Altan & Uteplats
liiisa: Man slipper få solen i ögonen 8-) om man väljer det dyrare kanalplast taket............ Liiisa
Con: När vi installerade braskamin i en utbyggnad av huset för några år sedan fick vi reda på följande. Skorstenen ska gå 1 meter över nock på husets högsta punkt men det gick att komma runt det för oss. Om det är mer 6 meter eller mer mellan huvudhuset och platsen där skorstenen ska sättas upp. Vi hade 5,97 men de godkände det i allafall. Tur för oss då huset har 2 våningar ovanför
saturnus: Skall Du köra runt med bilen på trädäcket.....eller, med tanke på valet av "trallbrädor" Om du vill spika, finns kamspik i rostfritt, och dom kryper minsann inte upp, men du lär inte kunna byta brädor om det skulle behövas. Priset är nog ca det samma som skruv. Till den dimensionen du talar om, vill det nog till 8x100-120mm skruv. Kamspik finns i 100x4 eller 125x4 för ditt ändamål.
pero: [citat] Vi är i ett liknande läge med att inte kunna lägga reglarna på bärlinorna. Jag utgår ifrån att balkskor satta med kamskruv/-spik skall ge tillräcklig styvhet. Borde liksom bli i stor sett samma sak hållfasthetsmässigt som reglar vilande på bärlinan - böjmomentet räknas väl från resp vilopunkt på bärlinan? Vid läggning i 45 grader skulle jag regla tätare - typ enligt
Benny_o_Lina: Hitta du nån?? http://www.branschregistret.se/bygg/entreprenorer-konsulter/byggentreprenorer.lasso?sida=1&branschid=131&kommun=1280
Gagga: Hej! IFK, du verkar ju ha koll på läget, kan inte du ersätta Janne plånbok!!! ;) Hoppas på många goa kvällar på nya altanerna samt på ullevi! Mvh Gagga
danieldanieldaniel: Som Byggaren skriver så skall du skruva ner räcket, lämna det till någon som kan blästra det och omedelbart rostskyddsmåla och sedan täckmåla med den kulör du vill ha ett par ggr.
pappskallen: Gudarna börjar vakna.............. ;) ;D Varför denna paus........??
danieldanieldaniel: Jag skulle nog grävt ner till 1m 1.2 m Byggde en altan på 50 kvm här hemma för två sommrar sedan och grävde minst 1 m där det gick (mycket sten här) men nu har en plint flyttat sig lite så altanen är sne. Får ta fram domkraften till våren och fixa till det :)
mbn: Vi är inne på att bygga trädäck. Men nu fick jag ideér om att kombinera med sten ::) Jag har noterat att när vi är hemma oss bekanta som har sten på hela uteplatsen så drar man in en massa "småstenskorn" i huset. Framför allt på sommaren när man ofta springer barfota ut/in. Jag misstänker att det beror på viken typ av sten man väljer, så klart. En riktigt varm dag med direkt sol
Patte: Vad bra jag har ändrat ritningen så att det skall bli bättre Inte aktuellt ännu iom tjäle i marken, men det är ju på g helt klart..
AndersG: Om du kollar in länken till vår hemsida så förstår du vad jag menar. Huset är i sluttning så vi gjöt en stödmur före vi fyllde med grus.
ppalm: Hej Har forskat lite Då jag bor vid kusten så var det snözon 1.0. Kommer gå upp från 45*145 till 45*195 i dessa fäller jag in 45*45 tvärgående för att inte sabba takhöjden mod överkommande takutskott. Kommer oxo höja 5° vinkeln så det blir så nära 10cm/m istället för 7cm/m som jag har ritat idag.
