1 852 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Altantrall på betongplatta
Hej! Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om att lägga trall på en stor betongplatta?
Betongplattan har lite fall mot två golvbrunnar och min önskan är att själva träbygget ska bygga så lite som möjligt på höjden och att trallen ska vara helt plan (utan fall).
Går det att lägga 45x45 reglar mot plattan och palla upp med distanser runt golvbrunnarna? Så att man sedan kan skruva trallbrädorna ovanpå detta.
När man bygger altan i vanliga fall brukar man ju ha grövre reglar under, men i mitt fall skulle det bygga för mycket på höjden.
Betongplattan har lite fall mot två golvbrunnar och min önskan är att själva träbygget ska bygga så lite som möjligt på höjden och att trallen ska vara helt plan (utan fall).
Går det att lägga 45x45 reglar mot plattan och palla upp med distanser runt golvbrunnarna? Så att man sedan kan skruva trallbrädorna ovanpå detta.
När man bygger altan i vanliga fall brukar man ju ha grövre reglar under, men i mitt fall skulle det bygga för mycket på höjden.
Gjort exakt detta, inga problem. Som Bart säger, många stödpunkter bara så blir det toppen.
Vill man ha det extra stadigt (och lite mer lättbyggt) så borrar man i betongplattan och skruvar fast reglarna i stödpunkterna.
Det är rent allmänt en bra idé att försöka ha åtminstone 5 mm fritt under reglarna så vatten kan rinna undan och inte bli stående.
Vill man ha det extra stadigt (och lite mer lättbyggt) så borrar man i betongplattan och skruvar fast reglarna i stödpunkterna.
Det är rent allmänt en bra idé att försöka ha åtminstone 5 mm fritt under reglarna så vatten kan rinna undan och inte bli stående.
Tack för tipsen! Men vad rekommenderar ni som stödpunkter. Är det små plastdistanser? Jag vill helst inte borra i plattan. Så stödpunkterna måste kanske fästas i 45x45 regeln? Eller ska man skruva "ben" av regelvirket i sidan av reglarna?
Jag har nyligen använt gummiganulat som distanser, ger tyst konstruktion. Finns i 3, 8 och 20 mm.T Tallskog83 skrev:
https://www.hornbach.se/p/konsta-underlaggsdyna-av-gummigranulat-8x60x90-mm-24-st-paket/7913725/
Jaha, spännande! Dessa kände jag inte till. Min tanke var att skruva plasdistanser under reglarna. Typ sånna här https://www.byggmax.se/pallningsbricka-p21506#1245=54789
Men hur gjorde du med granulatet? Ligger dom löst under reglarna eller fäster du dom på något sätt?
Men hur gjorde du med granulatet? Ligger dom löst under reglarna eller fäster du dom på något sätt?
Dom ligger löst, vikten från reglarna pressar ihop dem något men jag har också grövre reglar 170x45. Plastdistanserna fungerar säkert bra också. Brukar sitta om man drar en ankarskruv i en av skårorna.T Tallskog83 skrev:
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Ok! Antar att det funkar bra att dom ligger löst då.
Men vad är egentligen skillnaden på 28x145 och 34x145 trall? Blir det stor skillnad i praktiken?
Men vad är egentligen skillnaden på 28x145 och 34x145 trall? Blir det stor skillnad i praktiken?
Har funderat på om det till och med är möjligt att lägga staketribba som "regel" under trallen, så att konstruktionen blir ännu mer slimmad. Förstår ju att jag måste palla upp med ännu fler stödpunkter då. Men vad tror ni? Blir det för ostabilt då? Dessutom kanske ribborna inte är speciellt raka, vilket säkert ställer till det?
Klicka här för att svara
