hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Är inne i slutfasen på planeringen av balkongbygget och har en undring kring hur man bör tänka kring balkongens styvhet mot vridning pga vindlast från sidan?
Se bilden nedan. Hur gör man enklast regelverkskonstruktionen styv mot sidkrafter? Jag har funderat på tre alternativ.
1. Snedställda reglar (gröna) skruvade på golvreglarnas undersida. Nackdelen är att de kommer stjäla utrymme för det tak som kommer monteras under golvet vilket gör att taket måste sänkas och det innebär lägre takhöjd.
2. Snedställda kortlingar mellan stolparna och främre bärlina (blå). Denna lösning är väl vedertagen, men utseendemässigt en nackdel tycker jag.
3. Kortlingar monterade mellan golvbjälkarna enligt skiss (röda). Denna lösning skulle vara att föredra då det blir helt dolt. Jag är dock inte säker på om det verkligen gör konstruktionen styvare mot sidkrafterna?
Vad tror ni? Vilken lösning tycker ni löser problemet bäst? Någon lösning som inte fungerar här?
Se bilden nedan. Hur gör man enklast regelverkskonstruktionen styv mot sidkrafter? Jag har funderat på tre alternativ.
1. Snedställda reglar (gröna) skruvade på golvreglarnas undersida. Nackdelen är att de kommer stjäla utrymme för det tak som kommer monteras under golvet vilket gör att taket måste sänkas och det innebär lägre takhöjd.
2. Snedställda kortlingar mellan stolparna och främre bärlina (blå). Denna lösning är väl vedertagen, men utseendemässigt en nackdel tycker jag.
3. Kortlingar monterade mellan golvbjälkarna enligt skiss (röda). Denna lösning skulle vara att föredra då det blir helt dolt. Jag är dock inte säker på om det verkligen gör konstruktionen styvare mot sidkrafterna?
Vad tror ni? Vilken lösning tycker ni löser problemet bäst? Någon lösning som inte fungerar här?
Kommer inte trallen styva upp tillräckligt?
Har bara byggt liknande ca 1,5m högt men det kanske blir problem med denna typ av balkong.
Har bara byggt liknande ca 1,5m högt men det kanske blir problem med denna typ av balkong.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Kanske det, jag har ingen aning om det räcker med bara trallen? Vill helst göra det så bra som möjligt då balkongen är i ett utsatt västligt läge och måste stå pall när orkanvindarna sveper in med regn eller snö.
Jag skulle byggt utan dessa förstärkningar, om det skulle bli skjuvningar är den gröna varianten bäst, men ta galvade band istället för reglar.
Ser ut att bli en fin balkong i övrigt, lycka till.
Ser ut att bli en fin balkong i övrigt, lycka till.
Klicka här för att svara