Har en betongplatta med kantelement. Funderar på hur jag ska fästa bärlinan i denna?Borra ett 300 mm hål, in med någon form av betong och en rostfri helgängad M12 stång, borra hål i bärlinan och fästa med mutter.
Kan det hålla? Sitter stången kvar och i så fall vad för sorts betong eller fästmassa bör man använda ?

Vi fäste in ett smidesräcke i en betongmur genom att limma med härdande lim. Kommer inte ihåg vad det heter men det har konsistens som påminner om PL400, dvs bygglim. Vet bara att det är dyrt. Härdade på 5 minuter. Borrade först hål och sedan tryckte vi in limmassan och därefter en helgängad M10 stång. Efter 5 minuter hängde vi på räcket.

Kan ta reda på vad det är men det kan ta några dagar eftersom smeden som hjälpte oss är på semester.

Alternativet är fasadplugg. Det har jag själv fäst mina bärlinor med, fast det är i lecca och hålsten, inte genom ett kantelement. Kanske skulle fungera?
Placerar du två stycken (vertikalt placerade) vid varje infästningspunkt istället för enbart en, får du en enorm bärighet.

Jo det var det! Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.