Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Håller nu som bäst på att lägga trall på mitt trädäck. Efter grävning, markskruv, bärlinor och reglar är ju det jobbet busenkelt. Jag hade räknat ut det in i minsta detalj så att jag skulle få plats med exakt 34 trallbrädor och 5 mm mellan varje, och ett fint litet överhäng. Men vilken överraskning jag fick när jag mätte trallen som skulle vara 120 mm, den var ju snarare 123 eller 124 millimeter! Alltså får jag nu nätt och jämnt in ett vinkeljärn mellan trallbrädorna! Det här känns inte riktigt bra med tanke på vattenavrinning då trädäcket lutar något inåt och sitter fast i väggen på långsidan (6,7 meter).
Kommer trallen att dra ihop sig när den torkar och problemet försvinna av dig självt? Eller borde jag sumpa en bräda och köra avståndet längre mellan brädorna? 120 mm uppdelat på 33 gluggar blir ju bara knappa fyra millimeter per glugg. Dvs då får jag fem millimeter i verkligheten. Jobbigt att skruva loss och gå med snörslå igen men men
Kommer trallen att dra ihop sig när den torkar och problemet försvinna av dig självt? Eller borde jag sumpa en bräda och köra avståndet längre mellan brädorna? 120 mm uppdelat på 33 gluggar blir ju bara knappa fyra millimeter per glugg. Dvs då får jag fem millimeter i verkligheten. Jobbigt att skruva loss och gå med snörslå igen men men
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
De krymper definitivt. Många lägger dem kloss an, men jag brukar ha bladet på en morakniv emellan. Man brukar klyva sista trallen mot huset, det är ingen idé att mäta upp exakt på millimetern i förväg med tryckt virke.H HansomeHanson skrev:Håller nu som bäst på att lägga trall på mitt trädäck. Efter grävning, markskruv, bärlinor och reglar är ju det jobbet busenkelt. Jag hade räknat ut det in i minsta detalj så att jag skulle få plats med exakt 34 trallbrädor och 5 mm mellan varje, och ett fint litet överhäng. Men vilken överraskning jag fick när jag mätte trallen som skulle vara 120 mm, den var ju snarare 123 eller 124 millimeter! Alltså får jag nu nätt och jämnt in ett vinkeljärn mellan trallbrädorna! Det här känns inte riktigt bra med tanke på vattenavrinning då trädäcket lutar något inåt och sitter fast i väggen på långsidan (6,7 meter).
Bästa svaret
Medlem
· Västmanlands
· 71 inlägg
Tack för alla svar! Sjöblöt är rätt ord! Det sipprar ut vatten när jag skruvar. Antagligen för de såhär med flit; de vet att den kommer att krympa ner till mindre än det angivna måttet ändå.
Fast detta ska du se som något positivt! Har den legat på en byggmarknad och torkat ett år eller så brukar trallen kunna slå sig rätt ordentligt så att den i vissa fall passar bättre till att bygga propellrar än tralldäck.H HansomeHanson skrev:
Det fina med att lägga trall är som TS tänkt - att räkna ut avståndet innan.
Personligen brukar jag slå var tredje rad med kritsnöre o fylla i dom andra två raderna med ögat. Det ger raka, jämna rader när trallen torkat.
Personligen brukar jag slå var tredje rad med kritsnöre o fylla i dom andra två raderna med ögat. Det ger raka, jämna rader när trallen torkat.
Observera att "bredden" på plankan kan variera beroende på var längs plankan man mäter. Den kan t ex vara 121 mm längst ut och 124mm på mitten. Blir lätt att man skapar "bananer" om man hela tiden bara mäter i änden.
Du behöver inte fråga hur jag upptäckt det... (Den på bilden är byggd med återvunnet altanvirke vi fick gratis))
Du behöver inte fråga hur jag upptäckt det... (Den på bilden är byggd med återvunnet altanvirke vi fick gratis))
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt tryckt virke är väl bredare när dom görs för att dom sen ska krympa till rätt mått tills det når konsumenten?
Sen krymper dom lite olika fort så därav får du lite olika mått på varje bräda.
Lägger du dikt an nu så kommer dom vara dikt an sen på hösten när dom sväller och ca 5mm glapp på sommaren.
Jag själv lägger alltid dikt an så man slipper trilla emellan med foten på sommaren.
Tryckt trall är ett jäkla skit material egentligen.
Lägger du dikt an nu så kommer dom vara dikt an sen på hösten när dom sväller och ca 5mm glapp på sommaren.
Jag själv lägger alltid dikt an så man slipper trilla emellan med foten på sommaren.
Eller mer troligt är förstås att de har rätt mått från början, sväller när de tryckimpregneras och går tillbaka till de ursprungliga måtten när de torkat.T Thörre skrev:Allt tryckt virke är väl bredare när dom görs för att dom sen ska krympa till rätt mått tills det når konsumenten?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden