BirgitS
BirgitS: [citat] Ja, det finns ju en bra trappformel för förhållandet mellan stegdjup och steghöjd: 2 x höjden + djupet bör vara så nära 62-63 cm som möjligt.
2 svar · 1,5k läst
·
D
DrDim: Jag har packat var tionde centimeter men tänkte nog vattna också. Regnade inatt så det var ju bra, tänkte vänta någon vecka också innan jag monterar upp det igen. Det som är lite extratrixigt är att det är en mur bredvid. Det som hände förra året var att oväder kom tätt inpå efter jag satt upp det. Gjorde lika som grannen som haft det i flera år innan vi ens flyttade in, så hade
3 svar · 1,7k läst
O
okaenrique: [citat] Hur nollfraktionen rinner ner efter varje regn när det finns granit ? Jag har köpt huset för några år sen och tagit bort alla markstener och dränerat huset och jag la makdam för att jag skulle gjuta under granit men blev så dyrt så tänkte kör med stenflis. Det är jord eller lera under markduk och berg på några ställen jag har bygt markränna så tänkte leda regnvatten
10 svar · 5,4k läst
·
V
Vex: Hej, är det någon som har köpt altantak från hemfint och kan ge omdöme om kvalite etc. Jag funderar på detta https://www.hemfint.se/altantak-stockholm-3-4x3-7-gra eller har ni något annat fabrikat som ni kan rekommendera?
0 svar · 1,4k läst
Z
z_bumbi: Det är en vanliga konstruktion för altaner så det är lugnt. Det blir t o m stadigare än de flesta vanliga altaner då cc på bärreglarna brukar vara större och de två parallella skruvreglarna vid väggen skapar en balkkonstruktion som dessutom har stöd av väggen. Är det av estetiska skäl den extra skruvregeln inte sitter centrerad dvs för att slippa skruvhål där man går (ren
1 svar · 2,2k läst
·
S
Sweekvall: Hej. vi har ett trädäck där vi skulle vilja ha en murad pizzaugn på. Är lite orolig över att sätta lecablocken direkt på trädäcket med tanke på om trädäcket behöver lagas eller bytas någon gång. Under trädäcket är där uppfyllandsmassor på några meter och inte helt jämnt. Se bild på trädäcket utan trall, markeringen är där jag funderar på att ställa lecablocken eller
0 svar · 1,4k läst
·
J
Joakim Dahlén: Letar också H stolpsko att sätta över L-stödet för att bygga plank men hittar inget? Någon som tillverkat?
1 svar · 2,1k läst
M
Maajke: Hej! Har en nybyggt altan på syd-väst. Zon 6. Fönster överallt så mycket ljust. Inte isolerat. Vill ha lite grönt där och tänker på ett träd i en kruka. Den får gärna bli hög. Jag kan ta in den på vintern i min källarvåning där det finns fönster och (begränsat) ljusinsläpp. Det blir varmt på altanen på sommaren (förra veckan var de 35 grader där!!!), men såklart även
0 svar · 1,0k läst
U
ullstrm: Hej! Har läst och hört otroligt många olika tankar om hur jag ska konstruera mitt bjälklag till altan. Det som är bestämt är reglar som är 45x220 (https://www.k-rauta.se/produkt/byggregel-45x220x4800mm-c24-impregnerad-ntra/7350033930519), med 60cc och att lägga bjälklaget direkt på trädgårdsplattor (https://www.byggmax.se/marksten-hel-gr%C3%A5-350x350x50mm). Placeringen av
0 svar · 1,3k läst
·
Z
z_bumbi: Sätt stolparna där bärlina och skruvregel korsas och sen dit med en vinkel eller två. Du får en infästning på 145 mm eller vad du nu har för regelhöjd och ev dubbla det om du lägger skruvregeln på bärlinan.
12 svar · 3,7k läst
·
S
sturnus: It will work. CC can be increased to 60
1 svar · 1,1k läst
S
seniorkonsult: [citat] Jo, jag vet det. Därav kollen!
23 svar · 6,6k läst
·
F
finess: Hej, Har ett problem jag inte riktigt blir klok på. Misstänker nått med mottagaren i själva markiserna. Jag har Somfy altus 10 vad det verkar. Jag har även en Soliris Sensor RTS och fjärrkontroller. Allt har fungerat felfritt fram till denna våren (7e säsongen) Symptomen och följande felsökning är gjord: 1. Ingen reaktion vid användning av fjärrkontroll Obs! Står jag väldigt nära
0 svar · 2,8k läst
yonna
yonna: I just know that Swedish Höganäs has the highest quality and has been on the market for more than 100 years. Of course there are other quality products but I do not know which. I looked at tiles when my house was built but at that time I couldn't afford it so I chose wood - which does not last more than 20/25 years :confused:.
