V
vanne86: Vi står i svängarna att renovera vår altan i sommar. Jag funderar på färgkulör dock. I den inglasade delen är det träpanel som ej är målad som ska målas och 2 fönster mot husväggen som är svarta. Min respektive tänker att vi ska måla all träpanel svart. Vilket jag tänker kanske blir lite väl mörkt för en uteplats jag lutar mer åt ett ljus / mörk gråare håll. Resten av
0 svar · 1,0k läst
F
fribygg: Vänd betongplattorna
1 svar · 1,7k läst
C
crazytok: Har skapat en ny tråd som heter Operation Altan/Lounge/Pergola för den som är intresserad. Där kommer jag förlänga planket och bygga ihop det med en kommande altan som skall byggas runt en pool samt inhusera ett soldäck, loungeyta samt pergola. :)
101 svar · 40,6k läst
·
P
PatrikJo: [citat] Haha! Hur lyckades jag hamna på finska sidan? Tyckte det var lite väl billigt, men lågprisbutikerna kör ju med lockpriser lite då och då. Bortse från mitt inlägg :)
17 svar · 10,2k läst
·
Z
z_bumbi: Cirkeln är enkel. Sök på "circle jigg" på Youtube. Välj en variant för sticksåg och ta sen en plastskärbräda I rätt färg. Gör några provsågningar. Funkar också med ett vasst blad om det känns enklare. En roligare variant är att köpa en förpackning sojaglass, den som kommer i en åttkantig burk, rita av burken eller locket på trallen och såga längs markeringarna. Runda
3 svar · 2,5k läst
Onsalakorven
Onsalakorven: [citat] Den har jag också och den är toppen! [bild]
3 svar · 1,8k läst
·
S
Skåne Menino: [citat] Har redan gjort av med i princip det som var kvar av burken från ifjol, så för sent att blanda dem nu. Trodde att det skulle räcka men kom inte ens nära, träet sög mer än jag trodde.
2 svar · 1,4k läst
T
Thomas_Blekinge: [citat] OK. Förväxlat. Sorry.
6 svar · 3,5k läst
Lena Elisabet
Lena Elisabet: [citat] [citat] många skriver att de möglar… snickarna ska bygga imorgon och en leverans med nya reglar skulle jag inte få förrän om några dagar (dyrt med hantverkare som inte kan jobba vidare) och dessutom får jag inte lämna tillbaka de tryckta. Ska jag använda dem….
20 svar · 5,7k läst
·
B
Banani12: Hej! är i färd med att lägga trall (inglasad balkong). Har förstått det som att tidigare rekommendationen om att vänta ett år innan lasering av tryckimpregnerat inte gäller längre och att man nu förtiden går efter att det ska understiga viss fukt %. Otålig och nyfiken som man är, varför? Vad händer med trallet om det skulle laseras när det är fuktigt alt vad händer med lasyren?
0 svar · 1,0k läst
A
AndersS: Det på bilden får du nog åtgärda genom byte av trallbrädan, går ev. att vända. Är det under tak skulle du kunna testa med något för att laga golv inomhus. Runt skruvskallar får du visa med bild hur det ser ut.
1 svar · 1,9k läst
·
H
Hungubben: Hejsan Jag är ingen snickare men min balkong över farstun har en spännvid på 4m mellan stolparna och ca 2+ meter ut från huset.. den bärs upp av två stolpar där varje stolpe är 2x(45x90) + inklädnad. Din dimensionering bör räcka gällande stolparna enligt vad jag förstår. Någon fackman får gärna bekräfta detta :) Har du funderat på att klä in stolparna? Lycka till!
1 svar · 2,5k läst
·
F
fredsknekt: Är de 90x90stolpar. 22x95 dom liggande brädorna. Oimpregnerat... Blev snyggt
2 svar · 3,1k läst
·
B
Byggoo: [citat] Hemskt tacksam för svar, vill nu höra hur ni andra dimensionerat!
4 svar · 1,7k läst
Zixten
Zixten: Jag hade litat på snickaren och skippat markduken.
