5 792 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Hur bygga upp från plattor så trall kan byggas plant
Jag ska fixa med vår uteplats, bland annat måla en del och lite annat. Men då även lägga trä trall är planen. Det ligger nu plattor, ovanpå sand. Plattorna är fastgjutna längs sidorna och vid trappen.
Problem, det lutar åt alla möjliga håll och är ett par cm upp till nästa platta ibland.
Det kan regna in på sidorna och jag är rädd att om jag lägger imprignerat trä på stenplattorna och trätrall på, så kanske det ruttnar eller möglar. Kan man använda någon plastsyll och trä trall ovanpå eller lösa det på annat sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problem, det lutar åt alla möjliga håll och är ett par cm upp till nästa platta ibland.
Logga in
Skapa konto
Det kan regna in på sidorna och jag är rädd att om jag lägger imprignerat trä på stenplattorna och trätrall på, så kanske det ruttnar eller möglar. Kan man använda någon plastsyll och trä trall ovanpå eller lösa det på annat sätt?
Produkter som diskuteras: "terassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
89 kr inkl moms
99 kr
Läs mer
Följdfråga, vad jag kan se brukar man använda max 60cc avstånd vid altanbygge. Nu ligger det plattor, som ligger på sand. Uteplatsen är ca 360 * 620 cm stor. Jag vill inte bygga upp så mycket på höjden och tänker om jag kan ta bort plattorna och låta terassfötterna vila på sanden som är under?
Jag har hittat terassfötter som är ca 25 mm höga.
Regel på 45*45 mm kanske är lämpligt?
Om jag då köper 40st fötter och kan ha 60mm mellan reglar samt längs reglarna kan det då vara lite mer än 60 mm bara mellan fötterna.
Som ni nog hör har jag dålig koll här och har aldrig byggt altan eller liknande.
Totalt byggs det då upp 25mm (fötter) + 45mm (reglar) + 28mm (trall) = 98 mm =ca 10 cm. Tar jag bort plattorna försvinner ca 5,5 cm och det byggs bara upp ca 4,5 cm. Det skulle passa mycket bättre på hur annat ser ut där. Jag vill helst bygga upp så lite som möjligt, utan att lägga reglar direkt på stenplattor/sand.
Om jag då köper 40st fötter och kan ha 60mm mellan reglar samt längs reglarna kan det då vara lite mer än 60 mm bara mellan fötterna.
Som ni nog hör har jag dålig koll här och har aldrig byggt altan eller liknande.
Totalt byggs det då upp 25mm (fötter) + 45mm (reglar) + 28mm (trall) = 98 mm =ca 10 cm. Tar jag bort plattorna försvinner ca 5,5 cm och det byggs bara upp ca 4,5 cm. Det skulle passa mycket bättre på hur annat ser ut där. Jag vill helst bygga upp så lite som möjligt, utan att lägga reglar direkt på stenplattor/sand.
Ännu en tanke. Om jag tar bort plattorna och bara lägger syllisolering på sanden och sedan syll + trall? För är de ojämna plattorna borta blir det lättare att jämna till sanden där det inte är helt jämnt just nu.
Alternativt så gräver du bort 10-15 cm av sanden, som säkert kan återanvändas i trädgården där den blandas med jord om du odlar något. Eller sprids ut på gräsmattan.
Sedan lägger du ut ett lämpligt antal plattor och sedan trallen direkt på plattorna. Plattorna fördelar altanens vikt så att risken att den sjunker minskar.
Sedan lägger du ut ett lämpligt antal plattor och sedan trallen direkt på plattorna. Plattorna fördelar altanens vikt så att risken att den sjunker minskar.
Jag är också amatör. Har byggt två trädäck från grunden och lagt om trallen på ett tredje. Sista trädäcket till min son byggde vi på ojämna trädgårdsplattor med justerbara terrassfötter, se bild.
Vi använde 170x45 reglar cc 60, vilket kanske var att ta i. Känns som din fundering med 45x45 är för klent, risk att det sviktar, kräver tät understödsyta. Jag har även byggt ett trädäck med reglarna på utlagda trädgårdsplattor. Det fungerade men var betydligt svårare få i våg än det med terrassfötterna.
Jag förstår dina bekymmer med höjden. På första däcket löste vi problemet med att vi kom för högt mot en trappa genom att vi lät trallen gå över nedersta trappsteget utan någon regel under. Inte helt perfekt, men det fungerade.
När vi byggde med terrassfötter köpte vi bara några enstaka i olika höjd och vägde av stommen, sedan mätte vi höjden och kompletterade med rätt höjd på terrassfötter,
På de bägge sista trädäcken har jag använt dold skruv, Camo A2/C5. Det är dyrt men väldigt skönt att inte få skruvskallar i fötterna.
Jag anser att det skall var springor mellan trallbräderna även vintertid, därför sätter jag halvtorra trallbräder 28x120 med 5 mm avstånd.
Logga in
Skapa konto
Jag förstår dina bekymmer med höjden. På första däcket löste vi problemet med att vi kom för högt mot en trappa genom att vi lät trallen gå över nedersta trappsteget utan någon regel under. Inte helt perfekt, men det fungerade.
När vi byggde med terrassfötter köpte vi bara några enstaka i olika höjd och vägde av stommen, sedan mätte vi höjden och kompletterade med rätt höjd på terrassfötter,
På de bägge sista trädäcken har jag använt dold skruv, Camo A2/C5. Det är dyrt men väldigt skönt att inte få skruvskallar i fötterna.
Jag anser att det skall var springor mellan trallbräderna även vintertid, därför sätter jag halvtorra trallbräder 28x120 med 5 mm avstånd.
Produkter som diskuteras: "dold skruv"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
545 kr inkl moms
606 kr
Läs mer
Nu blir det att fundera en vända över alla alternativ. Det skulle vara väldigt bra om det inte bygger upp något alls, så att gräva bort sand är helt klart ett alternativ. Dold skruv såg riktigt fint ut, det kommer jag nog köra på.
60mm mellan fötterna är nog inte möjligt rent fysiskt utan att göra åverkan på dem. Och 45x45 reglar klarar absolut inga laster värda att nämna om du avser att ha 60cm mellan upplagen! Att låta fötterna stå direkt på sanden är knappast en bra idé det hellerP perlundstrom skrev:Följdfråga, vad jag kan se brukar man använda max 60cc avstånd vid altanbygge. Nu ligger det plattor, som ligger på sand. Uteplatsen är ca 360 * 620 cm stor. Jag vill inte bygga upp så mycket på höjden och tänker om jag kan ta bort plattorna och låta terassfötterna vila på sanden som är under?
Oj, nej 60 cm tänkte jag där med 60cc. Samtidigt såg det ut som att det kunde vara längre avstånd än så längs med brädorna som är under trallen. Här är en skiss som kanske förklarar bättre hur jag tänker. Ifall det går att ta längre avstånd mellan terassfötterna än 60 cm längs med reglarna? Ifall det nu blir terassfötter.K kniv skrev:
Logga in
Skapa konto
Max 8 cm påbyggnad i höjd är möjligt, men golvet/marken där ute är redan lite väl hög så varje cm uppåt gör att det passar lite sämre mot annat i uterummet. Därför lutar det mest åt att ta bort plattorna, hacka lös där några sitter fastmurat mot kanten, ta bort en del sand, och sedan bygga trallen. För att hamna i samma höjd som nu.Z z_bumbi skrev: