Altan & Uteplats
Staffan-N: Har bott med en relativt stor inglasad balkong i Stockholm (typ Lumon). Två sidor mot fasaden och två sidor med skjutbara glas från golv till tak. Det förlängde säsongen något och väderskyddade så att man inte behövde plocka in dynor mm. Brukade använda den till de projekt man inte ville ha i vardagsrummet, snickeri mm. Det mest urspårade var nog att renovera inombordsmotorn till
ÅkeSun: Autocorrect har anslutit sig till skrivisärrörelsen Ska stå "geringen", ett ord
Burngrove: Tackar för förslagen! Jag antog också att det var ek men jag blev osäker när träet visade sig vara så mörkt efter att jag slipat bort gamla lacken.
kniv: Ska du ha 45x45 som är 4m långa fri längd? Kommer slå sig direkt. Om de inte redan från bygghandeln ser ut som pastaskruvar.. Sjukt klent dessutom
Gillar att bygga: Spricksågningen gick bra, men jag borde antagligen ha tagit upp 3-5 spår till. Nu är gjutningen c:a 14 månader gammal och några sprickor har uppstått. De flesta är mindre och stör inte men det finns en större och längre spricka som jag gärna hade sluppit. Samtidigt så är det inte inte alltid lätt att avgöra var sprickorna kommer så man riskerar att såga upp för många spår och
Rabbithole: Det ligger stadigt av egentyngden. Standard är väl annars trädgårdsplattor och bara skruva reglar som ben
AG A: Lägg bara tre reglar på marken, där trappen ska vara. Reglarnas längd är bara efter nedersta trappstegets längd och bredd. Sen lägger du två reglar i hörnen. Placera dessa så steget få sin rätta form. När de ligger rätt, så ritar du bara vart alla reglar ska kapas. Skruva sedan ihop den, och lägg den på plats. Sen sågar och skruvar du fast fler reglar, för frisen samt övriga
MickeMånsson: [citat] Hej! Jag sågade ut en fals i slutändan i underliggande ram - och lade bara klinkern löst där på - utan att limma. Det har funkat super!
Jocce81: [citat] Kanske årets trådlyft, men löste du det? Jag funderar på liknande (men gungor på båda sidor) /Jocce
L Jan: [citat] Ja, att skifferplattor blir snorhala vid frost och att vanlig cement inte fäster på dem. Nu ligger de som tomtkant istället. Bättre är de som takplattor.
kniv: Då får han väl fråga inköparen då… Självklart vet dom vilka som tillverkar produkterna
Dowser4711: Den stora frågan är väl hur tillverkarens instruktioner ser ut? Om hantverkaren har följt dem bör du kontakta leverantören för att se vad som går att göra åt problemet. Om hantverkaren inte har följt dem bör du kontakta hantverkaren för att se vad som går att göra.
Norske Snickaren Vidar: [citat] Handhavande fel. Läs bruksanvisningen! Har använt reflekt wood cleaner i många år och har aldrig haft några problem. Blir rent och fräscht.
Bo arnold: Jag har havt samma problem vatten samlas i rännorna till dörrarna och gör att stolparna blir blöta o ruttnar jag löste det med små plåtbitar som jag klippte till o fällde in i stolpen o lade in under skenan med silikon emellan sebild
Fideliox: [citat] Håller med om både gängjärn och handtagen.
z_bumbi: Är det svårt att komma ner djupare eller att du skapar ett dike där vatten kommet samlas så kan du ha dubbla 45x95 på den delen. Limma och skruva ihop två reglar eller lägg dem med mellanrum.
xxargs: Jag blötlägger det inte, en arbetsmoment mindre alltså... Jag kör 1.5 dl biltemasåpa på 8,5 dl vatten och borstar ut flödigt på torr däck sen eftermiddag efter när värsta solskenet och värmen är borta och träet får dra i sig så mycket det orkar. Dock skall det inte vara någon pölar med spegelyta av såpavattnet på planken kvar efter 5 minuter och finns sådana i så fall borsta
4integration: Jag hade lagt markduk (liten kostnad) och lite makadam över för att hålla nere den. Åkerfräken har jag och den tittar fram i kanterna, ska testa lite dico**x på detta och annat snart. Kanske rent av gör det idag :D
xxargs: Virket kommer sakta att gråna ändå över tiden och fläckarna kommer att minska i synlighet. Dammet av gödslet och sedan lösets av vatte påkyndade processen lite bara... När det gäller altanvård så fins det olika skolor med tex. att olja altanen med en olja med eller utan pigment och andra som mig nöjer sig med att såpskura altanen. - i det senare fallen med såpskurning så kommer
Tommy Blom: [citat] Blev fel. Första gången. Har skjutdörrar på räls där trävirket under rälsen blir blött och murknar sönder. Frågan är om fler som köpt från Willa Garden har samma problem och hur det kan åtgärdas.
Jokmok: [citat] För att göra det enklare och bygga med kryssbjälklag, skulle jag inte kunna gräva kanaler i marken där plattorna ska ligga och låta det nedre bjälklaget ligga nedsänkt på plattorna, så att hela trädäcket kommer ner så lågt som möjligt. Istället för att göra ett nedsänkt bjälklag där jag måste kapa dessa och montera ihop.
Janus82: Kör på stolpar i så fall så slipper du ju alla problem! Det är onödigt att ställa bärlinan på en regel, det håller utmärkt även när du "bara" skruvar den i stolpen. Se bara till att ha riktiga skruvar så är det inget problem. Det är dessutom nästan helt omöjligt att lyckas kapa den stående regeln i precis rätt höjd för att du ska få bärlinorna i våg, det är mycket
Eva Magnusson3: Är det någon som satt upp ett vajer räcke på altan? Skulle vilja se bild och omdöme om själva räcket. Har lång altan o måste få upp ett räcke snabbt så inte hundarna ramlar ner.
Rickard.: Tyvärr kan jag inte hjälpa men tanken slår mig att detta borde vara ett perfekt jobb för 3d-skrivning om du inte hittar reservdelarna. PETG som är en av dom vanligaste materialen är väl rimligt uv-beständigt och ska funka utomhus men det kanske finns något bättre. Det finns ganska många som 3D-printar åt andra både på proffs och hobbynivå som du säkert kan hitta.
Testarn: Med 28 mm trall så är det inga problem med c/c 600 på vangerna. Överhäng på 50-100 mm bör funka, det är som sagt risk att trappan vickar men då ska den som går vara tung... 😁 Med större avstånd mellan vangerna så kan det svikta med men knappast knäckas om du inte har stora kvistar i brädorna. Man får välja virke med omsorg och kanske sortera bort lite. Om du har större
Panelmannen: Ja det kanske kan funka! Ser ut vara en trapp som inte ska användas så frekvent
Martin Selldén: [citat] Jag tänker att de infällda kortlingarna kommer agera bärläkt i mitt fall.
Jocce81: [citat] Ja, som sagt blir att riva och bygga nytt och förbättra t.ex. trappan som är smått livsfarlig på vintern... /Jocce