Vi i styrelsen i föreningen är intresserade av att låta ett fåtal av bottenvåningarna som har fransk balkong att bygga till en uteplats. Uteplatsen skulle då hamna under de ovanvarandes balkonger, vilket vi tycker skulle se bra ut.

Men hur gör man du med dessa medlemmars avgifter? Höjs andelstalet för dessa lägenheter? Måste alla medlemmar godkänna att dessa uteplatser byggs? Ställer det till administrativa och praktiska problem som styrelse och medlemmar måste ta ställning till?
 
Det får väl föreningen ta ställning till.
Rent principiellt så får ju medlemmar med uteplats en större andel av föreningens mark - så det är väl inte orimligt att räkna om andelstalen pga detta...

Alla medlemmar bör väl godkänna det i form av en omröstning på en stämma (dvs alla som är där och vill rösta) - det torde iaf vara det smidigaste och mest demokratiska. Man kallar antingen till en extrastämma eller kör en omröstning på den ordinarie.
Sen kan det iof finnas andra sätt beroende på stadgar - men det kan ju skapa osämja om man inte gör en öppen omröstning...

En sak ni måste ta hänsyn till är om några medlemmar inte vill bygga en uteplats (och få höjt andelstal) även om det bara handlar kanske om ngn tia i höjd avgift. Antingen får dom slippa - eller så tvingas dom till en höjning (oavsett om uteplats anläggs eller ej) - ungefär som vid omröstningar om kabel-tv osv
/K
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.