Hej!
Ska bygga en altan för första gången och behöver hjälp.

Underlaget är: paddat makadam - fiberduk - finkrossat grus för att få stenplattorna på rätt höjd

Kommer använda mig av 220-reglar för då kommer vi upp bra i höjd (ca 30cm från nurande marknivå upp till altandörr) med en marksten på 5cm och trall 28mm borde det bli bra

Fråga 1 : ytan är 6x6 meter - behövs s.k kortlingar om vi har cc 60 eller till och med 80? Personalen i byggvaruhuset menade att det inte behövs, men de videos/Instruktioner jag tittat på har samtliga använts sig av kortlingar.
Fråga 2: behövs "stödben", med tanke på de lite överdimensionerade reglarna? Om ja, hur många är rimligt?


Lånad bil från nätet, det ser ut precis så som jag tänkt mig dock minus kortlingar eventuellt.

Tacksam för all hjälp
 
  • Terrass under konstruktion, verktyg på träplank, grön natur, soligt, vit bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte få stenplattorna i rätt höjd.
Du kan gå ner till en 145-regel och använda spillbitar som stolpe mellan platta och regel istället.
Det blir mycket enklare och billigare.

Jag hade kört med kortlingar. Det är svårt att få så långa längder raka annars.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
maah maah skrev:
Du behöver inte få stenplattorna i rätt höjd.
Du kan gå ner till en 145-regel och använda spillbitar som stolpe mellan platta och regel istället.
Det blir mycket enklare och billigare.

Jag hade kört med kortlingar. Det är svårt att få så långa längder raka annars.
Tack för svar. Så plattorna är bara till för stolparna och inte för reglarna att vila på? Anledningen till 220-regel är för att vi då hamnar på rätt höjd
 
Det kan vara bra om inte regeln ligger direkt mot plattan så att den inte utsätts för onödig fukt underifrån.
Du kan använda spillbitar som nämnts och byta dessa om det skulle behövas i framtiden eller kan du göra som på bilden du lagt in och ha någon form av plastkloss mellan platta och regel.
Det kommer dock hålla många år framöver även utan denna distans, så kanske det är overkill, men det får var och en avgöra.
 
Plattorna har du ju för att verandan måste ligga på något. Den kan ju inte flyga. På sex meter behöver du nog en platta i början och en i slutet, samt en i mitten av varje regel. Då behöver du egentligen inte ha kortlingar, men även jag skulle nog haft det ändå. 220mm reglar är ett fruktansvärt slöseri. Använd som sagt 145mm istället. För att få rätt höjd lägger du fler stenar på varandra, eller bitar av trä. Glöm dock inte att lägga tjärpapp mellan sten och trä.
 
A AG A skrev:
Plattorna har du ju för att verandan måste ligga på något. Den kan ju inte flyga. På sex meter behöver du nog en platta i början och en i slutet, samt en i mitten av varje regel. Då behöver du egentligen inte ha kortlingar, men även jag skulle nog haft det ändå. 220mm reglar är ett fruktansvärt slöseri. Använd som sagt 145mm istället. För att få rätt höjd lägger du fler stenar på varandra, eller bitar av trä. Glöm dock inte att lägga tjärpapp mellan sten och trä.
Låter rimligt så som du säger, var rädd att det skulle bli svajigt om jag började stapla saker (=marksten/träbitar) för att få upp höjden.
 
Det finns altanfötter av plast som är avsedda att vara mellan betongplatta och en regel. Fördelen är mest att de går att justera i höjdled dvs istället för att byta ut trä- eller plastdistanser så skruvar man bara lite.
 
Om du kör med 145, så fundera om du ska ha 3 eller 2 meter(3 eller 4 stöd/regel) mellan stöden/plattorna.
Angående din fråga om cc 60 eller 80, så är det samma sak där - allt beror på hur stumt/svajigt du vill ha det. Sen beror det också på vilken tjocklek du väljer för trallen och vad det innebär för framtida renoveringar/förändringar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.