7 svar · 1,4k läst
J
jenny_e: Hej! Vi har planer på att bygga ett trädäck på en altan. Vi har byggt ut huset där det tidigare var ett uterum, 2/3 hänger nu ihop med vardagsrum och 1/3 har vi tänkt ha altan. Varför jag ställer frågan här är att vi oroar oss lite för vattensamlingar på altandelen. Den ligger i direkt avgränsning till huset och grannar längre ner på gatan har haft problem med fukt i vardagsrum
0 svar · 1,4k läst
Z
z_bumbi: Jag skulle fundera på att dubblera reglarna vid varje skarv för att kunna skruva längre från ändträt eller göra en generalsskarv mitt i trappan, om det finns en regel symmetriskt placerad, och då sätta en regel extra på varje sida. Trapper är mer utsatta än själva altanen och om det blir en naturlig gångväg över en skarv så är det skönt att den är lite stadigare. Å andra
2 svar · 1,5k läst
·
S
Snickerick: Avfettnignsmedlet var faktiskt mycket mer effektiv än jag trodde. Ett par vändor, bara att spruta på och vänta 5 miunuter och skölja av med vatten. Det märktes väldigt tydligt på en glasruta i locket som blev helt ren, som nyputsad, enbart av att bli avspolad med avfettning två gånger. Och då gick det inte alls att se igenom den från början, den var tjock i fett på insidan och även
5 svar · 5,8k läst
wildeside
wildeside: En liten mur är väl den långvariga lösningen men då tillkommer bla att göra en grund och dränering åt muren.
1 svar · 1,9k läst
M
MickeWoodFire: Lite sent kanske men jag är på jakt efter precis samma produkt. Hittade du dem i Sverige? Vad använder du för skiva att gjuta på som tål att vara utomhus?
1 svar · 2,0k läst
·
yonna
yonna: Det finns säkerligen andra förslag men så här gör jag med mina nu 17åriga tryckade trädäck: Högtryckstvätt (med terrassmunstycke) mycket flödigt med enbart vatten. Låter inte däcket torka utan svabbar därefter koncentrerad linoljesåpa flödigt längs de blöta plankorna. Däcken blir rena av bara vattnet - därför behöver jag inte använda såpan i rengöringsskedet. Eftersom TS
1 svar · 5,6k läst
L
Leif i Skåne: Jag skruvade min fris från ovansidan med samma A4 skruv som används till dolt montage. Denna skruv har ingen skalle så drar man ner den 3-4 mm under ytan så sluter träet sig över o skruven syns inte. [bild]
2 svar · 4,3k läst
·
P
patfred: [citat] Jag köpte en broil king ist, mkt nöjd. Nåt utekök har det dock inte blivit ännu pga pill med annat
7 svar · 9,8k läst
Y
Yojimbo22: [citat] Smart, tack!
2 svar · 1,4k läst
·
R
Rödgul: Hej, Planerar bygga ett uterum och sitter och kikar på lite ritningar och olika material. (Pulpet tak) En grej som slår mig är hur den övre bärlinan framtill ska fästas mot/på stolparna. Antar att man helst vill "jacka" i den, dvs att stolparna består av 2st 56x90 istället för en 90x90? Där man gör ena 56x90 kortare. Bärlinan blir då i dimension 56x270 och skulle passa som ett
0 svar · 1,1k läst
Chris80F
Chris80F: Jag ska ersätta min befintliga balkong på huset (ovanför altan i marknivå), och har flera frågor kring dimensioner, infästningar. Info: storlek - 417 x 155 (cm) 2 stolpar i framkant - 270cm höjd över altan. 75x75 täckta med 35x150 regel på 2 sidor av stolpen. Avstånd mellan stolparna är 410cm Tänkt utförande: Bärlina (bakre) fästs i huset - Fråga1: Vilken dimension? Räcker
0 svar · 1,3k läst
Skumpe
Skumpe: [citat] Nej jag är kanonnöjd med mina - problemet är löst. Ser *chef's kiss* ut!
32 svar · 12,3k läst
·
P
piculell: [citat] Absolut, ska klura vidare och fråga efter lite offerter när det börjar komma till beslut. Tack för input!
9 svar · 8,5k läst
·
D
Dublin: [citat] Nej. Måtten på den Hornbach säljer är inte optimala för vår altan, annars hade jag nog köpt en.
2 svar · 3,0k läst
S
Stefan1972: Personligen tycker jag att grövre franskskruv monterat utan att förborra mest spräcker virket och på sikt gör det tveksamt.
5 svar · 2,1k läst
E
EP_Nil: [citat] Vi köpte 180mm och sätter i takstolarna högre upp på huset. Hoppas den längden räcker. 2st var 60 cm tänkte vi.
9 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.