3 663 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Köpa trall, kvalité ...
Sida 1 av 2
Hejsan.
Kommer att behöva köpa lite trall inför våren, bäst hade såklart varit att försöka sortera ut själv på brädgården hos byggmax som ligger rätt nära, men då jag behöver närmre 200m2 så skulle detta bli allt för bökigt och ta allt för lång tid, och hade nog fått gå igenom skapligt många buntar.. Det verkar ju som att kvalité på trall är ett enda stort lotteri där man inte helt kan lita på klassning etc. Men, är det nån som har koll på G4-2 klassning från ”Norra Timber” som verkar leverera till en del XL ställen kring Göteborg?
Kommer att behöva köpa lite trall inför våren, bäst hade såklart varit att försöka sortera ut själv på brädgården hos byggmax som ligger rätt nära, men då jag behöver närmre 200m2 så skulle detta bli allt för bökigt och ta allt för lång tid, och hade nog fått gå igenom skapligt många buntar.. Det verkar ju som att kvalité på trall är ett enda stort lotteri där man inte helt kan lita på klassning etc. Men, är det nån som har koll på G4-2 klassning från ”Norra Timber” som verkar leverera till en del XL ställen kring Göteborg?
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Ett tips är att köpa 20% för mycket trall och ta de bästa bitarna.
Det övriga kan man använda till annat än just altanen, typ trappor blomlådor etc.
Lycka till.
/W
Det övriga kan man använda till annat än just altanen, typ trappor blomlådor etc.
Lycka till.
/W
Tack. När jag kollade lokala byggmax så sorterade jag bort minst 80%, men så får jag nog inse att man inte kan va överjävligt petig på trall, om man inte har ett flerårsprojekt och all tid i världenWorkingclasshero skrev:
Har du några andra handlare inom rimligt avstånd? Byggmax skulle jag inte köpa trall ifrån även om de har moelven som leverantör.
Ska du ha 240kvm så är det definitivt värt att kontakta några byggvaruhus och få offert på trall och hemkörning.
Ska du ha 240kvm så är det definitivt värt att kontakta några byggvaruhus och få offert på trall och hemkörning.
Tack för ditt svar! Tog in en del offerter och nästan samtliga hamnade på samma pris, antingen är marginalerna små på trall eller så får man få loss lite hårdare och pruta 😄K kniv skrev:
🤔 Mitt är nu 19 år - är hyfsat om än slitet. Tvättar och mättar med linolja 1 g/år. Stor kostnad att byta ut 90 kvm. Då är nästa fråga: vad skiljer livslängden mellan hög/låg kvalitet?
Jag misstänker att byggaren la in förhållandevis hög kvalitet vid bygget.
Nu är det ju modernt med omålade trädäck men min syster har ett 50-årigt trädäck på västkusten som målas regelbundet och det är i utmärkt skick (om än enstaka brädor bytts ut).
Jag förmodar att forumisterna i tråden jämför priser/leverantörer på "rena" trädäck. Underhållsmässigt/långsiktigt bör man kanske köra på målade däck?
Jag misstänker att byggaren la in förhållandevis hög kvalitet vid bygget.
Nu är det ju modernt med omålade trädäck men min syster har ett 50-årigt trädäck på västkusten som målas regelbundet och det är i utmärkt skick (om än enstaka brädor bytts ut).
Jag förmodar att forumisterna i tråden jämför priser/leverantörer på "rena" trädäck. Underhållsmässigt/långsiktigt bör man kanske köra på målade däck?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Normalt är 28 mm sen 45 men då är det en regel som troligtvis är ännu svårare att hitta i estetiskt god kvalitet är nog lämpligare att se rill att inte ha direktkontakt med marken
Marginalerna är små och större aktörer med prisgaranti sätter i princip prisnivån. Köper du allt för bygget på samma ställe kan du möjligen pressa priset på annat eller kanske ta in lite extra i inköpet när du ändå är igång för att få mer att förhandla om. Smyg in några maskiner, en grill, borr- och bits, ny dörr till friggeboden etc.B Bobbobula skrev:
En större altan kommer upp i sådana siffror att du i alla fall kan ha nytta av "premium"-kort eller vad det nu finns för kundkort.
Tänk på att det är flera andra som varit och sorterat i samma hög, så det är nog inte 80% spill från början!B Bobbobula skrev:
Byggde ca 150kvm förra året. Beställde och fick hela paket hem. Tror jag ratade 4-5 brädor totalt så bra mycket bättre än plockepin på byggvaruhusen… jag beställde från byggmax då de hade kortast tid till utkörningen.