Hej på er. Jag får is på min altan mot entredörren. Det är takdropp som fryser till is. Riktigt halt blir det, hur klarar tryckimpregnerat salt som man använder på gångar och sånt? Blir det fult efter ett tag eller funkar det? MVH Gurkburk

B
jag har för mig att det finns något annat som är tösalt utan salt.
men jag kommer ej på va det heter

Tyresö
Använd aldrig salt för att töa is, på varken trallvirke eller betongytor! Saltet ställer bara till med en massa problem och gör ytan ful. Och sen ska du leva med den fula ytan resten av året - år efter år.

Trallvirke kan du alltid byta ut (inte billigt), men en betongyta ser riktigt ful ut och är oskäligt dyr att åtgärda när den blivit angripen av salt - oavsett vilken värsting-betongsort som använts. Skillnaden är bara att det tar fler år för en värstingbetong att se härjad ut. Det finns ingen betong som tål salt.

Mitt råd är att acceptera läget och sanda bort halkan - använd INTE salt.
Vill du ha bort is - använd spett eller bilmaskin.

Tack för svaren. Var och köpte tö utan salt idag, så nu skall jag ut och testa produkten.

Men man undrar ju lite vad det är för en produkt.

"Helt oskadligt" osv., men så står det plötsligt:

"Om ditt barn/husdjur ätit T-U-S och Du är orolig, gebarnet/djuret mjölk. Framkalla aldrig kräkning. Vid akuta förgiftningssymptom, kontaktaGiftinformation, ring ditt sjukhus eller nödnummer 112."

B
standard ju. bättre dammsuga magen då,
samma om du sväljer flour. kontakta läkare, framkalla ej kräkning.

Gurkburk skrev:
Tack för svaren. Var och köpte tö utan salt idag, så nu skall jag ut och testa produkten.
Funkar det? Var det till och med bra? Hur effektivt?

C
Tre ämnen jag känner till som effektivt bekämpar is med acceptabla risker: Salt, Kalk och Urea. I det här fallet gissar jag på att det består av det sistnämnda.
Vidare finns glykol, men det är starkt giftigt, mycket dyrt och dessutom flytande så det är inget man sprider ut på marken (däremot avisar man flygplan med det).
Det har även gjorts experiment med socker (vilket är släkt med glykol, tro det eller ej), vilket förstås inte är giftigt, men inte heller särskilt effektivt.

• Gilla
Melfred
  • Laddar…
cheetah1 skrev:
Det har även gjorts experiment med socker (vilket är släkt med glykol, tro det eller ej), vilket förstås inte är giftigt, men inte heller särskilt effektivt.
Det är därför man skall vara lite försiktig med glykol, inte hälla ut rester hur som helst från bilen tex. Glykol smakar socker så barn och djur är väldigt förtjusta i det...

Ja du thomasx, funkade sådär. Trodde att det skulle vara bättre men ok isen smälte efter en stund och sen fick man borsta bort det. Så det var ganska hyggligt. Hade däremot riktig salt på min uppfart som är en backe upp och asfalt, där hör man hur det sprakar i isen efter en liten stund, går ej att jämföra med med T-U-S ja vet. Men trots allt så ja det funkade, grönt blev det också.

Jag provade töutansalt på vår uppfart, asfalt, och det fungerar inte om det är kallare än 5 minus
dessutom blev det svart under snön som om asfalten under löstes upp, det har jag aldrig märkt med vanligt salt.
Vi använder vanligt salt på våran trall och har inte märkt att att det förstört träet på något sätt.

Saltar på trall - inga problem. Bättre än is... Håller nere på saltet annars, men ramla i trappen med barn i famnen inte aktuellt...

Gurkburk skrev:
Ja du thomasx, funkade sådär. Trodde att det skulle vara bättre men ok isen smälte efter en stund och sen fick man borsta bort det. Så det var ganska hyggligt. Hade däremot riktig salt på min uppfart som är en backe upp och asfalt, där hör man hur det sprakar i isen efter en liten stund, går ej att jämföra med med T-U-S ja vet. Men trots allt så ja det funkade, grönt blev det också.
Ok, funkar om än lite långsammare än salt om jag förstår dig rätt. Det kan jag leva med. HUr tjock is var det som du fick bort?

Jag får nog testa en hink jag med, inte helt bortkastade pengar verkar det som i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.