Hej.
Jag skall bygga ut min balkong och lägga trä deck. Den befintliga är 3600 bred och 1400 djup. Nu skall jag bygga ut det 1200 och ha trall över det hela. Har grävt ner 4 st plintar och skall regla upp med 45X70 reglar.

Måste jag ha någn plint mellan bef balkong och ytter regeln eller behövs inte det då det bara är 1200 mellan?

hoppas bifogad skiss kan få er att förstå.

Hej.
Jag skall bygga ut min balkong och lägga trä deck. Den befintliga är 3600 bred och 1400 djup. Nu skall jag bygga ut det 1200 och ha trall över det hela. Har grävt ner 4 st plintar och skall regla upp med 45X70 reglar.

Måste jag ha någn plint mellan bef balkong och ytter regeln eller behövs inte det då det bara är 1200 mellan?

hoppas bifogad skiss kan få er att förstå.

[img]utb4ug.th.jpg
 
70 mm tycker jag är i vekaste laget.
Skulle nog ta 145 alt. 120 mm reglar.
Tänk på att kan det bli dans i sommar ;)
 
Men det är ju bara 1200 som blir belastat. resten ligger på befintlig betong sula.
Anledningen till att jag bara kör med 45X70 eller är det 70X45 är att annars går det inte under altan dörren. Nu passar de perfekt. När jag lägger 22mm trall så blir det 1 cm upp till dörren.

Skall jag ha cc60 mellan läkten eller är det överdrivet?
 
Lägg cc 60 men kör 28mm virke annars kan det bli svaj när du går.. Om du har 45*70 liggandes mot en plan betongsula så skall det väl inte vara några problem men om den kommer upp över marken då kan det precis som snickarpelle skriver bli svajjigt..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.