Tiden sprang iväg och altan nr två hann aldrig byggas. Är det något speciellt att tänka på vad det gäller vinterförvaring av det tryckta virket, reglar och trall? Det är ju gjort för att vara utomhus, men jag ställer den dumma frågan ändå. ;)

1. Välj en plan plats och lägg ut några betongstenar eller ett par gamla lastpallar eller något liknande så att virket kommer en bit från marken.
  2. Lägg sedan två eller tre bräder sida vid sida och placera ut några ströläkter ovanpå bräderna. Tänk på att du skall placera ströläkten rakt ovanför läkten i tidigare lager så slipper du få böjda brädor.
  3. Lägg därefter ett nytt lager med bräder och ett nytt lager ströläkt.
Har du möjlighet att göra denna förvaring under tak i ett uthus är det en fördel eller täck virket med presenning om det ligger ute. Undvik att lägga virket inne i ett varmt torrt hus. Virke som kommer ut efter en sådan torkperiod vrider sig mycket lätt och “växer” när det återfår fuktigheten
Från http://www.snickarglädje.se/text_virket.htm

• Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
Tyresö
K-L skrev:
  1. Välj en plan plats och lägg ut några betongstenar eller ett par gamla lastpallar eller något liknande så att virket kommer en bit från marken.
  2. Lägg sedan två eller tre bräder sida vid sida och placera ut några ströläkter ovanpå bräderna. Tänk på att du skall placera ströläkten rakt ovanför läkten i tidigare lager så slipper du få böjda brädor.
  3. Lägg därefter ett nytt lager med bräder och ett nytt lager ströläkt.
Har du möjlighet att göra denna förvaring under tak i ett uthus är det en fördel eller täck virket med presenning om det ligger ute. Undvik att lägga virket inne i ett varmt torrt hus. Virke som kommer ut efter en sådan torkperiod vrider sig mycket lätt och “växer” när det återfår fuktigheten
Från [länk]

Håller fullständigt med! Kan inte beskrivas bättre, och inget mer att tillägga.

Väldigt bra förklarat.

Jo till ägg, använder Du pressening, se till så att denna inte hänger ända ned till marken, det blir annars väldigt fuktigt där under .

Halloj, måste låna den här tråden lite. Jag håller på att köpa tryckimpregnerat virke i detta nu som ska monteras på plats under perioden april-juli (dvs en förvaringsperiod på ca 2-3 månader). Fick förklarat från byggvaruhuset att jag inte borde göra det då virket riskerar att vrida sig. Jag förstår att tryckimpregnerat virke kan vrida sig om det förvaras i fel förhållanden men om man är noga med det som K-L nämnde här ovanför i tråden så bör det väl vara lugnt?

Jag har gjort exakt så som K-L skriver och dessutom en plats där solen i princip aldrig kommer åt vid den här årstiden. Som extra försäkring så har jag presenning över virket. Jag tänker att det bör vara lugnt, men jag blev lite orolig nu när jag fick höra det här från byggvaruhuset..?

Vad säger folk här? Känns som det finns betydligt mer kompetens här inne än ute bland personalen på byggvaruhuset så litar mer på folk här. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.