Altan & Uteplats
Patte: Vinkeljärnet skall du klara dig med alla gånger.. ;)
ppalm: Hej Pero. Helt rätt kommer att ställa golvreglarna ovanpå och fästa dessa med vinkeljärn mot bärlinan. Tack för svar. Tror oxo mest på altenativ 1, dock så skulle altenativ 2 vara enklare map fönsteröppningar mm. Efter samtal med expertis så blir lösningen som följer: *bärlina del 1 145*45 fästes med expanderbult M10*100mm cc100cm *bärlina del 2 145*45 fästes med gunnebo
stajo917: Tipset kanske kommer en smula sent, men för andra kan det ju vara till nytta: Köp gängstång, kapa upp i halvmeterslängder. Ta fram borrmaskinenoch borra upp hål i kantelementen, ca 15 cm från överkant är lagom. In med stången, spara 6-7 cm utanför kantelementet och dra på en bricka + mutter. Efter gjutningen är det bara att ta fram sin regel, sätta den i våg utanför gängstången
triumph: Har uppdaterat sidan med klickbara bilder. http://www.helgasofie.se/altan.htm Och andra bilder ploppar upp... ::) men men ämnet består.
Langbein: [citat] Under altanen är något annat. Där är det bra om vattnet inte blir stående. Själv har jag kuperad mark under altanen och vattnet kommer att gå in i marken. Har du plåt är det vettigt att att du har lutning. Men på själva altanen ska det inte vara någon lutning.[/quote] Tydligen det som är svårt att fixa, lutande plåt och vågrätt trall
dalle: Är "färdigt uterum" en byggsats, t ex från Novoroom? Det tar ju inte mer än ett par dagar för en normalhändig person att smälla upp ett sådant. Grund? Är det en platta på mark, eller? Här kan tiden variera väldigt mycket beroende på konstruktion. Även här finns det lösningar från uterumsleverantörer som gör att det blir enklare att bygga, men kostar en del dock.
kalleboston: Bara du inte tar så tunt att farmarskruven går igenom, det ser inte så bra ut :/
benganman: antagligen 5 månader försent. men lite olja på skruven gör susen!
brabyggare: Ett förslag är att kanske skippa mittstolpen och mittakbalken och istället gå upp lite i dimension, eventuellt köra med limträ för att klara nödvändigt belastning (snötrycket). Det du sparar in på att ta bort mittakbalk och stolpe kan du lägga på limträ istället, snyggare och bättre :). Jag skulle också, precis som dalle, rekommendera kanalplast, det kan bli hiskligt varmt under
MiaC: Super - tack för infon! Ingen här på forumet som känner till någon bra snickare i Skåne som kan vara sugen på altanbygge nu under våren? Tusen tack på förhand, Mia
Kalle_Kobra: Hur har ni inrett era inglasade altaner. Snickrade vår altan på semestern förra året, utsidan blev färdig men inte insidan. Är det någon som har bilder på färdig insida. Drömmer mig bort (snön vräker ner utanför) När jag sitter på vår altan med något kallt i handen 8-) Kalle Kobra
morsan: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8338/0#0 och i den tråden finns ytterligare en tråd och några andra länkar ;)
neiden: Det beror ju lite på väderstreck osso. Min altan i söderläge är oisolerad + vanligt skbv.se-glas. Hade 18 grader på altan en dag förra veckan = årets första ute-fika. Jag har dock lagt på grön-fusk-matta på golvet för att det är skönare att gå på. /J
Boogieman123: Hejsan! Ny på forumet. Har ett 20-talshus med träfasad. Har funderat på att bygga till en liten (c:a 4x4 meter) glasveranda, med balkong ovanpå. Planerar isf inte att göra någonting själv, utöver möjligen lite slutligt ytarbete. Har någon härinne genomfört något liknande? Vad gick det hela loss på? Resultat?
thomas33: Har ingen bild, men du bör göra en bred trappa (2m eller mer) så upplevs inte nivåskillnaden som två separata enheter. Man kan då också använda trappstegen till bänk.
