Hej!

Håller precis på med altanen här och undrar lite om dimension och fastsättning av "bärlinan" på väggen, det är betongvägg och jag tänkte använda expanderbult. Jag undrar lite hur grov brädan på väggen bör va, funkar det med en vanlig trallbräda på 120x28 eller måste jag ha grövre? Altanen blir ca 4,5 bred (ut från vägg) med plint längst ut och stöd på mitten.

Sen det här med infästning i vägg, måste det sitta cc60 där med eller kan jag köra glesare?

Tacksam för svar!

Mvh Andreas

45x95 räcker gott men det går väl med 34 mm också, 28 känns alldeles för klent tycker jag.

cc60 mellan expanderbult räcker gott, du kan säkert köra cc80 eller cc100 men det känns nästan lite dumsnålt, så dyra är de inte... ;)

Varför inte använda samma regel där som du ska ha till den övriga reglingen?

Själv körde jag syllen i samma dimension som övriga bärlinan 45x195.

Körde med franska och plugg i betongväggen cc60.

Det är ju lika bra att göra det rejält om det ändå skall byggas. ;)

Att sätta en trallbräda som syll känns otroligt klent...tycker jag iallafall :)

Tyvärr lite sent för din del men för andra!

Satsa på en ordentlig bärlina i väggen. Kör minst 45x170, och fäst med fasadplugg.
Enkelt och stabilt. Kanske lite dyrare. Fördelen är att du kan börja i fästa i ett hörn, och sedan loda bärlinan. Inget krångel med förborrning och markerin i vägg för hålen.

Börja i ett hörn med att borra första övre hålet , stötta sedan upp i den höjd du önskar och borra sedan i betongväggen genom hålet. Kontrollera höjden igen, stämmer den så är det bara att trycka in pluggen utifrån genom bärlinan. Kör in skruven och dra in så att du har ca 2cm kvar till väggen.  Loda nu bärlinan och gör om proceduren i andra hörnet. Nu har du en lodrät bärlina. Nu är det bara att köra på (cc50-60) med träborr och sedan betongborr. Undvik infästningspunkterna för tvärgående balkar. Plugga och skruva. Du skall ha 2 st vid varje infästningspunkt, dvs vertikalt placerade.

Tips: På brädgården har de ofta fullt med kasserade tunna "stavar" (1-2cm) som fungerat som mellanlägg i deras brädlager. De finns "tryckta" precis som trallen. Kan säkert fås grattis mot en kaffekassa ersättning  ;) . Såga till 2 st till vardera infästningspunkt i något mindre längd än bärlinans höjd, placera lodrätt mellan vägg och bärlina intill skruvarna, tryck ner en bit under överkant innan du drar fast bärlinan. På så sätt slipper du konstant fukt mellan vägg/bärlina.

Ante vart hittar du dessa skruvar som du använder för infästningen :-/ har hört ngt om att man skall använda en slags expander?? Borrar du in igenom hela betong väggen eller bara så djupt att skruven fäster?

"Undvik infästningspunkterna för tvärgående balkar" menar du reglarna typ 45*140 som man sedan skryuvar trallen i ?

Varför inte bara köra med plugg och franska?? Sitter benhårt och funkar perfa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.