Hej alla glada!
Sitter med ett altanbygge och frågor dyker naturligtvis upp då jag är ganska grön inom snickeri.

Bygger just nu en 60 m2 stor altan. Funderar över stolparna som bär upp altanen. På högsta stället kommer altangolvet ligga 1,40 m. över marken. Har berg ca två dm. ned i gräsmattan. Borrade hål i berget och satte fast en stolpsko med ankarmassa. Stolpskon sitter stenhårt. Nu när jag satt i stolpen känns den väldigt ranglig. Är det lugnt om stolparna är ruckbara innan man satt fast ramen. Tänker att hela bygget ändå hålls ihop av reglar och bärlinor så kanske är lugnt? Vad säger proffsen här på forumet? Har sett många bilder på altaner där man fäst stolpskor i berg och där stolparna varit väldigt höga. Kanske är naturligt att det är lite rangliga innan allt är på plats eller ska man inte kunna rubba dem?

Så länge stolpen bara står löst i stolpskon så kommer den att vara vinglig. Förutsatt att den är ordentligt fastskruvad i stolpskon och inte glappar där kommer det bli stabilt när du väl förankrar den med en bärlina.

Ok, tack för svar. För som det är nu står stolpskon extremt stabilt förankrad i berget. Stolpen är hårt fastskruvad i stolpskon men stolpen går att svaja fram åt tillbaka rätt mycket enligt min amatörmässiga bedömning. Men då menar du att det är lugnt att bygga vidare såhär? Skulle vara segt att göra om:worried:

Stolpens uppgift är att ta krafter rakt ovanifrån. Sen behöver ni stadga hela konstruktionen i sidled, två ledder, genom diagonalstag. Ni kommer på stolparna då troligtvis ha bärlina åt ett håll och skruvreglar åt ett annat håll. Genom att fästa diagonalstagen i bärlina, respektive skruvregel och i stolparna får ni stadga i konstruktionen. Detta kräver dock att hela konstruktionen får stöd i form av minst två "sidor". Tänk att ni bygger ett hus. Väggarna är inte stabila innan tvärslag är på plats och väggarna stöttas i två riktningar.

Tack för bra svar! Då kan jag lugnt bygga vidare. Lär stöta på fler funderingar under resans gång, så kommer bli ett par svängar till in här på forumet.

Har en annan fråga angående skruv. Kör med 95x95 stolpar och använder fransk träskruv 8 x 40 mm. Drar fyra stycken i varje stolpe (två från varje sida) men de "nyper" aldrig riktigt. Drar i dem fullt men de går bara runt. Skall de inte fastna till slut och vara svåra att dra runt. Borrar innan med 7 mm borr (inte så djupt). Är det detta som är felet? Inte borra alls eller borra med mindre borr?

Fransk träskruv har alltid dragit bra för mig. Testa att ha mindre diameter på borrhålet och längre skruv. Annars kan du köra med genomgående bult och mutter.

Testade mindre diameter på borrhålet. Drar bättre nu. Var på bygghandeln men de hade inte så långa bultar så jag fick köra med fransk träskruv som de sa skulle funka lika bra. Annars hade jag helst dragit en bult igenom.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.