Mercafreak: En av de största anledningarna till at vi väljer en gjuten platta är just att man kan lägga klinkers. Det blir ju väldigt snyggt och lätt att hålla rent å fint. Här diskuteras det om plattan vi ska ha klinkerserna på ... ;) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8075
Index: På Svensson i Lammhults webbshop finns den här stolen från Byarum. Fler möbler finns säkert att köpa i butiken. [bild] http://www.byarumsbruk.se/iprod.htm http://www.svenssons.com/shop/detalj.asp?lever=BYA&typ=%25&namn=&IMAGE.x=55&IMAGE.y=6&idart=1555
Adagan: Ska rita ett uterum för inlämnade till bygglovet. Vet någon var man kan hitta dwg ritnignar som man kan redigera istället för att rita från början? Alternativt någon snäll rackare som kan dela med sig?
chris47: Vet inte hur dina cementplattor ser ut, men det finns 6 mm gipsskivor som man kan limma dit för att få det helt jämt, så slipper du bredspackla beroende på hur ojämt det är. Dina 1 cm glipor i gipset skulle jag först spackla igen och sen förstärka alla väggar och tak med mineritduk för att slippa framtida sprickor. Förstärk dessutom alla hörn och skarvar separat med pappremsor
Ola_Byggare: Tjenare! Jag har oxå byggt isolerat uterum. Som isolering användes frigolitisolering som läggs under cementen när man gjuter plattor. Den isolerar samtidigt som den släpper igenom ev vatten. Den skars så att den passades precis mellan golvregeln. Lycka till. /Ola ;)
zephir: [citat] Nu har jag läst igenom igen och ser att du, TB (m.fl.) har rätt, det är höjden och det eventuella staketet/planket som avgör. Nu har jag lärt mig nåt nytt. Zephir
martin_s: just nu ligger det massa snö så ett blir svårt att ta. Återkommer i vår..... Tack för inlägget
Gutte: [citat] Tack! Vi har byggt i tryckt virke, men kommer nästa sommar olja allt med en olja som liknar cedar-trä. Och vi kommer nog också svära när man ska stryka mellan ribborna ;D Vill man vara fin får man lida pin ;) :) Ang. klättervänligt eller ej: Vårat staket har endast 2,5cm mellanrum mellan reglarna. Visst går det att klättra för ett litet barn, men en fot är kanske inte så
robban44: Har själv kollat på detta då vi ej har några som helst standardmått och hittat www.mekoflex.se
Bjorn_W: Annars fungerar teak trall jättebra. Kostar lite mer men varar för evigt. Finns på Fredells och Cyan Möbler vad jag vet. Lycka till! ;)
brabyggare: Jag glasade in en befintlig altan i somras. Den är på 26kvm (28 enligt bygglovet vilket beror på takutsprånget antar jag). Jag byggde med limträ som takbalkar, ca 4000-5000kr. Jag satte skjutdörrar med isolerglas, 2st ca 3meters och 1 st skjutfönster på en halvvägg ca 3.5 meter (25 000 kr). Jag satte också dit kanalplasttak 16mm med solreflexfilm på (ca 10 000kr). Jag isolerade även
brabyggare: Jag har hus på 152kvm, tomt 1000kvm, altan på 28kvm (inglasad). Jag tycker 28kvm räcker utmärkt. Man får plats med stort utebord med 6-8 stolar, grill och annat sommarjox utan att behöva trängas. Ska man ha plats för solstolar, utesoffmöbler, plaskpool till barnen mm behövs nog lite större dock tror jag.
gaia: [citat] Bra idee! Kanske inte hellt tätt skjul men typ gallervägg/ pergola och låsbara grindar med någon växt som kan växa och klättra i så skuggig lägge :-/. Det kanske kommer inte att verka så dominerande som en hel plankvägg och inte skärma för mycket av ljuset mot fönster? Titta på liknande grannhus och fundera hur vill ni ha det eller kanske blir det enklare att finna ut hur