Altan & Uteplats
Stefan1972: Personligen tycker jag att grövre franskskruv monterat utan att förborra mest spräcker virket och på sikt gör det tveksamt.
EP_Nil: [citat] Vi köpte 180mm och sätter i takstolarna högre upp på huset. Hoppas den längden räcker. 2st var 60 cm tänkte vi.
Ossian K Olsson: Hej Här är mitt inlägg om en av svenskarnas favoritfolksport: trallgolvsuppfräschning [bild] Bakgrund är hus vi köpte förra året där golvet i det inglasade uterummet behövde lite hjälp! Golvet hade torkat och flisat sig. Fanns tankar på att skruva av varje bräda och slipa och olja i garaget men det tog för mycket tid och gav inte ett bättre resultat. Är småbarnsfar så det finns
Dublin: Hur ser konstruktionen av altanen ut? Det finns inte möjlighet att stärka upp den med lämpliga tvärstag? Annars kanske längre stolpjärn kan hjälpa?
az.joakim: Hittade inte riktigt någon tråd som ger mig allt jag känner att jag behöver för vårens uteprojekt, så jag testar med ny tråd: Vi har precis flyttat in i ett 60-talshus där utsidan är rejält eftersatt. Uteplatsen ligger i sydvästläge och blir stekhet, vilket också gäller vardagsrummet precis innanför. Tanken är därför att bygga en liten pergolakonstruktion där vi kan ha en
Anonymiserad 217177: Jag har samma bekymmer, hyrde en betongslip (flex) (och dammsugare) och slipade (mest) plattans kanter. Funkade fint. Tog ett par timmar.
LenaSuzanna: Hittade du något skjutbart altantak? Är ute efter liknande lösning.
Nissss3: Tjenare tråden! Har förstått att det finns en hel del kunskap i denna grupp så jag hoppas någon kan vägleda oss i detta bygge. Jag har frågat en kollega som är snickare för att lägga hela projektet men han har tid nästa år. Dock tycker han att jag kan nog göra det själv. Men är inte helt trygg i "grunden" för detta projekt. Men här kommer den... Vill lägga trädäck/trall på ca
ClasseClas: [citat] Det där är ett garantiärende. https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-grill-aer-egentligen-baest.254617/page-20#post-4673219
topmount: Väldigt ofta är det inte själva ”rostfria mtrl som rostar utan partiklar som landat på de rostfria som initierar rosten, kemiskt eller galvaniskt. Så bästa tipset är att hålla den ren och tvätta den ofta med varmvatten och diskmedel,
Kasken: [citat] Är stommen av gedigen kvalité och har ett mått som funkar bra för er så ta med den sönderblåsta takduken till någon skräddare som syr typ båtkapell o liknande. Lägg några tusenlappar på att låta en yrkesman sy ett ordentligt tak med material av bra kvalité så behöver du inte tänka mer på detta sen.
Villa1949: Det finns en lång video på youtube från byggmax hur man kan bygga altan. Den är rätt vettig tycker jag. [MEDIA=youtube]nrqY_f4AP9s[/MEDIA] Med dina förutsättningar hade jag lagt ramen på plattor på uteplatsen. Tycker Sommer visar ett bra sätt i sitt inlägg ovanför även om jag nog inte hade fäst det i huset i och med att du har bra underlag du kan ställa det på. i grova drag kan du
Hans G2: Tackar. Skönt att höra att man inte var fel ute från början, och bättre att göra det ordentligt en gång.
MickeWoodFire: [citat] Tack för snabbt svar. Ja någon form av plast över när det inte används hade jag tänkt men det kommer säker bli en regnskur eller två ändå när man inte räknat med det.
Titan123: [citat] kan också hålla med om att en grå altan inte är speciellt tilltalande. Dock vill vi hålla underhåll så enkelt och miljövänligt som möjligt. Har även hört att trät blir mörkare och mörkare när man använder olja. Vi har ca 150 kvm altan sammanlagt Så vi undrar om det går att kombinera olja och såpa, att ett år använda pigmenterad olja för att nästkommande år
Mikael Smyth Torstensson: Vi vill bygga något sorts golv till husvagnen ( helt nya på detta ) sett att folk byggt med eu-pallar, och ha allt möjligt annat med Vi har 20st pallar, men räcker det med eu-pall i botten sedan osb skiva ovanpå där efter trall? Isåfall vad för osb rek? eller hur bygger folk detta? Men sen har jag kommit åt 6st (lastbilsväggar) det är någon typ av glasfiber ytters sedan isolering
Irkoz: Hej! Jag ska bygga altan för första gången och undrar om det finns någon behjälplig själ här som kan kolla om min ritning/plan ser rimlig ut? Främst vad gäller placering av betongplintar. Jag tänkte ha 45 x 170 regel, med dessa kan plintarna ha ett avstånd på max 2,60 cm enligt en artikel från Beijer bygg. Förutom plintarna undrar jag om inre reglar/stödreglar (blå linje på
TeroM: Här hittar du erfarenheter om PCL4, https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-testat-kaercher-pcl-4.345537/
Christopher83: Hej, vi är i färd med att köpa terassmarkis. Har ett myresjöhus från 2000 med stående träfasad. Som jag förstått måste fästena monteras i ytterreglar. Vet någon hur man hittar regel i yttervägg? Kan man utgå från att en regel börjar längst ut vid hörnet på huset och sen mäta 60 cm in? Måste man använda monteringsblock och skära ut isolering? Enligt Hornbachs guide behöver
z_bumbi: Även om man köper nya betongplattor blir det ungefär samma pris och man slipper fundera på om pallarna håller. Hittar man begagnade plattor/mursten/marksten är kan det bli riktigt billigt.
norrpularen: Försökt att hitta på forumet men det leder bara till mer frågor:(. Hoppas någon kunnig orkar hjälpa mig. Skall bygga en balkong i sommar med ett hyfsat tätt golv så att jag eventuellt kan ha ett uterum där under sedan. Snözon: 3.5 trall 140x34mm Regel 120mm(för att få trallen rak och för att kunna slippa skruva genom takpappen) Takpapp Råspont 20mm Längd golvbjälkar: 3000mm
Mikael Wallin: Har nu tvättat alla reglar i taket vilket fick bort i stort sett all påväxt, blev en enorm skillnad. Körde vatten och ajax, tänkte gå på med någon slags mögeltvätt till hösten. Reglarna som själva plasttaket vilar på är i väldigt dåligt skick precis där dom är skarvade över takbjälkarns så det blir nog till att byta dom vad det lider. Min känsla är att ett isolerat tak hade
fremax: Ta måtten på dessa och lägg upp så kan jag kika Med vänlig hälsning, fremax
Jonathan Mårtensson: Hej! Jag är i tankarna att köpa en gasolgrill och på Ica såg jag denna grill från FCC BBQ https://handla.ica.se/handla/produkt/gasolgrill-ultimate-pro-4-1--fccbbq-id_p_7072806002086 som verkar ha alla finesser för endast 4800kr. Vilket enligt mig verkar fruktansvärt prisvärt. Men då undrar jag om någon har en sådan eller liknande, eller i allmänhet vet hur FCC BBQ är som märke?
z_bumbi: Skriv nummer på baksidan av varje bräda, sätt numret på samma position t ex vid övre skruvhålen så vet du hur brädan satt. Innan du skruvar tillbaka så se om du kan göra en enkel lucka.