Husägare
· Björklinge uppsala komun
· 11 inlägg
Bygger trall med utekök
Tänkte jag skulle dela med mig och vad ni tycker
SHOU SUGI BAN ?
Tänkte jag skulle dela med mig och vad ni tycker
SHOU SUGI BAN ?
Husägare
· 11 inlägg
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Jättespännande, är själv i färd med giftfri altan. Har du använt kärnfurutrall?
Husägare
· 11 inlägg
Jag bestämde mig efter många om och men efter att också göra en sådan altan. Sista brädan lades för ca 2 veckor sedan. Vi har oljat med oljeblandningen linolja/terpentin/trätjära i proportionerna 2:2:1 ungefär och jag är väldigt nöjd (som synes är inte projektet helt i land, vi tog semester en stund). Den blir inte för varm att gå på, skön även en solig dag som denna.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Husägare
· 11 inlägg
Trevligt ni som skriver
Det fins ett par olika sett att göra SHOU sugi ban
Jag valde att elda dessa och borsta hårt för att få en fin upphöjd yta av fibrerna istället för helt svart
Men upplever inte att det blir varmare än vanligt trall
Gjorde en mindre för 1 år sedan och den är lika fin nu som då
Andvänt enbarr kokt linolja bränt en gång sedan kokt linolja och balsamterpentin 2 gången för att tunna ut linoljan ytterligare.
Ytan blev väldigt fin lite nyanser av rött väldigt behaglig att titta på istället för den silvergrå trallen som kommer efter 1 år eller 2
Det fins ett par olika sett att göra SHOU sugi ban
Jag valde att elda dessa och borsta hårt för att få en fin upphöjd yta av fibrerna istället för helt svart
Men upplever inte att det blir varmare än vanligt trall
Gjorde en mindre för 1 år sedan och den är lika fin nu som då
Andvänt enbarr kokt linolja bränt en gång sedan kokt linolja och balsamterpentin 2 gången för att tunna ut linoljan ytterligare.
Ytan blev väldigt fin lite nyanser av rött väldigt behaglig att titta på istället för den silvergrå trallen som kommer efter 1 år eller 2
Husägare
· 11 inlägg
Ingen större skillnad på den trallen jag gjort en vanlig i vad värme befattar möjligtvis om du gör den helt svartM Malmen87 skrev:
Husägare
· 11 inlägg
Vi brände med gasolbrännare tills den blev svart/krackelerad och borstade med skurborste. Det som är smutsigt på bilden är smuts efter att sandiga skor gått där idag. Jag är väldigt glad för ditt inlägg för efter att ha läst på mer är jag helt såld på grejen och älskar min altan . Sedan får väl tiden utvisa hur den håller sig, men förhoppningen är hög!
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· 11 inlägg
Den kommer säkerligen hålla lång tid framöverLussekofta skrev:
Vi brände med gasolbrännare tills den blev svart/krackelerad och borstade med skurborste. Det som är smutsigt på bilden är smuts efter att sandiga skor gått där idag. Jag är väldigt glad för ditt inlägg för efter att ha läst på mer är jag helt såld på grejen och älskar min altan . Sedan får väl tiden utvisa hur den håller sig, men förhoppningen är hög!
Vissa oljar in vart 10 till 15 år och hus som stått 80 år är trä fint
Och det talas om äldre byggnader som fortfarande är fräscha så tiden får visa
T Tomas/bygg skrev:
Hej, jag har också planer på att bygga mitt utekök med brända brädor. Jag har några frågor som jag skulle uppskatta om du ville svara på.T Tomas/bygg skrev:
1. Hur har det hållit sig nu när det gått några år?
2. Jag förmodar att du bränt runt hela brädorna. Har läst att man måste bränna på den hyvlade sidan. Hade du då brädor som var hyvlade på bägge sidor?
3. Brände du en gång till efter att du oljat in?
4. Regelverket undertill var vanligt tryckt virke, eller?
mvh Dan
Husägare
· 11 inlägg
HejDanneman73 skrev:
Hej, jag har också planer på att bygga mitt utekök med brända brädor. Jag har några frågor som jag skulle uppskatta om du ville svara på.
1. Hur har det hållit sig nu när det gått några år?
2. Jag förmodar att du bränt runt hela brädorna. Har läst att man måste bränna på den hyvlade sidan. Hade du då brädor som var hyvlade på bägge sidor?
3. Brände du en gång till efter att du oljat in?
4. Regelverket undertill var vanligt tryckt virke, eller?
mvh Dan
Brädorna är brända ca 0.5 från ytan
Inoljad 1 gång
Dom är fantastiskt fina fortfarande
Ska oljas i år dock
T Tomas/bygg skrev:
Tack för svar och vad roligt att det fortfarande är fint.T Tomas/bygg skrev:
Hur är det med fråga 2 och 4?
Mvh Dan