13 566 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Skruv längd till golvbrädorna ?
Sida 1 av 2
Vilken längd ska jag ha på skruvarna när jag ska skruva fast golv brädorna? Brädorna blir nog 28x95mm.
Är det vanlig trall skruv jag ska ha? för det är väll att rekomendera att skruva istället för spika?
Guldfärgade skruv gör sig väll bättre än blanka till golv?
MVH Anders
Är det vanlig trall skruv jag ska ha? för det är väll att rekomendera att skruva istället för spika?
Guldfärgade skruv gör sig väll bättre än blanka till golv?
MVH Anders
Jag har använt grabber skruv vilka är bra. Följande modeller:
PWS62UK 4,8x62
TU58K 4,3x58
Tycker att PWS62UK ger ett snyggare resultat och är mycket bättre när man skall skruva nära ändträ.
Sen skall TREX vara bra men har inte testat.
PWS62UK 4,8x62
TU58K 4,3x58
Tycker att PWS62UK ger ett snyggare resultat och är mycket bättre när man skall skruva nära ändträ.
Sen skall TREX vara bra men har inte testat.
Hej
Även med trallskruvar så skiljer det mellan fabrikat. Biltemas rostfria skruvar blir lätt "snea" och går sönder i spåret(PH spår tror jag). Ivarje fall var det så förut. Däremot har jag använt Byggmax snorbilliga rostfria med Torx-spår och de har funkat klockrent.
Sen har jag dyrköpt en grön skruv som jag ej kommer ihåg namnet på- de går jättelätt av när de suttit ett tag med den ogängade delen kvar i trallen och med gängen kvar i regeln under. Inte så kul...
Testa de skruvar du köpt de kan ha bytt fabrikat som är bättre./ lob
Även med trallskruvar så skiljer det mellan fabrikat. Biltemas rostfria skruvar blir lätt "snea" och går sönder i spåret(PH spår tror jag). Ivarje fall var det så förut. Däremot har jag använt Byggmax snorbilliga rostfria med Torx-spår och de har funkat klockrent.
Sen har jag dyrköpt en grön skruv som jag ej kommer ihåg namnet på- de går jättelätt av när de suttit ett tag med den ogängade delen kvar i trallen och med gängen kvar i regeln under. Inte så kul...
Testa de skruvar du köpt de kan ha bytt fabrikat som är bättre./ lob
Produkter som diskuteras: "trallskruvar"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Instämmer efter ca 1200 rostfria a2 från byggmax.
Var väl 2-3 st som var lite skeva men annars var det inga som helst problem.
Valde att förborra då det blev lite sprickor annars.
Vet ej om det är likadant med grabber...
Beror på hur fuktigt virket är men jag personligen tror att det alltid är bättre att förborra.
Var väl 2-3 st som var lite skeva men annars var det inga som helst problem.
Valde att förborra då det blev lite sprickor annars.
Vet ej om det är likadant med grabber...
Beror på hur fuktigt virket är men jag personligen tror att det alltid är bättre att förborra.
Att ligga och förborr kan man kanske göra om det är till sig själv, har dock aldrig själv märkt av problemet med att träet spricker om man använder en bra skruv med borrspets.
Tror inte någon skulle uppskatta att betala mig 300:-/timme för att ligga o förborra heller för den delen.
Jag kör som sagt aldrig med rostfri skruv, då jag upplever dem som alldelses för mjuka. Dynger man på en 55:a eller 75:a så böjjer man dem hur lätt som helst.
Använder trallskruv från würt istället.
Tror inte någon skulle uppskatta att betala mig 300:-/timme för att ligga o förborra heller för den delen.
Jag kör som sagt aldrig med rostfri skruv, då jag upplever dem som alldelses för mjuka. Dynger man på en 55:a eller 75:a så böjjer man dem hur lätt som helst.
Använder trallskruv från würt istället.
Att använda Grabber PWS62UK 4,8x62 som har en liten "felgänga" närmast skruvskallen och borrspets gör att den fungerar fint att dra närma ändträ, t.ex. när man skall skarva trall på en 45:a.
Enkel regel:
Skruvlängd skall vara minst det dubbla som virket är i tjocklek.
