Sparvassursen
Sparvassursen: Tackar för tipset! Lite synd, nästan exakta måtten jag ska lattja med :)
3 svar · 16,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Kan du inte få in 2mm pallningsbrickor under trallen så du får lite luft under brädorna. Strunta i plugg och skruv och kör med betongskruv istället
7 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Överklaga! Kostar inget. Finns ingen anledning av böja sig nu i och med att fallet är så pass oklart. Vore kul att se kommunens och länsstyrelsens beslut i text här. Maskade på uppgifter om person, fastighet och kommun givetvis.
98 svar · 36,6k läst
·
K
Kapabel: [citat] Jag skruvade några ribbor typ hönstrappa något smalare än spårvidden på barnvagnen.
2 svar · 1,5k läst
·
R
Anonymiserad 405730: [citat] Vi har oftast tunga presenningar för att dom inte ska blåsa iväg som dessa lätta gör😉
3 svar · 1,3k läst
B
buggarn: Glasnet
6 svar · 3,1k läst
·
B
6 svar · 3,1k läst
·
K
kniv: Går ju bra att borra i berget och fästa både stolpar och annat för nät, dörrar och diverse..
1 svar · 513 läst
F
fribygg: Vill du ha det stadigt och enkelt föreslår jag betongplattor under och justera höjd med vanliga pallningsbrickor i plast.
10 svar · 1,4k läst
·
P
Posselosse: Supersnyggt!
42 svar · 15,5k läst
·
P
42 svar · 15,5k läst
·
P
Posselosse: Annars är ju stora krukor med högre växter/spaljéer en möjlighet. Med vattenmagasin så slipper du vattna lika ofta. Tex: https://www.hornbach.se/p/sjalvvattnande-blomkruka-lafiora-43x39cm-vit-blank/6385263/
8 svar · 1,4k läst
·
T
Timmertorsten: Försöker hitta rätt nivå på reparation av äldre veranda med tak. När tidigare ägare rev en skorsten uppstod problem med var allt tegel skulle tippas. Så man pirrade ut det genom en dörr, byggde en stenmur runt om och la ett trädäck över. Det är storyn. Över sagda däck fanns tidigare ett fladdrigt plasttak som snön tog en vinter. Vi byggde ett nytt, stabilare men tyngre, trätak
0 svar · 617 läst
·
Nicko991
Nicko991: [citat] Hej! Vad köpte du för vajrar? Jag ser att det är någon sorts nylontrådkärna i våra vajrar på terrassmarkisen. Mvh
2 svar · 6,1k läst
Demmpa
Demmpa: Finns flera olika tätningslister, vad man väljer beror bl.a. på hur det ser ut, vad som fysiskt passar, vilken funktion som eftersträvas. [bild]
1 svar · 1,1k läst
·
Z
z_bumbi: Om det är rester av linoljesåpan så försvinner det precis som den som ligger på trallen. Du kan enkelt testa genom att hälla lite vatten på en fläck och se om det känns såpigt. Skulle det varit linolja så blir den oftast gulaktig när den oxiderat och när det blir tjockare lager ibland klibbigt. PS Linolja är extremt svårt att blanda med vatten.
2 svar · 1,8k läst
·
M
matte_1986: Intressant tankeställning, nyfiken på om du kom vidare i din fråga och kanske till och med byggde? Vi är inne på ungefär samma tankebana, planerar för uterum. Vill undvika gjuten bottenplatta och funderar istället på en gjuten mur i ytterkanterna som glaspartierna står på och sen har jag vid offert-förfrågan ställt lite frågor till snickare. Vissa vill inte bygga torpagrund utan
1 svar · 1,3k läst
·
L-G Larsson
L-G Larsson: Detta var min lösning för att smidigt kunna kapa 2 olika spjällängder utan att behöva göra några omställningar. Alla inom millimetern i respektive längden. [bild] [bild]
6 svar · 1,0k läst
·
K
kniv: Varför plintar alls för trädäcket? Räcker gott med marksten. Och du har inte tänkt på att fästa i pergolans stolpar?
