Altan & Uteplats
MBZV: Känns spontant som inga bekymmer att ha plattor på en del av altanen. Markskruvar finns ju också som ett alternativ, dock kanske lite dyrt på 250kvm altan
Grumlig: För ett år sedan köpte vi ett fritidshus med ett uterum. Det är 8-9 år gammalt, 27 m2, oisolerat, byggt på ett trädäck. Ligger i Skåne. På sommaren blir det lätt uppåt 40˚. Idag ligger det ett laminatgolv vilket gör att det känns som en förlängning av huset. Men de som lade golvet fattade inte att golv rör sig så det måste bytas. När man läser om vilket golv som passar
Matti_75: Spika/skriva reglar stående på sidan av dina takstolar som du sedan fäster dina nya takstolar i. Limma gärna med polyuretanlim för extra hållfasthet
Veronica.: [citat] Såga av röret, tryck in trästav eller metallrör och skruva ihop parasollröret igen.
Veronica.: [citat] Helt vanliga infravärmare, antingen bokstav eller klassiska. Finns ju drösvis av de.
Veronica.: Borra hål i väggen bakom dörren och tryck dit en bit rundstav, för att hindra att det går att skjuta upp dörren
Veronica.: Skulle säga att det är klart tveksamt men det finns ju inte något sätt att testa annat än att prova. Men... Jag skulle dock testa på att borra hål i jorden och på det sättet få plats att trycka ut muren. En jordborr alltså ca 200 mm diameter och en rejäl borrmaskin, om du inte hur en komplett.
Veronica.: [citat] Oerhört fula och fladdriga att gå på. En trall ska vara solid och skruvad.
Veronica.: Har aldrig förstått varför man vill köra med specialverktyg och specialskruv, bara för att få dolda infästningar i vanlig trall. Komposittrall eller dyr lärktrall möjligtvis. Det är ju en annan fyra, men vanlig tryckad trall njasi
Fyrislund: Hur kan vi behandla denna terass på bästa sätt? Vi byggde med rödbruninpregnerad trall. Men nu tre år senare är den fläckig, har oljat den en gång. Vill att den ska kräva så lite underhåll som möjligt i framtiden. Endera att få bort det bruna och ha en naturlig träfärg och inte behöva olja den i brunt varje år. Om jag skrubbar rent med exempelvis Demidekks terass fix 3in1 för
myrstack: Frågeställningen kring sista bilden är inte om impregneringen är dålig utan hur sjutton en planka med så täta årsringar (dvs något långsamt vuxet) letat sig in i trallhögen.
raveper: Intressant att ägna sig åt diagonalmätning utan att veta varför man diagonalmäter..
Element-Bosse: Hej! Jag ska byta altanen/balkongen(vissa plankor är rötna) mot ny trall. Min fråga är om jag även behöver byta ut bärlinorna/reglerna och stolparna. Förstår givetvis att det kan vara svårt att svara på när man inte är på plats men jag tycker att de är torra och fina. Vet ej hur gamla de är. Vissa stolpar är det sprickor i men även de känns stabila. Vet dock inte hur det ser ut
Surly: Gå till nedanstående länk och i menyn så väljer du den byggnadstyp som bäst motsvarar det du ska bygga och sen är det bara att välja snözon och mata in dina värden! https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/
henche: Ta vanlig trallskruv och skruva dit den... eller om det går att skruva i den befintliga skruven som sitter där, men den kanske har gått av eller släppt från regeln.
Karam 12: Hej, Håller på att planera att bygga ett isolerat uterum på 15 kvm med glasfönster. Jag tänker att det blir plåttak med 10 graders lutning. Vad blir det bästa lösning för isolering och konstruktion av tak och val av plått Kanske följande - underlagspapp YAP - Stenull 145 - Gipsskiva Tacksam för alla era tips.
Bygget123: [citat] Kanon, tack. Hur använde du vinkeljärnen ? Är det inte bars att skruva rakt genom bärlinan in i stolpen ?
klaskarlsson: [citat] Att byta takpålasten till plåt (vit) kanske ger lite lite svalare, men egentligen behöver du nog snarare isolera taket. Antingen byta till kanalplast, eller bygga tak med plåt och isolering under (yttertak, luftspalt, vindpapp, isolering, ångbroms,innertak) Bättre ventilatiojn är nog inte fel heller: Du kan inte öppna upp till innerummet varma dagar tex ?
tergo: ställ stolpen på tex. 10 mm pallbricka pallbricka - sökresultat hos HORNBACH.se
lodin92: De jakttorn som jag varit med om som blir dåliga är de ju oftast bena som far eller att man byggt dem så de inte kan torka upp av vinden, ex skivor till väggar eller ändträ stående på reglar. Men oftast har hygget vuxit igen och man flyttar tornen så är ju inte så de har dålig livslängd
ZNK: Hej I begrepp med att lägga trall, ni som lagt 28x145, hur har det blivit efter 5-10 år? Många som förvarnat för stor krympning och sprickor? har sett 34x145 efter 5 år och den altanen ser otroligt fin ut men det är ju viss kostnadsskillnad… så ni som har den trallen sen några år tillbaka ? 28x145 alltså…
RichardRR: Jag behöver dubbla bärlinor 45x195 till ett altanbygge. Hur sammanfogar man dessa på bästa sätt (eller på ett tillräckligt bra sätt). Jag har ställbara stolpskor som klarar 90mm bred (dvs dubbla reglar 2x45mm) som den dubbla bärlinan skall fästas i. Räcker det med lite PU-lim och typ 6x80mm skruv, eller bör jag använda kraftigare skruv typ fransk träskruv eller genomgående bult?
Jiji: Vi har utemöbler som var oljade, vi är inte så bra på att komma ihåg att olja dem, de har hållit sig fint i snart tio år i trädgården, året runt. Jag gillar trä som åldras men det skulle väl egentligen slipas lite och oljas in igen varje år. Nu har vi ett fabriksmålat bord som stått ute knappt ett år och det är inte så fint längre. När jag målar om det kommer jag att måla
Jiji: Vilka plattor man väljer, om man vill ha plattor, beror ju helt på huset, trädgården och omgivningen. Släta, grå betongplattor kan vara riktigt enkelt, stilrent och snyggt. Lummig grönska och slät betong är snyggt.
Back1867: [citat] Tja den första var lös redan när vi köpte huset för 4 år sedan så den vill jag inte ta cred för :crysmile:
Mario85: Hej jag behövs two 4 spår skena till en gamla uterummet , tycker det är santex , vet någon vår jag kan köpa billigt kan bli använd behöver 3,7 m minimum i längt .