Byggmax, K-Rauta eller Beijer? Vet att t.ex. Beijer säljer ek bland annat. Jag tänker mig dock något enklare möbler i furu. Var på Byggmax för ett tag sedan och kollade deras planhyvlade furu. Visst det var hyvlat, men hittade inte en enda bit som var rak på något håll. Ska man behöva köpa 2"x4" för att själv få ut en bräda på säg 20 mm? Är det fel ställe att gå till för möbelvirke, även av enklare slag?
Jag har hittat OK på både byggmax och jem o fix men man får sortera och välja ut de bästa brädorna. Hem o fix har haft jämnare kvalitet här medan byggmax verkar vara väldigt olika beroende på leverans

Men om det ska målas så hade jag nog köpt limfog/hyllplan istället på t.ex. biltema

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.