jag funderar på om det är nödvändigt att gjuta, till regelverket alltså. Eller om det räcker att köpa stålstolpkilar? Dom jag hittat slås ned ca:70 cm, det borde ju räcka ganska gott till att slippa tjäle och annat trams, eller?

jag gjorde det på min förra altan, men dom var bara 40-50 cm ner i backen, dom gav väl sig kanske 1-2 centimeter på 2 år.

Några tankar om detta?

Det beror på vad det är för mark. Har du en naturlig dränering i mark såsom morän eller grus, då kan det gå bra. Har du lera, då finns dte risk att det inte håller. Själv tycker jag att det är onödigt att chansa. Kommer själv att gjuta 12 plintar i sommar

793010_b.jpgDessa jordankare, antar att det är sådana du menar, kan som sagt fungera men bör kanske inte användas till större projekt som altaner eller liknande, ett litet staket ok, men altaner, nja det skulle jag nog avråda från.

Har sett en granne bygga ett staket med sånna jordankare, visserligen bara 500mm's men ändå. Blev väl 2meter högt och 4 meter långt....Det tog vinden hand om i höstas, det la sig ner snyggt och prydligt, alla jordankare upp i luften :)

Om du vill slippa gjuta så köp istället färdiggjutna plintar, 700mm, och gräv ner dessa. Gräv ut lite extra och fyll upp bottnen med makadamm, sand eller liknande och väg in dina plintar. Absolut bäst är att gjuta lite i botten när du väger in dem, då står de absolut kvar oavsett vad som händer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.