Gummigum: Du kan se vårt uterum under byggnad samt hela byggeriprocessen här ( fast jag ahr inte tagit mig tid lägga in bilder senaste året) http://www.alltomtradgard.se/forum/user_album.php?userid=130&albumid=970
Honey_: Husets tak ska vara valmat och fasaden puts. Uterummet är inte bestämmt...därav mkt tacksam för tips...
thrax: Saken är den att jag har tillgång till skog. Och vill därför använda virke från den. Billigt och roligt... Svartmöglet är det som oroar mig mest. /Thrax
tartan: Ett räcke får inte vara klätterbart. Detta kryss-räcke är inte godkänt. Klättrar ett barn där och ramlar över, så får man vissa problem med försäkringsbolaget. Man är som fastighetsägare skyldig att ta reda på vilka regler som gäller. På detta exemplet så behövs någon form av plexiglas eller riktigt glas på insidan av räcket för att vara godkänt. Det är dessutom olika
chris47: http://www.alnova.se/ På byggfakta eller gulasidorna hittar du ALLT! http://www.byggfaktadocu.se/ /CC
hobbyhammraren: De låter juh alldeles utmärkt :) men plasten? den skulle jag nog skippa om du inte tänkt lägga den underst alltså under bjälklaget för å förhindra att fukt tränger upp ur marken å in i bjälkarna.
Gummigum: Återigen, prova med en snickare och så färdiga fönster. Ett högt sexsiffrigt belopp för enkelglas ifrån firma med färdiga partier blev ett betydligt lägre belopp utan sex siffror med fasta fönster och snickare. OCH treglas! Om Ni nu måste ha system så är t ex Technal inte så tokiga. Men dyra :-/ det är billigare att släppa modul å systemtänkandet.
Immobil: 8-) Ett exempel till: [bild] http://www.gds.se/Shared/bildbank/NY_PDF/SVGDS112001_Trappe_HP.pdf :)
lastkaj: Nackdelen med plexiglas är att det spricker o gulnar med åren. Om du istället använder polykarbonat så har det en längre livslängd utseendemässigt.
chris47: Jag har sett trådar som handlat om att smörja altandäck med trätjära. Har inte testat det själv dock. Jag rekommenderar ändå att inte behandla det alls. Jag gillar mitt däck ljust silvrigt som det blir med åren. Olja gör bara att det fastnar smuts i trät. /CC
benganman: Kommer att glasa in vår uggla. Skall definitivt välja isolerglas, för att kunna utnyttja det så gott som året om. Ett tips på ugglanhusen är dock att sadla på överliggaren så partierna blir max 2200mm höga annars ser det bara dumt ut utifrån. (Har gjuten platta) Kan ju faktiskt se till att partierna kommer i liv med dom stora vardagsrumsfönsterna. Har man även spröjs på sina
Mala-w: Altan bygget närmar sig... Vi kommer ha en altan i marknivå. Behövs det räcke? På en sida, eller möjligen två kommer vi sätta spaljéer av något slag som insynsskydd. De räcker kanske? Finns det någon med tips på en avskärmande spaljé som "vägg" till vår altan? Spaljéen kommer ju varken vara räcke eller plank. Hur hög och tät får den vara? Buskar eller häck vore ju en idé
lastkaj: Tydligen ska det vara bäst att inglasa mot norr. Vackrast ljus, det blir inte svinvarmt på sommaren då solen inte står på hela tiden. Dock tycker jag att det kan finna en viss nackdel på hösten och våren - då man gärna vill ha lite värme o sol i sitt uterum
lastkaj: ja, det går bra. Dock måste du, för att få ditt trädäck i våg, lägga det i samma lutning som plåttaket, fast tvärtom.
ppalm: hmm funderat lite att göra en trapp med avsatsplan innebär att jag först får bygga ut 2 meter sedan ett plan. känns lite konstig nu när jag lägger in det i Cad Ingen som sett någonstans en spiraltrappa byggd i tryckt virke ??
IFK: En följdfråga... Låt säga att man har hyggligt stora sprängsten där man tänkt placera balkongen, då borde man väl kunna använda borr-expanderbetong-lösningen också? Det är alltså plan mark så det är ingen fara för att marken flyttar sig. Det hade varit trevligt att slippa gjuta plintar...