1 svar · 1,8k läst
·
S
Skruvjagaren: Tack för alla svar! Det låter som att det inte är någon fara
6 svar · 4,4k läst
F
Anonymiserad 156139: [citat] Glömde säga men hornbach har RIKTIGT billiga markisser i det måttet
5 svar · 2,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Propositionen ÄPBL, s 699: [bild] https://data.riksdagen.se/fil/799D7D3F-CC0B-4728-A67C-EF70D367F028 D v s man tänkte sig när lagen beslutades att inte bara fastighetsägare och t ex även arrendatorer skulle kunna vara den som måste lämna grannemedgivande. Det är denna vaghet som har lett till praxis att allmänheten anses vara granne för väg och allmän plats, något som lagstiftaren
59 svar · 21,4k läst
·
R
Rovvan: Hej! Jag och min sambo har just fått hem vårt kattnät med plugg och krokar, men nu är problemet att faktiskt få upp det också. Jag tror att fasaden är puts (åtminstone den typen av fasad som kan falla sönder väldigt lätt när en spricka väl sker och som ändå smular ned lite). Är ganska orolig att försöka fästa krokar där och vill veta hur jag kan gå till väga? Behöver jag
0 svar · 1,3k läst
Kreekaan
Kreekaan: [citat] Det har bollats lite kring det här hemma, men landade i att vi tycker om trädäck mer
5 svar · 4,2k läst
·
Kenneth94
Kenneth94: Hej, vi väntar nu på gjutning av vår uteplats. Uteplatsen går hela vägen ut till en rabatt där vi tänkt en Lagerhägg Hebergii som får bär på sommaren. Är lite orolig att bären ramlar på betongen och färgar av sig och gör fläckar. Betongen ska lackas (Ideal Sealer Medium) som skydd. Vet inte om det räcker och står emot bären. Någon som har erfarenhet eller samma hemma?
0 svar · 1,2k läst
S
sturnus: [citat] Firstly, it may be the effect of photographic distortion, because I suspect that the shot had perspective correction. But most likely it's a material defect. Pressure-impregnated wood is delivered soaked to stores. Even though you choose a straight beam, it may become distorted as it dries. And remember that wet wood is more ""soft". In the case of a structure like the one in the picture,
8 svar · 5,0k läst
·
nino
nino: Tror jag har 45*145 eller om det är 120 Slå sig kan det nog göra oavsett vilken dimension man väljer om man har otur
1 svar · 2,3k läst
·
T
TIG-aren: Hej! Någon som har tips om hur jag enkelt får rent mitt tak utan att behöva krypa upp och knäskura? Missfärgad av bla löv och höstnedfall & mögel? Med vänlig hälsning, Jan
0 svar · 1,7k läst
C
CJC75: Hej Anledningen till det tjockleken är för att frugan ville ha så breda som möjligt, helst 170. Det blir så klart lite klurigt med olika dimensioner, min tanke var att använda antingen 95x95 med något tilllägg för att få upp det i samma höjd som den befintliga eller enbart 120x140 som jag tror blir ganska bra höjd. Har inte mätt helt klart än, tänkte kolla om det ens var lönt att
3 svar · 2,0k läst
·
H
Hobbyamatör: Hej igen! Jag gjorde så att jag köpte fasadplugg och kapade pluggen till en längd där jag visste att det skulle dra ordentligt. Nu sitter det fast :) [bild]
6 svar · 1,9k läst
·
V
Vex: Hej, är det någon som har köpt pergola från barwood http://barwood.se/service/pergola/ och kan dela med sig av vad ni tyckte?
0 svar · 989 läst
O
Ohlson_: [citat] jag har samma problem, vad gjorde du för åtgärd och hur blev det? Jag provade på en av sektionerna att såga med cirkelsåg, fungerade ok, men träet svällde igen så ser ingen skillnad alls i dagsläget.. en annan sektion la jag om, det blev bättre men var ett jävla jobb.. tyvärr hade jag snedsågat en hel del också så när jag drog isär så blev det stora glipor o skit ju
4 svar · 5,4k läst
M
Mk_12345: Hej, vi har ett räcker till trapp som tidigare ägare byggt. Det är nu förankrat med vinkeljärn och står riktigt dåligt. Jag vill bygga om detta men är osäker på hur jag ska göra för att få den stadighet som behövs. Det går inte att bygga en stabiliserande förankrad vinkel. [bild]
0 svar · 2,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Ja, det finns ju en bra trappformel för förhållandet mellan stegdjup och steghöjd: 2 x höjden + djupet bör vara så nära 62-63 cm som möjligt.
2 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.