14 142 läst ·
11 svar
14k läst
11 svar
Alternativ till plasttak
Håller precis på att glasa in stor del av vår nybyggda altan. Vet precis hur inglasningen skall vara men behöver hjälp med taket. Storleken på inglasningen kommer att bli 4,7x4m och det kommer inte vara isolerat. Det är ett uterum med hela partier runt om, dvs 3 sidor.
Vi har kollat på kanalplast tak 16 alt 32 mm men tycker de vita kanalplast taken ser så "billiga" & tråkiga ut. Finns det något alternativ till detta, andra färger? Har sett att det finns genomskinliga och lite mörkare. Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Är de bra?
Sedan finns det ju glastak med. Vad kostar ett sånt? Är de jättedyra?
Eller finns det någon annan lösning som ser lite "elegantare" ut, dock inte för dyrt.
Vi har kollat på kanalplast tak 16 alt 32 mm men tycker de vita kanalplast taken ser så "billiga" & tråkiga ut. Finns det något alternativ till detta, andra färger? Har sett att det finns genomskinliga och lite mörkare. Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Är de bra?
Sedan finns det ju glastak med. Vad kostar ett sånt? Är de jättedyra?
Eller finns det någon annan lösning som ser lite "elegantare" ut, dock inte för dyrt.
Har själv erfarenhet av glastak och avråder dej bestämt att använda det pga det blir olidligt varmt på sommaren - dvs så varmt att inte ens kaktusarna och palmerna överlevde.
Förutom att glastak är vansinnigt dyrt.
Förutom att glastak är vansinnigt dyrt.
Köp plåttak istället... Korrugerad plåt tar upp mycket av värmen, och är i många fall också starkare mot snötyngder odyl....
Annars, råder jag dig att kolla in tyska saiter och importera... Inte för att det alltid blir billigare, utan just för utbudet (Inspiration)....
dom ligger miltals före oss i design, men inte alltid paritet med oss....
Annars, råder jag dig att kolla in tyska saiter och importera... Inte för att det alltid blir billigare, utan just för utbudet (Inspiration)....
dom ligger miltals före oss i design, men inte alltid paritet med oss....
Jo, jag såg det inlägget. I mitt fall blir det ett skärmtak, dvs. inga väggar alls, så jag är inte orolig för värmen. Vill ha ljuset och tycker plasttak, kanalplast osv är ganska avskyvärt rent estetiskt. Jag vet också vad det kostar. Någon med andra erfarenheter?
Vi har lagt plexiglas... Ville ha ett tak som syntes så lite som möjligt, nästan som om det inte fanns där... Men å andra sidan så har vi ett "jalusi" av stående 28x60 med 60mm cc som grund till det hela... Ger skönt solskydd på sommaren 
Klicka här för att svara