3 412 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Alternativ gjutning för altan/trädäck
Vore roligt om någon med erfarenhet ids läsa och kommentera detta. Jag har tänkt att bygga ett mindre trädäck (ca 8,5kvm) - förhöjt ca 30 cm - vid kortsidan till ett hus med eternitplattefasad. Det jag funderar på och vill ha kommentarer på är:
1) Jag har funderat på ett alternativ till att gjuta plintar. Med detta andra sätt gräver man först ett hål ca 30 x 30 cm och 40 cm djupt, vilket man i botten lägger en vanlig betongplatta (sådana man kan använda som markplattor och som är supervanliga i alla svenska trädgårdar). Man gräver sedan fler likadana hål över en yta så stor som nu altanen ska vara, med 120 cm avstånd.
Man tar sedan sin bärlina - t ex 2 tum 4, tryckimp. - och skruvar fast en stolpe - 6x6 cm tryckimp - i en änden så att bärlinan är horisontell och stolpen vertikal. Man tar sedan detta (man måste vara 2 personer i detta läge) och ställer stolpen i lämpligt hål. Man tar sedan en till stolpe och ställer i ett annat hål, lägger ett vattenpass på bärlinan och justerar så att det ligger horisontellt och fäster sedan den nya stolpen i bärlinan. Medan en håller bärlinan så kan nu den andra gå till övriga hål längs med denna bärlina (totalt är det alltså 4 hål/stolpar för en bärlina på 3,6 meter) och skruva fast stolpar. Om stolpen är för lång kan man bara såga av den i efterhand.
Om man till exempel bygger ett däck på 3,6 m x 2,4 m behövs 12 cementplattor (20 kr st), 12 stolpar ca 1m långa 6x6cm och 3 st bärlinor (som är 3,6 m långa). Virket måste vara impregnerat.
Man fäster sedan bärlinorna i varandra, och har nu stommen till en altan som står på de nedgrävda cementplattorna. Man pytsar sedan i ett lager betong i vardera hålet, någon decimeter bara, och låter brinna/stelna. Sedan fyller man upp hålen med jorden man tidigare grävt ut och skruvar sedan på själva trädäcket.
Jag tänker att detta sätt eventuellt är lite enklare för någon som är ovan vid gjutning och eventuellt lite billigare. Vore kul om någon förståsigpåare kunde kommentera denna metod. Jag antar att en känslig punkt är att virket i stolparna måste vara bra impregnerat, vilket det ibland är så och så med.
2) Jag är också intresserad av att någon skulle dela med sig av erfarenheter kring att INTE fästa altanens inre bärlina i husets fasad utan i stället ha trädäckets alla bärlinor vilande på plintar. Trädäcket ska ändå stå nära huset. Har folk erfarenheter av att altaner byggda på detta sätt har rört sig över vintern eller andra problem. Jag tror att jorden är ganska lerig och tomten ligger i södra sverige.
Tacksam för kommentarer.
1) Jag har funderat på ett alternativ till att gjuta plintar. Med detta andra sätt gräver man först ett hål ca 30 x 30 cm och 40 cm djupt, vilket man i botten lägger en vanlig betongplatta (sådana man kan använda som markplattor och som är supervanliga i alla svenska trädgårdar). Man gräver sedan fler likadana hål över en yta så stor som nu altanen ska vara, med 120 cm avstånd.
Man tar sedan sin bärlina - t ex 2 tum 4, tryckimp. - och skruvar fast en stolpe - 6x6 cm tryckimp - i en änden så att bärlinan är horisontell och stolpen vertikal. Man tar sedan detta (man måste vara 2 personer i detta läge) och ställer stolpen i lämpligt hål. Man tar sedan en till stolpe och ställer i ett annat hål, lägger ett vattenpass på bärlinan och justerar så att det ligger horisontellt och fäster sedan den nya stolpen i bärlinan. Medan en håller bärlinan så kan nu den andra gå till övriga hål längs med denna bärlina (totalt är det alltså 4 hål/stolpar för en bärlina på 3,6 meter) och skruva fast stolpar. Om stolpen är för lång kan man bara såga av den i efterhand.
Om man till exempel bygger ett däck på 3,6 m x 2,4 m behövs 12 cementplattor (20 kr st), 12 stolpar ca 1m långa 6x6cm och 3 st bärlinor (som är 3,6 m långa). Virket måste vara impregnerat.
Man fäster sedan bärlinorna i varandra, och har nu stommen till en altan som står på de nedgrävda cementplattorna. Man pytsar sedan i ett lager betong i vardera hålet, någon decimeter bara, och låter brinna/stelna. Sedan fyller man upp hålen med jorden man tidigare grävt ut och skruvar sedan på själva trädäcket.
Jag tänker att detta sätt eventuellt är lite enklare för någon som är ovan vid gjutning och eventuellt lite billigare. Vore kul om någon förståsigpåare kunde kommentera denna metod. Jag antar att en känslig punkt är att virket i stolparna måste vara bra impregnerat, vilket det ibland är så och så med.
2) Jag är också intresserad av att någon skulle dela med sig av erfarenheter kring att INTE fästa altanens inre bärlina i husets fasad utan i stället ha trädäckets alla bärlinor vilande på plintar. Trädäcket ska ändå stå nära huset. Har folk erfarenheter av att altaner byggda på detta sätt har rört sig över vintern eller andra problem. Jag tror att jorden är ganska lerig och tomten ligger i södra sverige.
Tacksam för kommentarer.
Med tanke på ditt användarnamn så har du säker mer erfarenhet än vad jag har, men i mitt fall och några jag känner så har sprickan blivit lagom efter att virket torkat och det är dags att olja. Definitivt inget problem att komma åt att måla eller rengöra och det gör jag varje år.Byggaren skrev:Visst kan man minska ner springan till ett minimum. Men ska du olja trävirket någon gång så kommer du att förbanna dig själv att du inte gjorde springan större, för du har inte en chans att komma ner med penseln och dra rent kanterna. Sen klibbar jord och annan skit i det som runnit och så har skiten efter ett tag satt igen springan. Men som sagt: den kan göras mindre än 10 mm. Det beror på hur mycket jobb man vill ha sen.
![]()
Det som är problem (även med mitt mellanrum) är saker som faller ner. Jag har iallafall inte problem med knivar och gafflar, men ett och annat mynt har nog gått förlorat...
Klicka här för att svara