Hej,
Skulle behöva lite råd och tips gällande att bygga ut befintlig trädäck, som tidigare ägare byggde, över gamla markplattor.
då det är mitt första bygge av trädäck så behöver jag lite råd hur jag ska tänka här.
Ska reglarna/bärlinorna ligger direkt på markplattorna med syllpapp emellan?
Hur justerar jag bäst regelverket att hamna i nivå med befintligt trädäck?
Ska jag använda balksko för reglarna eller skråskruva?

• Bilden visar ett befintligt trädäck ovanför en yta av gamla markplattor, del av en diskussion om utbyggnad och byggteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett befintligt trädäck bredvid gamla betongplattor, med en nivåskillnad synlig i övergången mellan de två ytorna.
    Skapa konto
Maalox
Du har bra förutsättningar!

Jag hade öppnat upp ändan på altanen och kollat dimensionen på befintligt regelverk, och bara fortsatt med samma dimension.

Finns distsansklossar i plast du kan använda för att eventuellt justera så att allt är i våg.

Både balksko och skråskruva fungerar, det senare billigare så klart.

Kör hårt!

• Gilla
Test1234567
  • Laddar…
T Test1234567 skrev:
Hej,
Skulle behöva lite råd och tips gällande att bygga ut befintlig trädäck, som tidigare ägare byggde, över gamla markplattor.
då det är mitt första bygge av trädäck så behöver jag lite råd hur jag ska tänka här.
Ska reglarna/bärlinorna ligger direkt på markplattorna med syllpapp emellan?
Hur justerar jag bäst regelverket att hamna i nivå med befintligt trädäck?
Ska jag använda balksko för reglarna eller skråskruva?
Perfekt läge att byta allt mot marksten. Mycket snyggare/trevligare än trall, mindre underhåller och kommer hålla längre.

Jag hade tagit bort 90% av plattorna och sparat plattor med säg 1500mm mellanrum (beror på tjocklek bärlina, kolla Träguiden för korrekt cc-mått. Detta för att få mer luft mellan trä och mark. Sen kan du palla upp en dubbel platta på resterande och lägga bärlinorna på dessa med papp emellan.
Bild från internet men du förstår principen med plattorna.

• Träram på mark med grusunderlag, stödd av betongplattor. Förbereder bärlinor med utrymme för luft mellan trä och mark, papper syns på plattorna.
    Skapa konto
  • Gilla
Test1234567
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.