P
Hej håller på att bygga bjälkstommen till sommarens altan och innan det är försent att ändra sig så behöver jag lite tips på hur jag kan lägga trallen

Har två alternativ, antingen lägga trallen horisontellt på bägge håll runt huset med en 45graders fris eller all trall i samma riktning, se bilder.

huset där trallen ska gå är 10x10 meter och altanens djup kommer sluta på mellan 5-6 meter.

men har ni något bättre förslag så kommentera gärna, gärna med en liten motivering :)

Den LILA pricken på bilderna är altandörren och där har vi redan bestämt trallen ska ligga ”horisontellt” när man kommer ut, däremot när vi ska fortsätta bygga ett ”L” runt huset så kan vi inte bestämma oss hur vi ska göra.

• Satellitbild av ett hus med överlagda digitala skisser som visar planerad placering av två trallningsalternativ för en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild av ett hus med överlagda röda linjer som visar planerad riktning för trall på en altan.
    Skapa konto
Det här är jag också nyfiken på. Står inför samma dilemma, dock har vi mer eller mindre bestämt oss för att behålla samma ledd på trallen på båda sidor. Men där fastnar jag i hur man skall bygga bjälklag när trallen går på "fel" ledd. Hela vår altan skall stå på plintar. Tar gärna emot tips här

• Gilla
1
  • Laddar…
P
B Bjerne skrev:
Det här är jag också nyfiken på. Står inför samma dilemma, dock har vi mer eller mindre bestämt oss för att behålla samma ledd på trallen på båda sidor. Men där fastnar jag i hur man skall bygga bjälklag när trallen går på "fel" ledd. Hela vår altan skall stå på
B Bjerne skrev:
Det här är jag också nyfiken på. Står inför samma dilemma, dock har vi mer eller mindre bestämt oss för att behålla samma ledd på trallen på båda sidor. Men där fastnar jag i hur man skall bygga bjälklag när trallen går på "fel" ledd. Hela vår altan skall stå på plintar. Tar gärna emot tips här
plintar. Tar gärna emot tips här

Blir nog som den sista bilden för mig med, all trall från söder till norr... bygger med me plintar men ser inte problemet med plintarbetet, får sätta dom annorlunda bara

P
Ursäkta jag bumpar min egen tråd men imorgon är det dax, har reglat upp hela sidan utanför altandörren nu där jag vet trallen ska ligga horisontellt... men kan verkligen inte bestämma mig vilken längdriktning trallen ska ligga på runt andra sidan huset.

tips eller inspirationsbilder mottages tacksamt

Jag skulle dela ytan på tre så trallen blir att löpa runt huset .
Flygbild av ett hus med målad plan för trädäck som löper runt byggnaden.
Skapa konto

P
Mazen Mazen skrev:
Jag skulle dela ytan på tre så trallen blir att löpa runt huset .
[media]

Ja det skulle kunna va ett alternativ, och att sen fortätter horisontellt på gaveln på huset

Ja så trallen får en riktning .

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Japp det är ett alternativ såg rätt trevligt ut ska försöka hitta en verklig bild hur det ser ut..

för mitt alternativ 1 stryker jag nog efter jag hitta denna bilden, inte snyggt med en sån fris när altanen går i 45grader

så då står det mellan all trall åt samma håll (alternativ två) eller ditt alternativ tre

• Träaltan med plank som löper i 45 graders vinkel och integrerade steg nära en vit husvägg.
    Skapa konto
Hur blev resultatet av ditt altanbygge Anonymiserad 202214?

Lyfter en gammal tråd, hoppas någon kan svara och hjälpa mig :).

Jag står inför exakt samma dilemma och har landat i att det alternativet med tre delar.
Min fråga är hur blir den innersta trallbrädan mot husknuten, den torde bli väldigt liten (trekant)?

Svårt att hitta bilder på detta på nätet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.