para skrev:
Jag har en äldre webersten utan plåt
I manualen till stenen står att man först ska lägga ut själva degen på stenen och sen lägga på fyllningen, gör ni det? Tycker det känns som om man förlorar massa värme om man ska stå där med locket av o pyssla.
Har provat att lägga på fyllningen på degen först men har man en stor pizza är det ju lite trixigt att få över den till stenen sen.
Hur gör ni?
Jag bakade ut degen på plåten som medföljer och lade på. Tror det är lite sak samma i vilken ordning man gör det. Bara ölen är kall så går det bra d^_^b

Bricco skrev:
Så där! Första pizzagrillen. Blev grymt!
Hur mycket briketter körde du, och hur lade du ut dem?

pbengtsson skrev:
Hur mycket briketter körde du, och hur lade du ut dem?
En skorsten och lade de i en cirkel som Weber tipsar om alltså tomt under plattan och bara runt om. På med locket och sen 10-15 min.

har för mig att jag såg weber pizzasten på Bauhaus i Stockholm för 250 kr ungefär..... kan dock inte bekräfta det.....

Bricco skrev:
En skorsten och lade de i en cirkel som Weber tipsar om alltså tomt under plattan och bara runt om. På med locket och sen 10-15 min.
Tackar!

Hittade lite recept på pizzor på grill http://www.grillguiden.se/recept/pizza/

para skrev:
Jag har en äldre webersten utan plåt
I manualen till stenen står att man först ska lägga ut själva degen på stenen och sen lägga på fyllningen, gör ni det? Tycker det känns som om man förlorar massa värme om man ska stå där med locket av o pyssla.
Har provat att lägga på fyllningen på degen först men har man en stor pizza är det ju lite trixigt att få över den till stenen sen.
Hur gör ni?
Jag kavlar ut degen sidan om, lägger den på stenen med ett snyggt kast, låter den ligga till sig i ca 1 minut, sedan öser jag på med topping.
Har inte upplevt det som något problem med värmeförlusten. Jag gillar att pyssla med pizzan, snurra runt den och får till knapriga kanterna osv. Känner mig som en riktigt pizzabagare när jag håller på. :)

Chiao!

Milkshaken
jag har fått tips från en pizzabagare att använda Täljsten, såna man har till kaminer...
man kan åka till en sån kaminmurfirma och be att få köpa en spillbit billigt....
Det ska jag testa såsmåningom ...

Milkshaken skrev:
jag har fått tips från en pizzabagare att använda Täljsten, såna man har till kaminer...
man kan åka till en sån kaminmurfirma och be att få köpa en spillbit billigt....
Det ska jag testa såsmåningom ...
Täljstenen kan man ha till mycket annat roligt också...Nere i alperna är det inte ovanligt att man kan få in en varm täljsten till bordet tillsammans med tunna skivor rått kött av olika sorter och så steker man köttet själv direkt på stenen. Jättegott och ett trevligt sätt att umgås...

jhenrikj skrev:
Täljstenen kan man ha till mycket annat roligt också...Nere i alperna är det inte ovanligt att man kan få in en varm täljsten till bordet tillsammans med tunna skivor rått kött av olika sorter och så steker man köttet själv direkt på stenen. Jättegott och ett trevligt sätt att umgås...
En liten varning angående detta, vi var ett gäng som fick in en sådan täljsten i italienska alperna, en i sällskapet (som roligt nog delvis jobbar som kock) fick för sig att hälla olja på stenen innan stekningen. Ett lätt os uppstod :cool: Inte populärt bland bordsgrannarna, servitören som snabbt bar ut stenen i köket igen eller kocken som kom ut o skällde ut oss efter noter :D

dosken skrev:
En liten varning angående detta, vi var ett gäng som fick in en sådan täljsten i italienska alperna, en i sällskapet (som roligt nog delvis jobbar som kock) fick för sig att hälla olja på stenen innan stekningen. Ett lätt os uppstod :cool: Inte populärt bland bordsgrannarna, servitören som snabbt bar ut stenen i köket igen eller kocken som kom ut o skällde ut oss efter noter :D
*Suck* Sicken amatör...salt är det som gäller för att köttet inte skall fastna....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.