Ex 28 mm = 57 skruv. Köp ordentliga, undvik billiga sorter med andra ord.
Har själv skruvat ner rostfria/ syrafasta pga salt sjöbris. Tycker inte det spelar någon roll om de är "färgade" eller blanka. Det är inget som påverkar "finishen".
Förborra ALLTID i ändarna så slipper du sprickor.
Skruvlängd skall vara minst det dubbla som virket är i tjocklek.
Ex 28 mm = 57 skruv. Köp ordentliga, undvik billiga sorter med andra ord.
Har själv skruvat ner rostfria/ syrafasta pga salt sjöbris. Tycker inte det spelar någon roll om de är "färgade" eller blanka. Det är inget som påverkar "finishen".
Förborra ALLTID i ändarna så slipper du sprickor.
Har sista året kört med Gunnebo skruvar, nu senast med deras "nya" rostfria för brygga/trall. Den har ett spår i spetsen så att den borrar och sedan 5mm räffling under huvuddet för att dra fast i trallen, samt torxskalle. Kan det vara så att Byggmax kör med en Gunneboskruv, fast utan vissa av de nya finesserna?
När det gäller trall som är nytryckt och fortfarande "blöt" så tycker jag att det är bättre med skruv utan räfflar för försänkning. Skruven pressas ned i det mjuka trät och du drar ned den 1-2mm under ytan, Sedan brukar hålet ovanför skruvskallen gå tillbaka en del. Nackdelen är att det nästan är omöjligt efter några år att dra loss skruven.
När det gäller trall som är nytryckt och fortfarande "blöt" så tycker jag att det är bättre med skruv utan räfflar för försänkning. Skruven pressas ned i det mjuka trät och du drar ned den 1-2mm under ytan, Sedan brukar hålet ovanför skruvskallen gå tillbaka en del. Nackdelen är att det nästan är omöjligt efter några år att dra loss skruven.
Biltemas rostfria trallskruv är tammefan oslagbar.
Visst är den mjuk, men det är snarast en fördel. De går ju inte av, som vissa andra skruvar. Dessutom är den jättebillig och håller bra.
Jag skruvade upp ett 60-tal i dagarna som suttit i tre år och de kom upp hur prydligt som helst - och ser ut som nya.
Kör man bitsen som finns i kartongen är det bra grepp. Jag drog i 1500 st förrförra veckan och det var kanske två som gick åt pipan. Och då var det jag som slarvade.
Jag tror jag körde i alla med samma bits. Helt otroligt.
Enda nackdelen jag kommer på är väl att det kunde varit en smula skarpare rillor under skallen - man måste förborra och försänka nära ändträ.
Topic: 55mm är perfekt till 28 mm trallvirke.
Visst är den mjuk, men det är snarast en fördel. De går ju inte av, som vissa andra skruvar. Dessutom är den jättebillig och håller bra.
Jag skruvade upp ett 60-tal i dagarna som suttit i tre år och de kom upp hur prydligt som helst - och ser ut som nya.
Kör man bitsen som finns i kartongen är det bra grepp. Jag drog i 1500 st förrförra veckan och det var kanske två som gick åt pipan. Och då var det jag som slarvade.
Jag tror jag körde i alla med samma bits. Helt otroligt.
Enda nackdelen jag kommer på är väl att det kunde varit en smula skarpare rillor under skallen - man måste förborra och försänka nära ändträ.
Topic: 55mm är perfekt till 28 mm trallvirke.
Lånar tråden lite... Blir inte resultatet betydligt snyggare om man både förborrar och försänker skruvarna? Visst tar det sin lilla tid men om man arbetar på sin egen altan tycker jag att slutresultatet är viktigare än den extra tidåtgången. Åsikter??
Gunneboskruvarna (som exempel) försänker sig själva alldeles utmärkt. Finns ingen som helst anledning till att förborra/försänka. Dock kan man behöva förborra om man hamnar väldigt nära änden, men även vid ca 2 cm har det gått utmärkt att dra i skruven utan att trät spricker. Ev kan man trubba till spetsen på skruven. Dessutom är risken ännu mindre med färskt trallvirke.