Altan & Uteplats
IFK: Kanske ner till sprängstenen iallafall..? Sen blir det nog lite väl tungt jobb.
JED: Jag gjorde denna jämförelse mellan min lokala byggfirma och byggmax webkatalog när jag skulle bygga garaget. Det visade sig att den lokala var ca 10% billigare plus att jag fick allt hemkört. //Johan
dammbyggare: Jag bygger en damm på tomten.Jag har en nivåskillnad på 40 cm.Hur stöttar jag upp denna nivå?Jag har pinnmo i marken,Nivåskillnaden är uppbyggd med Blålera.Jag skulle tänka mig att bygga upp en stenmur.Hur gör man?
hobbybyggaren: en fråga om reglarna, skall jag använda betongplintar också, eller räcker det med att fylla upp med kross?
antelund: Håller nog med cpalm om ogräs risken. Skaffa dig istället några Lecca block och använd som upphöjning. De finns i 9, 15, 19 och 25 cm höjd. Kostar ca 15-30 spänn st. Hitta en kombination mellan blocken och alternativa regeldimensioner. 45x45: 45x70: 45x95. Lycka till.
TB: En fristående Altan är inte bygglovspliktig, den får placeras fritt på tomten. (Även på prickad mark.) Innanför 4,5m gränsen mot grannen får Du göra samma saker som på resten av tomten, så länge Du har bygglov. Grannen kommer att tillfrågas när du söker bygglov, men har ingen Veto-rätt mot dina byggplaner.
Nacka: Hejsan, Jag var inne på en byggfirma igår och diskuterade min blivande altan. Den kommer att löpa längs husväggen och gå cirka 4,5 m ut. Min tanke var att jag skulle fästa en bärlina/syll i träfasaden så nära altandörren som möjligt för att slippa höjdskillnad mellan inne och ute. Detta är en lösning som jag sett i bl.a. i boken "Terasser och uteplatser". Det var något som
bebben: Jag ställde helt enkelt stolparna på berget, borrade hål i berget på 2 sidor av stolpen och satte i rostfria "stift" som stöd. Så stolparna står direkt på berget, ingen gjutning eller dylikt. Altanen som jag gjorde detta på är ca 70kvm, dock så sitter den fast i huset med bärlina.
co: Jag delar din uppfattning om plasttak! Själva ska vi lägga papptak på vår veranda. Då får man det där fräna träinnertaket och slipper ifrån värmen från plåttaket!
bmw: Någon som har erfarenhet av tjärolja? Det är en blandning av trätjära, linolja och terpentin tror jag. Har nån testat i praktiken? Det låter lite intressant tycker jag...
puppe: Hej Byggaren! Och tack för alla kloka idéer och förslag! ;D Vi hade inte tänkt att isolera under hela utbyggnaden, vi tänkte att isoleringen skulle behövas under ramen av lecasten... :o :-[ "Sula" är det en ram och inte en hel platta under tillbyggnaden? Och ska den i så fall vara i en rektangel (även längs med kortsidan på huset) eller är den tre sidor? Om den är en ram, har det
eddy: jag kom på att det inte går så jag ska sätta trappan på sidan av altanen i stället där det bara är en meter till marken...
elof: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=7754 Hittar måhända svaret här?
Robert_Maria: Som med allt virke utomhus eller under förhållanden som kan vara "som utomhus" måste pärlsponten behandlas på något sätt. Lackar, oljar eller målar du pärlsponten på ett rätt och riktigt sätt ska det inte vara några problem. Tänk på att behandla ändträt ordentligt.
peter72lundin: Hej Dalle och tack för svaret. Hade nog inte tänkt bärlinorna riktigt cc100 men jag kan definitivt tänka mig att gå ned på detta. Dvs 5st. på 4m om så krävs. Trallen som jag har tänkt att lägga heter som jag skrev i min ursprungliga post men som kanske försvann i oredan.. ;) Bangkirai och skall enligt vad jag läst/hört vara 2-3 gånger hårdare än ek. Jag har för 21mm av denna
Hille: Vi tänkte ha markisväv på insidan av altanräcket. För att kunna ta bort det vid stormvarning, vintertid, tvätt etc., så funderar jag på smartaste uppsättningen. Är inne på att ha öljetter (7 mm) på väven och någon snygg bultskalle som syns på insidan, men hur gängar jag bulten i räcket ? Karmhylsa, eller finns det något annan smart hylsa som kan borras/gängas i trä ? Är
Jonas_Pettersson: Ska nog ta ett vinkeljärn och borra och skruva fast i berget. Kanske borrar större hål och använder kemankare.
elof: Har du grinden/grindarnas bredd så kan man enkelt beräkna detta m.h.a. phytagoras sats. a² + b² = c² eller: grindens bredd² + grindens tjocklek² = grindens hypotenusa² Sen beräknar du: grindens hypoteusa - grindens bredd = nödvändig springa => (120mm bredd på räcket) 500mm grind = minst 15mm springa 750mm grind = minst 10mm springa 1000mm grind = minst 8mm springa verkar det
Kurtivan: Det jag sett som brukar passa till timrad stuga är att man mellan stolpar som sitter på ca 1,5 meter har man spikat fast två reglar i kors, om du förstår vad jag menar?
MajaH: Vi har byggt en timmrad stuga och har kommit till altanbygget. Att välja ett plasttak till en timmrad stuga känns nästan som ett stilbrott men stugan ligger vid havet och markis är inget alternativ. Problemet nu är att välja färg på plasttaket, ett rökfärgat tak skulle passa bra mot stugans färg (järnvitriol) och det svarta taket men blir det för mörkt inne i stugan? Altanen byggs
dalle: Använde impregnerande olja första gången (samma som jag haft till ändträt på huset), sedan har jag använt samma träolja som till ovansidan på trallen. Hade kanske fungerat även första gången. Efter sju år syns inget konstigt på ändträt.
halloy: Hej! Dynorna till hammocken som följde med huset är SVINFULA! Jag funderar nu på att sy ett nytt tak och nya dynor till hammocken av något snyggt tyg. Vad tror ni om att använda PVC-belagd textil, alltså inte vaxduk utan med mer tygkänsla? Blir det konstigt att sitta på kanske? Svettigt i rumpan? Ombevämt och hårt? Vad tror ni andra?
Peppina: Låter som en bra idé...Det isolerar ju lite också.. Ligger den löst på då eller har ni limmat fast den?
co: Ännu en http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6
Snett_o_vint: [citat] För det första gillar de nog bättre om du kallar dem snickare ;) För det andra bygger de ditt hus och om de tycke det är merjobb så lovar jag att de tycker om att extra fakturera detta. 30 m2 altan hmm det beror på om den är 50 cm och 60 meter lång då behöver du en massa plintar 8-) Nej men seriöst så beror det på hur tjocka reglar du tänkt lägga under samt vilka mått den
Jens74: Hej, Jag står inför valet av att välja virke till min snart nya altan och skulle vilja veta fördelar och nackdelarna med Kirai. - underhåll - håller den röda färgen eller blir den grå efter en säsong - måste den räfflade delen vara uppåt eller blir det snorhalt när den är blöt annars osv uppskattar alla inlägg..... :)
dalle: [citat] Med tanke på ditt användarnamn så har du säker mer erfarenhet än vad jag har, men i mitt fall och några jag känner så har sprickan blivit lagom efter att virket torkat och det är dags att olja. Definitivt inget problem att komma åt att måla eller rengöra och det gör jag varje år. Det som är problem (även med mitt mellanrum) är saker som faller ner. Jag har iallafall inte