4 svar · 1,2k läst
·
P-plats
P-plats: Personligen tycker jag det finns flera mycket viktigare detaljer att tänka på innan man väljer dolda eller synliga skruv. Snygg läggning av trallen med snygga kapning samt att man lägger ner en tanke i hur man gör tex. en ram runt m.m. är det viktigaste för mig. Sen kommer räcken, trappor, möbler m.m. Sen är det ju dock viktigt att skruvraderna är raka och att de är lika långt
7 svar · 2,4k läst
O
O: Bor man nära ekvatorn fungerar det nog med vad som helst. Bor man i Sverige lär det vara nästan omöjligt att hitta någon vettig lösning som fungerar i mörkaste vintern. Vilket är anledningen att så få har solcellsbelysning i Sverige. Så kort och gott fungerar inte det du efterfrågar. Sammanfattningsvis kan man säga att solceller producerar för mycket när behovet är minst och
1 svar · 744 läst
ArdasLitra
ArdasLitra: Hej! Jag köpte en Napoleon rogue. Är supernöjd. Man köper en insats till grillen så kan man grilla även med kol. Fungerar superbra
2 svar · 1,5k läst
H
HEM2121: [citat] https://www.byggahus.se/uppgradera-din-pergola-till-taktackt-uteplats Markis kan vara ett alternativ också.
21 svar · 9,3k läst
·
H
Harmagedon: Inte för att jag gillar att komma med dåliga nyheter men de där tujorna ser inte särskilt friska ut så jag tvivlar på att de överlever en vinter i kruka. Men rent generellt så behöver inte de inte vattnas på vintern. Barrväxter är känsliga för vårsolens strålar så de behöver skuggas av tex säckväv tills kälen gått ur krukorna. Krukorna ser ut att var tänkta för
3 svar · 739 läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Du är något på spåren. Min arm pajade så jag fick göra nytt fäste i änden. Då såg jag att det sitter en pinne på tvären som en fjäder krokar i. Så jag hade lossat fästet i änden och skruvat fast armen i en planka så den sitter stadigt. Sen hade jag skruvat dit en hävarm och lossat fjädern från pinnen och släppt efter, då kommer kedjan lossna från anliggningen.
8 svar · 4,9k läst
·
ROBERT HANSEN
ROBERT HANSEN: Tack för ditt svar , har tänkt på det också men problem med att trallen är olika långa och att dom sticker ut under ramprofilerna på uterummet , tänkte ett tag om man kan lägga byggplast eller vindpapp under mattan Robert
2 svar · 713 läst
1977bjorn
1977bjorn: Jag använde lecablock till hela mitt trädäck. Mest på grund av att de vägde mindre än betongplattor. I på efterhand hade det dock varit smidigare med betongplattor av något slag. Behöver ju inte grävas ner lika djupt… Om du gräver fåror för reglarna så är det lungt. Får de viss kontakt så gör det inte så mycket. Men gräv inte ner dem 😁 Räfsa inte tillbaka gruset mot dem
6 svar · 4,1k läst
·
X
xrayxy: [citat] Hej! Vilket snyggt däck du fick(minus staketet)! Bor du kvar? I så fall, hur har konstruktionen hållt såhär 7 år senare? Alla svenska återförsäljare hävdar envis att det enda träslag som lämpar sig för dold montering är IPE. Gärna med dyra clipssystem. Kan du motbevis detta? Mvh PC
25 svar · 25,8k läst
·
H
heimlaga: Det blir sådär. Oroa dig inte det nöts bort med tiden. Luddet uppstår då man maskinhyvlar trävirke och hyvelkuttern skär av fibrerna. Med lämplig mängd vatten och nötning reser sig fiberstumparna. Samma sak när man oljar träet. Vill man undvika det måste man handhyvla och det är fruktansvärt arbetsdrygt. Du har inte gjort något fel. Ingen annan heller. Det är träets natur och
3 svar · 2,7k läst
·
S
Småbrukaren: Översta jordlagret räcker. 10-15cm kanske. Jag skulle packa med grus och sen stenkross eller sand under plattan för att säkerställa att den sätter sig ordentligt.
3 svar · 886 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.