29 348 läst ·
24 svar
29k läst
24 svar
Pizzasten till grillen
Jag bakade ut degen på plåten som medföljer och lade på. Tror det är lite sak samma i vilken ordning man gör det. Bara ölen är kall så går det bra d^_^bpara skrev:Jag har en äldre webersten utan plåt
I manualen till stenen står att man först ska lägga ut själva degen på stenen och sen lägga på fyllningen, gör ni det? Tycker det känns som om man förlorar massa värme om man ska stå där med locket av o pyssla.
Har provat att lägga på fyllningen på degen först men har man en stor pizza är det ju lite trixigt att få över den till stenen sen.
Hur gör ni?
Tackar!Bricco skrev:
Hittade lite recept på pizzor på grill http://www.grillguiden.se/recept/pizza/
Jag kavlar ut degen sidan om, lägger den på stenen med ett snyggt kast, låter den ligga till sig i ca 1 minut, sedan öser jag på med topping.para skrev:Jag har en äldre webersten utan plåt
I manualen till stenen står att man först ska lägga ut själva degen på stenen och sen lägga på fyllningen, gör ni det? Tycker det känns som om man förlorar massa värme om man ska stå där med locket av o pyssla.
Har provat att lägga på fyllningen på degen först men har man en stor pizza är det ju lite trixigt att få över den till stenen sen.
Hur gör ni?
Har inte upplevt det som något problem med värmeförlusten. Jag gillar att pyssla med pizzan, snurra runt den och får till knapriga kanterna osv. Känner mig som en riktigt pizzabagare när jag håller på.
Chiao!
Täljstenen kan man ha till mycket annat roligt också...Nere i alperna är det inte ovanligt att man kan få in en varm täljsten till bordet tillsammans med tunna skivor rått kött av olika sorter och så steker man köttet själv direkt på stenen. Jättegott och ett trevligt sätt att umgås...Milkshaken skrev:
En liten varning angående detta, vi var ett gäng som fick in en sådan täljsten i italienska alperna, en i sällskapet (som roligt nog delvis jobbar som kock) fick för sig att hälla olja på stenen innan stekningen. Ett lätt os uppstodjhenrikj skrev:
*Suck* Sicken amatör...salt är det som gäller för att köttet inte skall fastna....dosken skrev:En liten varning angående detta, vi var ett gäng som fick in en sådan täljsten i italienska alperna, en i sällskapet (som roligt nog delvis jobbar som kock) fick för sig att hälla olja på stenen innan stekningen. Ett lätt os uppstodInte populärt bland bordsgrannarna, servitören som snabbt bar ut stenen i köket igen eller kocken som kom ut o skällde ut oss efter noter
![]()
Klicka här för att svara